Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af renter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Jeg har sendt en faktura på 15.000 kr til en erhversdrivende. Forfald var d. 5-7-2012.

Efter flinkt at have rykket for pengne, bliver jeg den 8-7-2012 oplyst om at kunden er i økonomiske vanskeligheder og vi aftaler herefter at de kan betale det skyldige når de har fået styr på deres bankforbindelse.

d. 19-9-2012 udløber min tålmodighed og jeg beder derfor om at de indbetaler det skyldige. Jeg modtager nu halvdelen og de lover at d. 27-9-2012 vil jeg modtage resten.

Det gør jeg så ikke.

Nu har jeg så tænkt mig hurtigst muligt at sætte sagen til inkasso.

Jeg har dog tænkt mig at sende en renteberegning. (på faktura har jeg skrevet at

"Ved for sen betaling påregnes 1,5% i rente pr. påbegyndt måned"

Hvordan ville i beregne renterne? Beregnes renter af det fulde beløb frem til den føste betaling og derefter renter af halvdelen af beløbet fra jeg modtager pengene til dags dato.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jbnhf23:

Jeg har dog tænkt mig at sende en renteberegning. (på faktura har jeg skrevet at

"Ved for sen betaling påregnes 1,5% i rente pr. påbegyndt måned"

 

Såfremt du ikke har gjodt kunden opmærksom på de 1,5 % pr. påbegyndt måned inden fakturering kan du ikke opkræve renten.  Se mere i renteloven.

Ravn

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det nok at de er gjort opmærksom på renten ved en tidligere sendt faktura til dem?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Nej den holder ikke. 

Du bør gøre opmærksom på renter i et tilbud eller generelle I de salgs og leveringsbetingelser.

Mvh

Ravn

 

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken rente kan jeg så tillade mig at tage?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må altså gøre en indsats selv ... se i renteloven.

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

det må jeg hellere :-)

hvad kan konsekvensen være hvis jeg nu havde sendt dem en rykker hvor jeg havde beregnet 1,5% pr påbegyndt måned?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

jbnhf23:

hvad kan konsekvensen være hvis jeg nu havde sendt dem en rykker hvor jeg havde beregnet 1,5% pr påbegyndt måned?

Tjah at du ikke kan opkræve de renter.  Men helt ærlig er det ikke vigtige for dig at få dine penge frem for at bruge tid på nogle få rente kroner.

Ryk din kunde endnu en gang  og meddel dem at såfremt de ikke betaler omgående (3-5 dage) vil de blive sendt til indkasso hvilket vil medføre dem yderlige omkosninger for dem. 

Ravn

 

 

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er sådan set villig til at fjerne renterne blot jeg får mine penge, men de får bare et større incitament til at betale det skyldige hvis de ved at det er dyrere for dem hvis de ikke indbetaler....derfor påtænker jeg bare at beregne rente efter 1,5% og så se hvad de siger, er som sagt villig til at fjerne alle renterne igen

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt tage et rykker gebyr på 100 kr. Det tror jeg er mere værd end renterne, alt efter hvor stort dit beløb er.

Hvis de er i vanskeligheder så er jeg enig i at det er bedre at få pengene hjem end at sidde og fedte med lidt renter.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)