Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatning af cykel.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er vel ikke tvivl om at din cykel gjorde hvad den gjorde, og jeg ville bestemt selv ha det skidt med at løbe fra et ansvar. Man kan sagtens ha ansvar uden at handle tosset. Hvis du har et par skøjter hængende over skulderen, og springer af bussen og skøjten får fat i lommen på en dames minkpels, så har du ansvarspligt-  uanset hvad alle de fine ord betyder.

Damen var jo helt uskyldig her - og hvem siger det ikke er dit 100% ansvar at parkere cyklen så vinden ikke kan vælte den ud på cykelstien, selvfølgeligt er det da det - og den kunne ha lavet noget langt mere alvorligt. 

Tag det som en mand, oplev hvordan det er at tage ansvar - og kom videre. Hun skal naturligvis ikke få gennemsmurt cyklen og nyt styr på til lejligheden, men du hørte selv den sagde mærkeligt, så et eller andet beløb - hvad med 250 kr - må du nok æde hvis du vil være gentleman og ikke overlade det til, at hun ikke kan køre det via retten fordi det koster

OG få så den ansvarsforsikring . fatter ikke at den ikke er lovpligtig egentlig, det kan være SÅ dyrt at være uden

Du overlever trods din studiestatus   

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten_Buch:
Det værste var, at jeg lynhurtigt undskyldte, og kiggede på hendes cykel, mens hun nærmest skreg og kaldte mig skældsord. 

Det mest morsomme ved den slags historier er, at det næsten altid er modparten, der har råbt og skreget op opført sig barnligt.
Mon ikke også stresscoachen og den råbende damecyklist har fortalt om, hvordan deres modparter har opført sig helt utilstedeligt?

Det er simpelt hen umuligt for os andre at tage stilling i en sag som denne, da vi kun har den fra den ene side.
Der findes sjældent en endegyldig sandhed i konflikter - kun to divergerende opfattelser af virkeligheden.

Spis en kiks og kør pænt.

Hans 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Det mest morsomme ved den slags historier er, at det næsten altid er modparten, der har råbt og skreget op opført sig barnligt.
Mon ikke også stresscoachen og den råbende damecyklist har fortalt om, hvordan deres modparter har opført sig helt utilstedeligt?

Ja, du har fuldstændig ret! Jeg er ret sikker på, at stresscoachen har fortalt historien, så den vægter til hans fordel - sådan er det jo ofte med mennesker og deres historier.

Jeg kan dog med det samme udelukke, at jeg "har råbt og skreget", for det har jeg simpelthen ikke i mig.

Til gengæld har han nok oplevet mig meget bestemt, beslutsom og særdeles determineret omkring hans anklage om min skyld, for sådan kan jeg nemlig godt være, uden at "råbe og skrige".

Man kan jo sagtens være uenige uden at udbryde "hvordan fanden er det du kører?", som vel mest af alt er en handling, som på ingen måde bringer parterne nærmere hinanden eller situationen mod en løsning.

Hans Stokholm Kjer:

Det er simpelt hen umuligt for os andre at tage stilling i en sag som denne, da vi kun har den fra den ene side.
Der findes sjældent en endegyldig sandhed i konflikter - kun to divergerende opfattelser af virkeligheden.

Igen har du ret.

I mit tilfælde er der tale om den fulde sandhed af, hvordan jeg oplevede situationen (og dermed min opfattelse af virkeligheden). Det er jo umuligt at berette om andet, end det man har oplevet.

At historier så efterfølgende ofte udvikler sig (som fjeren til de 5 høns), er en anden menneskelig charme (om man vil).

Her kan jeg dog også udelukke en sådan udvikling fra min side. Sagen er nemlig i udgangspunktet så sjov, at der slet ikke er behov for at udvikle på den. Derudover har en regnskabsnørd, som jeg, slet ikke fantasi til at forbedre en i forvejen så god historie, og endelig, så har jeg slet ikke behovet, for at gøre historien usand for egen vindings skyld.

Så selvom det var mig, som blev kørt ned, så gik jeg jo heldigvis fra ulykken som den part uden skader, og kunne efterfølgende kun se tilbage på en sjov oplevelse.

Morten_Buch:

Det værste var, at jeg lynhurtigt undskyldte, og kiggede på hendes cykel,

Her kunne der godt ligge en smule anger over situationen, og hvis dét er tilfældet, så er alle efterrationaliseringer vel sådan set kun et forsøg på at stikke blår i egne øjne, og for at beskytte en trængt studieøkonomi.

 

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Selvfølgelig er der anger. Det var jo min cykel.

Men hun var decideret modbydelig, hvilket mine venner også synes (de overværende situationen), så nu får hun lovens lange arm.

Der er bl.a. erstatningsansvar jf. erstatningansvarslovens § 19, stk. 1, hvis hun har en forsikring, idet jeg ikke har handlet culpøst. 

Det vil svare til, at et lyn slår ned i et træ og og træet derefter vælter ned i bilen. Skal hun anklage lynet? Eller i min situation. Skal hun anklage vinden?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun var måske modbydelig men dine sammenligninger med lyn og andet ukontrollabelt er helt i skoven- Lynet har ingen ejer - det har din cykel og du har sat den uansvarligt så den KUNNE vælte ud på en cykelsti. Det er DIT ansvar og ingen andres. Tænk om alle bare smed cyklen på en ståfod og den kunne vælte ud på en cykelsti hvor en forældre med barn i barnesadlen væltede - ud på vejen hvor HT bussen

Tag istapper - det er husejers ansvar hvis de falder ned på nogen på fortorvet også i høje bygninger i København. Det er da heller ikke culpøst. En person der sætter sin cykel har ansvar for, at den ikke kan lave ulykker og dermed ikke kan - heller ikke med lidt vind - falde ud på en cykelsti - punkt finoto

Bliv voksen - lad være med at betale en ny cykel, men accepter at hun blev skide sur over en cykel der væltede ud foran hende og beskadige hendes cykel, og kunne ha forårsaget en ulykke.

Det kan være hun ikke gider en retssag, men hvis du skal kunne se dig selv i spejlet, så tag det som en ærlig mand og erstat et eller andet hvis hun beviser en troværdig regning - det er så svært at barbere sig hvis man ikke kan se sig selv i spejlet- Smile Move on

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Morten_Buch:

Selvfølgelig er der anger. Det var jo min cykel.

Men hun var decideret modbydelig, hvilket mine venner også synes (de overværende situationen), så nu får hun lovens lange arm.

Der er bl.a. erstatningsansvar jf. erstatningansvarslovens § 19, stk. 1, hvis hun har en forsikring, idet jeg ikke har handlet culpøst. 

Det vil svare til, at et lyn slår ned i et træ og og træet derefter vælter ned i bilen. Skal hun anklage lynet? Eller i min situation. Skal hun anklage vinden?


Du hænger dig for meget i petit jura og for lidt i livets gang i Lindenlund.

Intet af det du har skrevet her vil give dig fred i dit sind eller et bedre liv, så løs tingene som en mand.

Er I øvrigt ikke sikker på at du ikke er erstatningsansvarlig. Du vidste det var stormvejr, du kunne måske have sikret henstanden af din cykel bedre. Og ret beset, så er det kun en tåbe der placerer en cykel på et støtteben i blæsevejr.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten_Buch:
Der er bl.a. erstatningsansvar jf. erstatningansvarslovens § 19, stk. 1, hvis hun har en forsikring, idet jeg ikke har handlet culpøst. 

Hov hov - nu overtolker du erstatningansvarslovens § 19, stk. 1. Udgangspunktet i erstatningansvarslovens § 19 er, at såfremt skaden er dækket af hendes egen forsikring, er du ikke erstatningsansvarlig. Indeholder hendes forsikring en selvrisiko eller eksempelvis en begrænset forsikringssum kan selvrisikoen og det eventuelle beløb som overstiger hendes forsikringssum gøres gældende overfor dig.

Culpa - eller ej. Det afhænger af praksis, men jeg er nok på linie med Jan. Nok har du ikke forudset skaden, men burde ved bedre omtanke have indset faren. Dette specielt i hård blæst. Det var vist definitionen på simpel uagtsomhed - og dermed culpa.

/Henrik

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Kæden er sgu da helt sprunget af for dig Morten!

DIN cykel rammer kvindens cykel, og derfor skal HUN have lovens lange arm? Hvor er logikken i det?

Vær du bare glad for at din cykel ikke ramte et af hendes børn, og at du slap med en lille skade på hendes cykel. Og prøv så at se om der skulle være et valgfag i "sund fornuft" på studiet.

Mvh Carsten

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ikke en forsikring? en almindelig familieforsikring omfatter også ansvarsforsikring. Hvis du har en forsikring, skal du anmelde skaden og bede modparten om at tage dialogen med dit forsirkingsselskab. De er fuldt ud i stand til at vurdere, om du er erstatningsansvarlig eller ej.

Husk, at en ansvarsforsikring faktisk har to formål: Den skal udbetale erstatning, der hvor du er erstatningsansvarlig, men den skal også (og det er der ikke så mange, der tænker på) friholde dig fra uberettigede krav.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Har du ikke en forsikring? en almindelig familieforsikring omfatter også ansvarsforsikring. Hvis du har en forsikring, skal du anmelde skaden og bede modparten om at tage dialogen med dit forsirkingsselskab. De er fuldt ud i stand til at vurdere, om du er erstatningsansvarlig eller ej.

Husk, at en ansvarsforsikring faktisk har to formål: Den skal udbetale erstatning, der hvor du er erstatningsansvarlig, men den skal også (og det er der ikke så mange, der tænker på) friholde dig fra uberettigede krav.

MVH
Kirsten

Skulle netop til at skrive det samme.

En almindelig indboforsikring dækker både de skader du forårsager (i ædru tilstand) samt retshjælp, i tilfælde af, at man bliver beskyldt for at have forvoldt skade, som man ikke har forvoldt.

Og sådan én forsikring har du vel?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)