Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil i form af køb/lån, erhvervsleasing eller flexleasing...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er freelance it-konsulent med mit eget ApS med kun mig selv som ansat, dvs. jeg er både arbejdsgiver og arbejdstager og omsætter for ca. 80.000 kr. pr. mdr.

Jeg kører i min egen lidt gamle bil, som jeg har købt kontant og får kørselstilskud efter statens takster for de 60 første dage om året.

Jeg påtænker mig at anskaffe en mellemklassebil til ApS´et.  Så det er ApS´et som betaler for bilen, benzin, forsikring osv.

Det store spørgsmål er det med skatten, når arbejdsgiver stiller bil til rådighed.

Jeg har læst mig frem til at beskatningsgrundlaget er ca. 25% af fx. 300.000 kr, dvs. at man som arbejdstager bliver beskattet ca. 75.000 kr. p.a.  - Passer det at det er det uanset om det er køb/lån, erhversleasing eller flexleasing?

De 75.000 kr beskatningsgrundlag svarer vel til ca. 6.250 ekstra indkømst/løn pr. mdr og det vil så koste mig min. 3.125 (50% skat afhængig af om jeg holder mig under eller over topskattegrænsen) kr pr. måned? Er det sådan landet ligger.... Så kan jeg som arbejdstager køre fri i en helt ny bil til kun "ca./min. 3.125" kr pr måned? og firmaet får så en udgift på ca. 6-7000 kr. pr måned (=ca. 3000 i leasing ydelse, + forsinkring, grøn afgift og benz).. og det hele kan vel trækkes fra i købsmoms?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..sådan er det stort set.

Dog ville jeg lave en præcis beregning, idet en væsentlig faktor er, hvor mange km du kører privat.

MvH

Peter

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg vil lave en mere præcis beregning Peter..., men alt andet lige, er ca. 6500 kr brutto/mdr. for en helt ny mellemklassebil med alt betalt jo en smaddergod forretning.

Og er det korrekt at beskatningsgrundlaget er det samme som om man financierer bilen, flexleaser eller selskabsleaser?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Ja...finansieringsformen er underordnet.

MvH

Peter

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

VilGerne:
Jeg kører i min egen lidt gamle bil, som jeg har købt kontant og får kørselstilskud efter statens takster for de 60 første dage om året.
HVorfor kun de første 60 dage - ? (er det noget med at du kun har én kunde?)

Mht fri bil - ville jeg til en hver tid vælge Statens Takster - men det kun fordi jeg ikke kan se ideen i at betale Beskatning af Fri bil - eftersom det også er dine egne penge - du bruger til det.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe:

Mht fri bil - ville jeg til en hver tid vælge Statens Takster - men det kun fordi jeg ikke kan se ideen i at betale Beskatning af Fri bil - eftersom det også er dine egne penge - du bruger til det.

Ja, man skal huske, at de penge, som firmaet betaler for bilen, er penge, som man ikke kan trække ud som løn eller udbytte, så de repræsenterer også en "privat" udgift.

 

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Yeps Per - Jeg har en stor Kunde.

Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du har ret Martin...

1) Udgift til Firma/Arbejdsgiver-mig

Det vil koste firmaet måske 6.000 kr. brutto pr. måned og hvis jeg skulle trække dem ud som løn eller udbytte, vil de blive min. halveret til 3.000 kr. i lommen til moi.

 

2) Udgift til lønmodtager-mig

De 75.000 kr beskatningsgrundlag svarer vel til ca. 6.250 ekstra indkømst/løn pr. mdr og det vil så koste mig min. 3.125 (50% skat afhængig af om jeg holder mig under eller over topskattegrænsen.

 

Alt i alt vil det mig ca. 1) + 2) = 6.125 netto og 12.250 brutto. For en helt ny bil med alt betalt incl. fri benzin. Det må j tænke over... Som nævnt får jeg pt. kun Statens taktser for de første 60 dage p.a., da jeg dsv. kun har en kunde - Jeg er freelance it-konsulent og vil nok i al fremtid have en kunde.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

VilGerne:
Yeps Per - Jeg har en stor Kunde.
Hvis du henter "materialer" - hvis du kører til udstillinger - hvis du kører "efteruddannelse" - hvis du er ude at opsøge "nye kunder" - der kan du vel også trække statens takst - formoder jeg. Og hvorfor skulle du ikke gøre det - ?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

d

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)