Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler angående ophavsret og hotlinking?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:

Det her ikke for at hijacke tråden eller noget, men nu hvor det alligevel er oppe med hotlinking, hvordan så med affiliate produkter fx?

Et hurtigt eksempel; Jeg har en niche-blog, og smider et affiliate link ind til en telefon fx. Må jeg så tage det tilhørende billede fra advertiserens side, og linke direkte til affiliate linket? Det er (muligvis) ekstra salg, men det betyder vel ikke noget?

Det må du ikke ;)

Men kontakt dem, mange der tilbyder affiliate vil gerne give lov til at du benytter deres billeder.

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark:

Det må du ikke ;)

Men kontakt dem, mange der tilbyder affiliate vil gerne give lov til at du benytter deres billeder.

Rart at vide :) Takker ^^

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

SkandiSoftware:
I min verden er hotlinking værre end at bare "stjæle" billedet. Ved hotlinking "stjæler" du ikke bare billedet, men også server ressourcer.

Helt enig. Har man ikke rettighederne til at vise specifikke billeder på sit site, så må man ikke vise dem - så enkelt er det. Det bliver ikke pludseligt lovligt at vise et billede på sit website, blot fordi man oven i købet nasser på båndbredden på billedets oprindelige placering.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

larsholmgaard.dk:

Hvis du havde betalt en fotograf 20.000 kr for at fotografere alle dine te-produkter, ville du så synes det var helt fjong at din konkurrent brugte dine billeder via hotlinking fordi de jo netop ikke ligger på hans server? Man kunne bygge en hel webshop op med dine billeder og det ville med din logik være ganske lovligt? Det giver jo ingen mening.

Og ja, jeg er selv fotograf og laver 3D grafik og andet unikt billedmateriale til mine kunder. Jeg kender og værner meget om min ophavsret.

Når min tvivl er der så er det fordi loven ikke er klar omkring hotlinking eller generelt gengivelse uden kopiering og at den generelt er meget svær at læse for en ikke uddannet i sådan noget. Jeg vælger så at spørge inden jeg har benyttet mig af muligheden for hotlinking, for at være sikker om det er tilladt eller ej. 

og dette var så aflsutningen på indlæget.


Takker alle for svar.

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Vinberg:
og dette var så aflsutningen på indlæget.

Ikke helt, for du svarer ikke på mit spørgsmål.

Ville du selv synes det var helt fint at en konkurrent nassede på de 20.000 kr du havde brugt på fotos af dine produkter, så længe de 'bare' hotlinkede dine billeder?

Men, misforstå mig ikke - jeg er glad for du spørger først, det er der mange, der ikke gør. Jeg kan bare ikke helt, forstå, hvordan man kan synes det skulle være lovligt.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

larsholmgaard.dk:
Jeg kan bare ikke helt, forstå, hvordan man kan synes det skulle være lovligt.

Jeg tror ikke det handler om at man "synes det" men mere at man "ikke ved det". Det er ikke alle der kender alle lovgivninger. 

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

larsholmgaard.dk:

Kim Vinberg:
og dette var så aflsutningen på indlæget.

Ikke helt, for du svarer ikke på mit spørgsmål.

Ville du selv synes det var helt fint at en konkurrent nassede på de 20.000 kr du havde brugt på fotos af dine produkter, så længe de 'bare' hotlinkede dine billeder?

Forstår ikke helt hvorfor min mening har så stor betydning for dig og hvorfor det har betydning om det koster 20.000 eller om det koster 1 krone...

Men okay da... Du vil have min mening, for den betyder så meget for dig selvom den intet har med spørgsmålet at gøre.

Dit spørgsmål er lavet på en måde at der er flere svar på den afhængigt af den situation det handler om. Så derfor vil jeg svare med et tanke eksempel....

---

Et stort online medie ringer til mig og er i gang med at lave en artikel omkring mig og min virksomhed, i den forbindelse mangler de et billede. Og jeg har taget et billede som de synes passer godt ind i artiklen. Dette billede vil de gerne have lov til at lave et hotlink til. Giver jeg dem tilladelse til dette? (hvilket egentlig er det du vil vide jo)

I følge hvad du siger så ville du sige nej... Jeg ville nok heller ikke sige ja, men det er fordi serveren nok ikke ville kunne holde til den trafik. Jeg ville nok lade dem låne billede istedet så de kunne skrive den artikel de havde i tankerne og give mig den værdi som deres medie nu giver mig.

Det var et eksempel... ville jeg tillade hotlink der.. nej, men de måtte godt bruge billede.

---

jeg kunne også stille det op som en konkurrent ringede og ville bruge mit billede via hotlink.. ville jeg tillade det? Nej... fordi det en konkurrent. Men jeg ville nok sælge dem billedet.

---

en tredje opstilling... En blogger ringer til mig og han / hun skriver om IT udstyr (som mine billeder kommer til at være om) - jeg har it udstyret på lager som personen skriver om og derfor vil personen gerne skrive om min virksomhed og lave et hotlink til billedet. Ville jeg tillade det? Hvis det ikke var en kæmpe blog med 1000 vis af besøg om dagen så ja. Ellers ville det være samme løsning som med et stort online medie.

----

Nu har du mit svar... ikke helt så simpelt svar som du skrev spørgmålet. Men det er der...

OM mit udstyr har kostet 12.000 (som det jeg har nu gør ) eller koster 200 kroner (som det gjorde før jeg købte mit nye udstyr) er for mig uden betydning, da det er forskellige fra situation til situation om jeg ville tillade hotlinking...

Håber du kunne bruge svaret til noget. 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)