Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Godtgørelse/Erstatning for stjålet billede (B2B)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

En "konkurrerende" virksomhed har tilladt sig at låne et billede fra vores hjemmeside.

Hvordan forholder man sig til det? Billedet er taget af en fotograf specifikt til os, og efterfølgende behandlet af os selv - Vi går ud fra at når billedet er taget til os (Vi er de eneste der har det, og det er ikke taget til generelt salg eller andet - Det er specifikt af noget vi tilbyder og som er skabt af os) og ikke andre og redigeret af os efterfølgende, er det os der skal sende en regning for den forseelse.

Vi kender til "konkurrenten" og har haft samtaler med denne tidligere, men altså på intet tidspunkt leveret en ydelse eller andet, ren snak ang. Mulighederne - Derfor føles det noget krænkende at denne vælger at stjæle fra os efter at denne også har valgt ikke at samarbejde (Og at han ikke vil samarbejde er han selvfølgelig helt i sin gode ret til).

Vi har kigget på standardskrivelsen fra Dansk Journalistforbund, vil den være brugbar for os i dette tilfælde?

Omkostningerne ved billedet (Fotografomkostninger og omkostninger ved opstilling (Ikke genbrugelige produkter) til billedet) og efterfølgende redigering (Vores tid) opgøres til minimum 2.500kr (Vores egen vurdering), og som jeg ser det kan man forvente at forlange det samme for uretmæssig brug, samt igen for godtgørelse (Potentielt skader det vores forretning hvis nogen sidestiller den konkurrerende virksomheds produkter med vores eller tror at der er tale om et samarbejde), altså i alt 7.500kr.

Simpel som sagen burde være kunne jeg forestille mig at den kan køres uden advokat. Hvis virksomheden ikke ønsker at gøre noget er det vel et spørgsmål om at køre en "småsag", hvilket jeg igen har indtryk af at vi kan gøre uden videre.

Det simpleste spørgsmål er faktisk bare, kan vi blot bruge standardformularen fra Dansk Journalistforbund, med lidt småændringer mht. Formuleringen og så ellers sende den afsted til virksomheden?
Andre kommentare, vinkler eller lignende modtages selvfølgelig med kyshånd :)

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 16. Aug 10
Indlæg ialt: 61
Fra  Constant Solutions Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Mandeblad!

Er ikke juridisk erfaren, men ved dog af personlig erfaring at du skal skaffe dokumentation på at de har vist billedet samt hvor. Tag massere af screenshots med dato, sted, etc.

Bare et tip så du ikke kommer i klemme senere hen.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Mattias Siø Fjellvang - www.constantsolutions.dk - +45 26 78 98 88

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er tyveri hvis en konkurent bruger jeres billede på sin egen side.

Hvis du vil holde døren på klem for et eventuelt samarbejde med konkurrenten senere, kan du venligt oplyse konkurrenten at fotografen har royalty på billedet, så hvis de vil undgå en faktura fra fotografen, skal de fjerne billedet.

Du kan selvfølgelig også vælge den hårde vej og sende en faktura for uretmæssig brug

Mobiltelefoner til ældre - stort udvalg af enkle mobiltelefoner. Klaptelefoner med store taster og smartphone til ældre.

Fastnettelefoner med store taster og ekstra høj lyd.

hjælpemidler for kommunikation og selvstændighed

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Tak for svar :)

Vi har taget screenshots, video mm. Der viser brugen på alle siden.

Et eventuelt samarbejde i fremtiden kunne skam være fint, uden at gå alt for meget i detaljer har "konkurrenten" valgt at samarbejde med en anden end os - Og skulle han finde på at bruge os vil der være en række udgifter forbundet med dette for ham.
Så for MIT (Personlig holdning) vedkommende, helt uofficielt, kunne han såmænd få sit eventuelle krav i rabat, hvis han skulle finde på at samarbejde med os på et senere tidspunkt, Men om dette eventuelt er en generel holdning i virksomheden og endnu mere om man på nogen måde kan tillade sig at ytre dette har jeg min tvivl om - Personligt ville jeg vist føle det som et vis pres hvis jeg fik en regning på 7.500kr, som jeg så kunne få i rabat ved at skifte samarbejdspartner. Og jeg tror heller ikke at det vil pynte på en eventuelt sag. (Lidt i stil med "Vi har selv tænkt os at bruge dette domæne, meeen, for 1.500kr kan du godt få lov til at få det")

Men er fremgangsmåden nærmere at man blot sender en faktura, eller vedlægger man kravet sammen med denne så eller? I min søgen har jeg jo set en del have konkret erfaring med den slags sager (Billeder, tekster mm.), men sjældent dele noget direkte brugbart :/

 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at du ud fra din mavefornemmelse skal vælge om du vil satse på et samarbejde på et senere tidspunkt, eller som du vil kører den hårde vej. Formålet vil efter min opfattelse være det samme, nemlig at få fjernet billedet. Dit fokus bør ligge på at skabe vækst i din forretning.

Mobiltelefoner til ældre - stort udvalg af enkle mobiltelefoner. Klaptelefoner med store taster og smartphone til ældre.

Fastnettelefoner med store taster og ekstra høj lyd.

hjælpemidler for kommunikation og selvstændighed

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg formoder at een af jer er berettiget til at logge ind på forbundets hjemmeside og hente paradigmaet ?

Hvis ikke, så risikerer I en regning fra DJF af cirka samme størrelse, som den I er berettiget til at sende til den ulovligt kopierende konkurrent - og tro mig, forbundet har ekstremt omfattende erfaring i at hente erstatning og godtgørelse fra diverse ophavsretskrænkere!

Fra Virum
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal man passe på ikke at gøre en enkel sag kompliceret!

Krænkelser af fotografs ophavsret (som kan bevises) udløser i reglen en pæn kompensation

Ønsker I at holde jer gode venner med krænkeren, kan I sætte Polfotos tarif som udgangspunkt for kompensation.

Ønsker I i åbenlys grove at udnytte de maksimale muligheder i lovgivningen, kan Købelovens §5 komme i spil:

§ 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt

Ved grove overtrædelser kan det betyde tredobbelt pris for krænkeren.

Jeg er selv mangeårigt medlem af Dansk Journalistforbund. Har gentagne gange gået efter medier som har udnyttet fotos uden min tilladelse. I reglen reagerer de ikke på ens opgørelser. I reglen reagerer de på advokatens efterfølgende opfølgning.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Trådstartet ska nokl gøre op med sig selv hvad han vil opnå. Hvis han vil opnå at få fjernet billedet hos sin konkurrent, kan han jo venligt oplyse konkurenten om hvilken risiko konkurrenten løber ved uretmæssigt brug af billedet.

Mobiltelefoner til ældre - stort udvalg af enkle mobiltelefoner. Klaptelefoner med store taster og smartphone til ældre.

Fastnettelefoner med store taster og ekstra høj lyd.

hjælpemidler for kommunikation og selvstændighed

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jacob, tak for den oplysning - Det var lidt sådan noget jeg håbede på at høre :) For nej ingen af os er medlem af DF, det er bare den langt de fleste på nettet hentyder til, og min hurtige gennemgang synes jeg ikke lige råbte at den var forbeholdt det ene eller andet - Og det er vel sådan i grove træk ren "standard"-jura?

Som udgangspunkt vil vi vist helst sende ham en regning for forseelsen og så blive "uvenner" over det - Så må man løse det på anden vis hvis det bliver aktuelt at blive venner igen senere. 

Og det er ikke noget vi bruger alverdens energi på, og fokus ligger skam i vores egen virksomhed :) Men man har jo et øje ude på hvad der rører sig i området, og selvfølgelig på at vi ikke bliver krænket mere end højest nødvendigt.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

beklager  til   Mandeblad   -  men  det   er   jo  ikke   dig   der  er  krænket   (medmindre  fotografen  har  overdraget   dig   uafvendeligt   alle  rettigheder    til   billedet).

Derfor  er   det   også   fotografen   der  er   den  krænkede  part

Det  er   jo  ham/hende    som    er   den  kunstnerisk  udførende    da  billedet   blev  optaget

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)