Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A- og B-aktier, forskel ?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

Jo a aktier har større stemmerett enn b aktier. Du kan også sikre deg ved at være formann i styret med dobbelstemme og kun have en styrerepresentant der har en stemme i styret.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

anders larsen:
Jo a aktier har større stemmerett enn b aktier. Du kan også sikre deg ved at være formann i styret med dobbelstemme og kun have en styrerepresentant der har en stemme i styret.

Jeg kender ikke til norsk selskabsret, men i Danmark må man ikke være formand i en bestyrelse for en virksomhed, hvor man selv er direktør. Jeg går ud fra, at trådstarter ønsker at være boss i ejet hus.

Ligeledes er det aktiekapitalen, der her det sidste ord i Danmark, hvilket vil sige aktionærerne. Man kan dog begrænse dette ved eksempeltvis at udbyde både A og B aktier. En bestyrelse kan således ikke sidde alene på magten! Eller jo, det kan de godt, hvis selskabet besidder så mange aktionære, at de ikke kan samles mod bestyrelsen. Big Smile Eks. store børsnoterede virksomheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også klart fraråde at tro, du kan sikre dig med en formand i bestyrelsen med dobbelt stemme og så kun en anden i bestyrelsen. Det med dobbelt stemme til en formand ville jeg aldrig bruge hvis ikke det kunne være i en bestyrelse på 4 eller 6 f.eks. og kun i tilfælde af stemmelighed (og fri mig for at være i en sådan situation i virkligheden - bestyrelser skal helst komme til enighed - eller ændres)

Generalforsamlingen og aktionærerne kan i alle fald vælte bestyrelsen - så det er ikke løsningen vil jeg sige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja da er det lidt nnerledes i danmark. Jeg er selv hovedeier i et aktieselskab hvor jeg har 50 % av aktierne som a aksjer der er de eneste med stemmerett og jeg har dobbeltstemme i styret. De andre aktier er b-aktier uden stemmerett. således kunde jeg invitere ind andre personer og allikevel beholde fuld kontroll. Eftersom jeg skal starte virksomhed også i Danmark er det jo alltid intressant og lærerikt at få informtion om de lille forskjeller. 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)