Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrence klausul i kontrakt med kompagnoner

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 7. Sep 12
Indlæg ialt: 17
Fra  YourStyle Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Amino". 

Hvordan (og hvor) binder man en konkurrence klausul ind i ens firma. 

Sagen er den at vi (4 personer/2 par) er i gang med at genopfinde det andet pars firma. 

Firmaet sælger Private Label produkter til saloner, hoteller osv. 

Hvordan sikrer jeg/vi i tilfælde at det hele går skævt, at modparten ikke bare tager kundelisten og napper alle kunder fra vores fælles firma? 

Som jeg ser det er det noget vi skal have på skrift NU, altså inden det eventuelt skulle gå galt :-) (hvilket jeg ikke tror at det gør, men....) 

Hvad gør jeg/vi? 

Hilsen

Henrik Andersen

YourStyle

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Henrik: Kort fortalt: I laver en ejeraftale (eller interessentskabskontrakt hvis I/S), hvor I påtager jer en konkurrence- og kundeklausul. Det er også en mulighed at lægge klausulerne ned i ansættelsesaftaler, hvis I alle er ansat i virksomheden. Her skal man dog vide, at der gælder særlige regler for den slags klausuler i forhold til funktionærer (hvis I ikke ansættes som direktører).

Vigtige parametre er hvor lang tid klausulerne skal gælde, hvilke brancher, de skal dække, hvilke kunder og geografisk område. Husk personligt at gøre jer til parter til ejeraftalen, hvis I fx ejer jeres ejerandele i virksomheden gennem holdingselskaber.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte:
Husk personligt at gøre jer til parter til ejeraftalen, hvis I fx ejer jeres ejerandele i virksomheden gennem holdingselskaber.

Kan du kort uddybe behovet for at gøre personerne til parter i en ejeraftale. Jeg er pt. i færd med at oprette et ApS, hvor jeg har underskrevet ejeraftale, vedtægter og stiftelses dok. med mit eget navn, mens min partner har underskrevet med sit holding selskab. Stiller dette mig ringere, end hvis min partner underskrev med sit eget navn?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

@brandtpc: Det kommer an på, hvilke forhold, I har valgt at tage med i jeres ejeraftale. Hvis I har lagt en konkurrenceklausul ind, vil det være problematisk, fordi din partner ikke er bundet personligt af den. 

Jeg plejer at tage den slags klausuler ud af ejeraftaler og lægge dem ind i ansættelsesaftaler i stedet, hvor jeg synes de hører hjemme. Samme med klausuler om immaterialrettigheder.

Hvis jeres ejeraftale vedrører andre rent personlige forpligtelser (som ikke har med ejerskabet af anparterne af gøre), vil det give mening at tilføje din partner personligt som part til aftalen.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar!

Fra Fredericia
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en samejeoverenskomst

Tænk den utænkelige situation - helt ned i mindste detalje - og få den skrevet ned.

Den kommer jo til at gælde begge veje - så det er i begges interesse.

Jo mere, der står på skrift - desto mindre er der at slås om i en given skilsmissesituation.

Fra en mand med erfaring Skype-SadSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det ikke er klogt at ha konkurrence klausulen både på det selskab der er med som del af ejeraftale OG rent personligt - det kan være samme klausul som både gælder selskabet og ejeren

Jeg har været med i mange virksomhedsovertagelser og der har vi altid lagt klausulen både på et sælgende selskab - og personerne bag

Husk, at hvis den skal virke i forhold til personen - og personen samtidigt er ansat i det nye selskab, så vil der formentlig kunne stilles tvivl ved den, hvis ikke der betales et beløb for overholdelsen, i det øjeblik personen forlader selskabet.

Konkurrence klausuler er ofte super at se på, men ret vanskelige at få overholdt, når de er på personer. Retten vil ofte mene, at klausulen er for bred og rammer personen urimeligt på dennes mulighed for at skaffe det daglige brød - så lav den meget specifik på varer, område, tid osv - tag en advokat ind over den - 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

hvis I vil forsøge at reducere den nærliggende risiko for en dyr og uoverskuelig retssag, hvis tingene går skævt, et at I skriver en udførlig og klar kontrakt.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
@kristian og Brandt: jeg må erkende jeg er ikke enig i at du skal udtage klausulerne af ejeraftalen. Netop ved at placere dem i ejeraftalen formår man jo, at kompensationen efter Funktionærloven bortfalder. Brandt, under alle omstændigheder kan man ikke generalisere på spørgsmålet. Det er simpelthen for vigtigt et spørgsmål til blot at træffe beslutning på grundlag af indspark fra amino. Brandt få Kristian til at vurdere det konkret.. Dvs. Der er værdi i spørgsmålet, så du BØR kontakte og få konkret rådgivning
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jacob: Forstår godt hvad du mener, men jeg tænker på situationer med direktører, der ikke er omfattet af funktionærloven.  

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)