Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af en ny biograf!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er en række friske drenge, der har en ambition om at starte vores egen biograf.

Det første umiddelbare problem, er at finde enten en gammel biograf eller en erhvervsejendom der er særligt egnet til formålet. Det ville være fedt, hvis nogen kendte en der var til salg eller havde nogle forslag til hvordan vi kunne få fat i en.

Derudover er der selvfølgelig en række spørgsmål i forbindelse med opstart af sådan en form for virksomhed, først og fremmest er der jo en masse klassifikationer ift. biografmiljøet og hvordan får man adgang til de nyeste såvel som klassiske film?
Og kræver det specielle tilladelser at sælge eksempelvis slik og sodavand?

Selvfølgelig er der en masse flere spørgsmål, men det primære fokus er i det hele taget at skaffe en biograf.

Jeg håber nogen kan svare os på dette.

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 193
Fra  Todic Net Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg fandt dit indlæg da jeg selv er ret vild med biografstemningen.

Men tænker lidt om du kunne skrive hvor i landet og hvad du ville lægge vægt på.
Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mit allerbedste bud vil være: Lad være. Biograferne har siden halvfemserne drejet nøglen om på stribe, og bare investeringerne for at starte op er enorme. I skal have en digital filmfremviser til 1 mio (mener jeg er det tal jeg har hørt), lydsystem til et par hundrede tusinde, indretning af biografen til nok også en million eller mere, og dertil kommer at film er dyre at få lov til at vise (man betaler pr solgt billet). Derfor er der også mange biografer der er blevet til foreninger og kun overlever på tilskud fra fonde og på den gratis arbejdskraft.

Adgang til de nyeste film er normalt noget man arbejder sig op til, men også i nogen grad opnå igennem næse for næste hit. De største film bliver sendt ud til de biografer hvor der er størst sandsynlighed for at de tjener mange penge, så der vil det være jo flere kunder, jo bedre film (hvilket også kan gøre det svært at starte op). De mindre film kan I måske få som præmiere film hvis I allerede når I bestiller filmen (måneder før den har premiere) prøver at få den som premierefilm, men I vil så kunne risikere at pressen slet ikke skriver om filmen, skriver skidt om filmen eller andet som gør at det aldrig bliver et hit. At få de mindre film er lidt lotteri hvis jeg husker rigtigt.

Vil I til trods for alt dette stadig åbne en biograf, så synes jeg at I skal starte med at sætte Jer ned og finde ud af hvad der skal gøre Jeres biograf speciel. Vil I evt. vise smalle film ligesom Cafe Biografen i Odense? Eller måske lave en biograf som kører rundt til de mellemstore byer og viser kvalitetsfilm i lejede lokaler som f.eks. byens teater? Eller skal det være en totaloplevelse hvor man kommer ind og spiser en romantisk middag, og så kan nyde en film imens man slår mave ovenpå desserten?  Det kunne også være at lave en lille biograf som kun viser 80 og 90'er film, eller som slår sig op på tema aftener, så der kun er åbent i weekenden, og så vises der måske best of Chuck Norris, 90'er fight eller Meg Ryan marathon fredag-lørdag hver uge. Hvad kunne I tænke Jer som skulle gøre Jeres biograf til noget særligt?

Og her håber jeg ikke I har tænkt Jer at vise de fedeste storfilm, den vilde action eller lignende, for så skal I kæmpe mod bl.a. Biocity som er ejet af Nordisk film, og som har rigtigt rigtigt mange millioner, kæmpe biografsale osv.

Tilmeldt 1. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Hmm, den nøjagtige lokalitet er der ikke rigtigt tænkt over, men en provinsby eller lign. bliver det ihvertfald ikke.
Planen er nok at istandsætte en ældre biograf et sted, hvor der er en bred vifte af mennesker med forskellig og måske også alternativ filmsmag. Vores biograf vil primært beskæftige sig med niche-film, altså film som typisk ikke bliver vist i de store biografer der udelukkende går efter publikumsfavoritter, som Batman og twilight. Derudover var planen også at lave netop tema-aftener, som du selv foreslår her, det vil bl.a. indebære Star Wars-marathons, Lord of the Rings osv.

Udover det ville vi også gå aktivt ind i at skabe et samarbejde med filmskolerne i DK, for at lave en aftale med dem om at vise eksamensprojekter osv. på storskærm.
Så målet er en speciel biograf, der ikke viser de typiske film og genfinder fantastiske film fra både 70, 80 og 90'erne.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)