Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchaise aftaler - Retningslinier ??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Fra  Diamond Doves Virk'lig Massage Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Findes der nogle "standard retningslinier" for franchaise aftaler. Hvordan ved man om købsprisen og månedligt afdrag, provision m.v. er fair i en sådan aftale.

jeg påtænker at investere i en franchaise part - virksomhedens koncept i sig selv er fint og der mangler udvidelse, men det har ikke været udstykket i franchaise bidder. Derfor står jeg med nogle tal, som jeg ikke ved hvordan er fremkommet.  En pris for aftalen, en månedlig afgift og procenter der skal afregnes, alt afhængig af hvor meget jeg omsætter for.

Jeg er på bar bund og savner nogle gode råd til hvordan jeg kan vurdere en sådan aftale.

Ha' en dejlig søndag

Hilsen Lis 

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

De tal du bliver præsenteret for bør komme for en anden franchise virksomhed som master franchise driver og derved kan dokumentere hvad der er muligt med deres koncept.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom Jensen:
De tal du bliver præsenteret for bør komme for en anden franchise virksomhed som master franchise driver og derved kan dokumentere hvad der er muligt med deres koncept.

Helt enig - anonymiseret tal fra andre franchise tagere bedste forudsætnng for at vurdere om koncept holder. En franchise udbyder vil altid være optimistisk mht hvad der er muligt af få af indtjening.

Jeg har selv prøvet at binde an med franchise. For 20 år siden og var ren grønskolling til at drive forretning - ud af 6 franchisetagere på nyt koncpet var der 2 der fik en forretning ud af det, personligt kostede det 25K.

Så hvis det ikke er muligt at få faktuelle tal for andre franchisetager ville jeg sikre mig muligheden for en opt-out af franchiseaftalen, så man ikke kom til at betale 100% af franchiseafgiften hvis konceptet ikke holder. 

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lis Walker:
Hvordan ved man om købsprisen og månedligt afdrag, provision m.v. er fair i en sådan aftale.

Er jo en forretningsmæssig vurdering. Som franchisetager betaler man for at få et færdig koncept, løbende udvikling, levering af "råvarer"hvor man så selv kan koncentrere sig om markedsføring og salg - så det er i sidste led man skal have sin styrke.

Om beløb er rimelig vil afhænge af produkt, markedskonkurrence, størrelsen af markedet, hvor stor en del af eksisterende marked man forventer at kunne erobre + nyt marked der evt kan opdyrkes. lav et regneark der afspejler overskud ved salg af X enheder X*2,3,5,10 eller hvad der nu giver mening.

Kunsten er at vurdere hvad der realistisk at opnå af salg

Spørg til planer for produktudvikling fra franchisegiver (hvis det giver mening). Sikre at franchisegiver ikke ud af det blå kan ændre prissætning

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lis Walker:
Findes der nogle "standard retningslinier" for franchaise aftaler. Hvordan ved man om købsprisen og månedligt afdrag, provision m.v. er fair i en sådan aftale.

hej Lis,

Jeg tror ikke der findes nogen standard, men jeg arbejder med Franchise og Franchisekontrakter til dagligt og vil gerne se om jeg kan hjælpe dig. Bare skriv -  evt på PM :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Spørgsmålet er, hvem du skal gifte dig med.
Et konditori franchaise, som har omkring 130 butikker i Tyrkiet, købsprisen er 240.000 kr.
10 år kontrakt, og 10 % månedligt afdrag (det kan være mellem 3-10%). Men der er mange forskellige fiduser, hvor, hvordan og hvornår du skal betale mere eller mindre. Fx hvor du skal indkøbe, hvem skal betale for reklamerne, osv. 

Fra Risskov
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 25
Fra  FranchiseHub Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lis

Vi har skrevet lidt om de grundlæggende forhold der bør være i en franchiseaftale her: http://chainindex.dk/franchiseaftalen som måske kan hjælpe dig. 

Med venlig hilsen

Per Rohrdanz

Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Fra  Diamond Doves Virk'lig Massage Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - men virksomheden har ikke franchaise afdelinger endnu. Det påtænkes at etablere 17 i Danmark. - Men tænker du på tallene fra virksomheden der vil udstykke afdelinger ?

Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Fra  Diamond Doves Virk'lig Massage Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene. Ja, der skal regnes og jeg vil også gerne se det endelige oplæg til kontrakt. Der er p.t. tale om at engangsbeløb, en månedlig afgift, og provision af omsætning over den månedlige afgift på DKK 5000, som så varierer i % jo højere man omsætter for. Men jeg må nok have en rådgiver med på banen. Men tror nu jeg vil starte med at spørge vedkommende hvordan hun er nået frem til beløbene, da jeg formoder det er gennembearbejdet udfra eksisterende forretning.

Fra Søborg
Tilmeldt 27. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Fra  Diamond Doves Virk'lig Massage Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have - det kunne være rart lige at vende det med dig når jeg har kontraktet (i slutningen af året) - eller måske lidt før. Hvad mener du med - skriv på PM ??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)