Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A- og B-aktier, forskel ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 14. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man for at skaffe kapital til ny virksomhed laver et A/S og så vil sælge aktier til eksisterende kunder, som mange bryghuse gør. Hvordan sikrer man så sig egen rolle i virksomheden.

Er det ved at definere at mine aktier er A-aktier har flere stemmer end B-aktier ? Og hvad hvis kapitalen indskudt af B-aktier er højere end det jeg selv skyder ind ?

-Kim

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Som du skriver, kan man give A-aktierne flere stemmerettigheder end B-aktierne. Der findes mange selskaber, hvor B-aktiernes værdi er højere end A-aktierne, så hvis du vælger at gøre det på denne måde, skulle der ikke være noget problem i det. Du skal bare huske på, at B-aktiernes stemmerettigheder skal minimum være 10% af A-aktiernes.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Mark Nielsen:
Du skal bare huske på, at B-aktiernes stemmerettigheder skal minimum være 10% af A-aktiernes.

Hvor står det henne?

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Koudahl:
Hvor står det henne?

Hej Henrik,

Nedenfor følger et citat fra Dansk aktionærforenings hjemmeside:

''Aktieklasser er grupper af aktier. Aktierne i samme aktieklasse har samme rettigheder vedrørende f.eks. stemmekraft. De mest almindelige aktieklasser er benævnt A-aktier og B-aktier, hvor A-aktier på generalforsamlinger kan være tildelt større stemmekraft end B-aktier. Stemmekraften i B-aktier skal dog som minimum udgøre 10% af stemmekraften i A-aktier.''

Håber det gav svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sjovt nok så er Mærsk A mindre værd end Mærsk B aktien.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Remydk:
Sjovt nok så er Mærsk A mindre værd end Mærsk B aktien.

Det er ganske enkelt fordi at MAERSK B på børsen er særdelses mere omsat en MAERSK A, hvor størstedelen ligger hos AP-Møller Fondene.

Kim, du kan sende mig en PM med din e-mail, så kan jeg sende et excel, hvor du enkelt kan smide værdier ind, for at se, hvordan du bedst sætter A i forhold til B!

Jeg har arbejdet en del i opdeling af aktier på denne måde.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Simon,

Du henviser til noget gammel lovgivning som ikke gælder længer. Efter selskabsloven kan du nu sågar lave stemmeløse aktieklasser.

Så din henvisning er desværre forældet lovstof.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du burde måske præcisere hvad du mener med at "sikre egen rolle".

Hvis du mener at du skal kunne bestemme det samme som nu, så har de andre ret i det de skriver mht til A og B, men hvis du har andre roller kan der ligge mere i det.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 14. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene, er blevet en del klogere, og ser ud til at de nye muligheder for stemmeløse aktier er det jeg er ude efter.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Kim: Jeg har skrevet indlægget Hvad er forskellen på A- og B-aktier? for noget tid siden, som måske kan give dig et fingerpeg.

Som Henrik nævner, gælden regler om en maksimal afvigelse på 1 til 10, ikke længere.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)