Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler angående ophavsret og hotlinking?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Efter et par søgninger omkring emnet har jeg ikke kunne finde en side som kommer med svaret.

For at være sikker spørger jeg så her:

- man må ikke "låne" andres billeder og benytte dem på ens hjemmeside uden tilladelse fra ejeren af billedet. 

Det fint og de regler har jeg det helt fint med.

Men hvordan er reglerne omkring hotlinking.. Altså hvis jeg bare viser det billede som ejeren har på sin side.

Eksempel: på en blog at jeg bruger dette, http://www.amino.dk/themes/hawaii/images/logo-amino.png som billede URl.

Er dette tilladt at gøre eller vil det stadig være ulovligt?

Umiddelbart så kan jeg ikke se at der skulle være noget ulovligt i det, men som sagt vil være sikker.

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort sagt så må du ikke på x.dk vise et billede fra y.dk uanset om billedet fysisk stadig ligger på y.dk's domæne aka hotlinking / inline linking. Det kan jeg ikke helt forstå du kan være i tvivl om?

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

larsholmgaard.dk:

Kort sagt så må du ikke på x.dk vise et billede fra y.dk uanset om billedet fysisk stadig ligger på y.dk's domæne aka hotlinking / inline linking. Det kan jeg ikke helt forstå du kan være i tvivl om?

Tvivlen opstår jo netop fordi billedet ikke bliver kopieret når der er tale om hotlinking.

Men kan du dokumnetere at man ikke må lave hotlinks?

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du havde betalt en fotograf 20.000 kr for at fotografere alle dine te-produkter, ville du så synes det var helt fjong at din konkurrent brugte dine billeder via hotlinking fordi de jo netop ikke ligger på hans server? Man kunne bygge en hel webshop op med dine billeder og det ville med din logik være ganske lovligt? Det giver jo ingen mening.

Og ja, jeg er selv fotograf og laver 3D grafik og andet unikt billedmateriale til mine kunder. Jeg kender og værner meget om min ophavsret.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

larsholmgaard.dk:

Hvis du havde betalt en fotograf 20.000 kr for at fotografere alle dine te-produkter, ville du så synes det var helt fjong at din konkurrent brugte dine billeder via hotlinking fordi de jo netop ikke ligger på hans server? Man kunne bygge en hel webshop op med dine billeder og det ville med din logik være ganske lovligt? Det giver jo ingen mening.

Og ja, jeg er selv fotograf og laver 3D grafik og andet unikt billedmateriale til mine kunder. Jeg kender og værner meget om min ophavsret.

Nu er spørgsmålet ikke om hvad jeg synes eller om hvad andre synes. Det er hvad loven siger omkring hotlinking.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Kim Vinberg:

larsholmgaard.dk:

Hvis du havde betalt en fotograf 20.000 kr for at fotografere alle dine te-produkter, ville du så synes det var helt fjong at din konkurrent brugte dine billeder via hotlinking fordi de jo netop ikke ligger på hans server? Man kunne bygge en hel webshop op med dine billeder og det ville med din logik være ganske lovligt? Det giver jo ingen mening.

Og ja, jeg er selv fotograf og laver 3D grafik og andet unikt billedmateriale til mine kunder. Jeg kender og værner meget om min ophavsret.

Nu er spørgsmålet ikke om hvad jeg synes eller om hvad andre synes. Det er hvad loven siger omkring hotlinking.

Det er meget sjældent at lovgivninger beskriver konkrete tilfælde, som f.eks. hotlinking. 

Jeg er dog sikker på at det vil være brud på ophavsretsloven at gengive med indlejring (hotlinking) et værk, uden tilladelse, eller kreditering. Hvis du kigger på diverse avisers hjemmesider, så skriver ALLE også at links (hotlinks) til billeder eller andet materiale er ulovligt, men at almene links til sider hvor materialet fremgår er ok.

Hvis du har problemer med at et site gør det, så kan du jo altid (Hvis ikke de vil fjerne linket) ligge noget andet på URL'en til det gamle billede..

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

@Kim: Det kan jeg godt forstå du er i tvivl om. En af mine kunder havde den samme problemstilling, dog med tekst. Jeg hjalp med at finde en løsning.

Folk bruger "hotlinking" forskelligt, men jeg forstår det helt lavpraktisk som, at du viser noget materiale fra et andet site med din egen url i toppen. "Loven" siger ikke noget om hotlinking, hverken ophavsrets- eller markedsføringsloven. Men det står alligevel rimeligt klart, at du ikke må vise tekst eller billeder fra et andet site via hotlinking på dit eget site. Ligesom Lars er inde på. 

Det er dog efter min vurdering lovligt at linke til materiale (selvom nogle mener det modsatte) fra dit site, så længe det fremgår af linket og brugeroplevelsen i øvrigt, at brugeren bliver taget videre til et andet site.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I min verden er hotlinking værre end at bare "stjæle" billedet.

ved hotlinking "stjæler" du ikke bare billedet, men også server ressourcer.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte:

@Kim: Det kan jeg godt forstå du er i tvivl om. En af mine kunder havde den samme problemstilling, dog med tekst. Jeg hjalp med at finde en løsning.

Folk bruger "hotlinking" forskelligt, men jeg forstår det helt lavpraktisk som, at du viser noget materiale fra et andet site med din egen url i toppen. "Loven" siger ikke noget om hotlinking, hverken ophavsrets- eller markedsføringsloven. Men det står alligevel rimeligt klart, at du ikke må vise tekst eller billeder fra et andet site via hotlinking på dit eget site. Ligesom Lars er inde på. 

Det er dog efter min vurdering lovligt at linke til materiale (selvom nogle mener det modsatte) fra dit site, så længe det fremgår af linket og brugeroplevelsen i øvrigt, at brugeren bliver taget videre til et andet site.

Takker for svaret.  Super godt og meget brugbart for andre med samme spørgsmål i fremtiden :)

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her ikke for at hijacke tråden eller noget, men nu hvor det alligevel er oppe med hotlinking, hvordan så med affiliate produkter fx?

Et hurtigt eksempel; Jeg har en niche-blog, og smider et affiliate link ind til en telefon fx. Må jeg så tage det tilhørende billede fra advertiserens side, og linke direkte til affiliate linket? Det er (muligvis) ekstra salg, men det betyder vel ikke noget?

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)