Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatning af cykel.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino.

Jeg var ude for en lidt træls oplevelse i dag ved Julius Thomsens Plads i København.

Den handler lidt om, om jeg er erstatningsansvarlig. Men i får lidt historien.

Jeg parkerer min cykel inde ved JTP i dag i den stærke blæst. Da jeg så låser min cykel op og stiller den på cykelparkeringens området tager vinden den og vælter den ud på cykelstien (den står på støttebenet, og delvist inde i stativet). Uheldigvis så kommer der en cyklist kørende, hvor min cykel så rammer hendes bagdæk, hvor der begynder at larme lidt. (jeg tror, det er skærmen, som er små bøjet) hun får så kontaktoplysninger på mig. 

Så tog hun cykelen ned i cykelhandleren og sagde, at de skulle lave den og hun ville kontakte mig. 

Altså jeg mener ikke, jeg skal betale erstatning, da der ingen culpa er, og hvis du kigger på  bonus paters familias, så har jeg ikke handlet uforsvarligt. Den står inde i båsen og har støttebenet nede. Det er jo den kraftige vind som tager den. Desuden mener jeg heller ikke, at der er adækvans, da det ikke er en typisk handling, som ville medføre skade. 

Hvad mener I?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at forklare damen det! Hun vil jo kigge på dig som et stort spørgsmåltegn! 

Jeg mener ikke man skal se alting, i love og paragraffer. Eftersom du har givet hende dine iformationer, har du givet udtryk for du gerne vil betale det, så det syntes jeg du skal om ikke andet noget af beløbet :-) 

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 66
Fra  Juletrae.net Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror også bare jeg ville betale regningen og holde juraen udenfor :-) Diskussionen kan hurtigt ende op med om støttebenet er korrekt indstillet, cyklen står ret op, osv osv.. og nok trods alt begrænset hvad udgiften løber op i..

Juletrae.net Juletræ leveret til døren i København mv. Glædelig jul :-)

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som ung studerende, er der slet ikke mange penge at gøre godt med, så hun får mig ikke bare ned med nakken.

Det med at jeg har givet mine informationer betyder egentligt bare, at jeg er overbevidst om, at jeg har ret, og hvis hun mener noget andet, må hun trække mig i retten.

Jeg mener ikke, at jeg skal betale erstatning, da det er et hænderligt uheld. Jeg gør alt korrekt. Så må hun sagsøge vinden.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Morten_Buch:

Det med at jeg har givet mine informationer betyder egentligt bare, at jeg er overbevidst om, at jeg har ret, og hvis hun mener noget andet, må hun trække mig i retten.

Jeg mener ikke, at jeg skal betale erstatning, da det er et hænderligt uheld. Jeg gør alt korrekt. Så må hun sagsøge vinden.

Så er der vel ikke så meget at være bange for. Du kan være sikker på, at hun ikke trækker dig i retten for småpenge, så hvis du er konsekvent i din argumentation om ovenstående, så sker der ikke mere i sagen.

Jeg kan i øvrigt fortælle en oplevelse, som jeg selv havde, da jeg var studerende.

Stille og roligt kommer jeg trillende ud af cykelstien på vej til universitetet og træder ikke i pedalerne, da der ca. 20 meter længere fremme er rød lyskurv. Pludselig hører jeg en mand skrige bag mig "PAS PÅ", og inden jeg når at reagere (jeg når ikke engang at se manden), så bliver jeg vædret bagfra af en anden cyklist, som kommer med fuld drøn bagfra.

Der ligger sne på cykelstien, så der er faktisk kun plads til én cykel, så imens han åbenbart ville overhale mig (et helt umuligt sted) indfiltres vores cykler, og vi flyver begge over styret, og jeg slår en kolbøtte og lander på min rygsæk (hvor min computer ligger), mens han lander på knæ/mave, og slår sin cykelhjelm (gudskelov havde han sådan én på) ned i asfalten.

Hans bukser er revet itu, og hans cykelhjelm er flækket. Jeg selv ser heldigvis ud til at være sluppet med skrækken, men tænker ikke på min computer i rygsækken.

Manden begynder at råbe og skrige op om, hvordan det er jeg kører...! Jeg mener jo bestemt, at det er ham, som har kørt uansvarligt, og det bliver vi ikke enige om. Da jeg ikke umiddelbart har påtaget skade ved styrtet, så tænker jeg ikke på "erstatning" eller "skyld" og vil egentlig helst bare hurtigt komme videre til skolen. Men han er af en helt anden overbevisning, da han jo vil have mig til at erstatte hans bukser og cykelhjelm.

Jeg opfordrer manden til at ringe til politiet, for så kan vi da få afklaret, hvem som er den skyldige. Derudover er der en kvinde, som er stoppet op, og jeg spørger om hun så det hele, og hun fortæller, at hun så det hele, da hun lige kort før sammenstøddet var blevet overhalet af manden. Men hun har travlt, og er på vej til arbejde, så hun spørger, om hun må køre videre, og om vi evt. skal bruge vidner. Manden er rundt på gulvet og tænker ikke over vidner, og da jeg ikke føler, at jeg evt. måtte få brug for et vidne, så siger jeg til hende, at hun bare skal køre videre.

Så står manden og jeg tilbage, og han råber og skriger op, men ønsker ikke at tilkalde politiet, som jeg opfordrer ham til. Vi beslutter i stedet at udveksle kontaktoplysninger, og så tage snakken efterfølgende. Jeg får hans visitkort, og her får jeg dagens grin.

Det viser sig at være en stresscoach, og slogan'et for virksomheden er "kan du holde hovedet koldt i stressede situationer?".

Manden, som netop havde råbt og skreget som en nyligt undsluppen patient fra en galeanstalt, er simpelthen coach i stresshåndtering, og skal lære andre at tackle ovcerblikket, temperamentet, fokus, mv. i stressede situationer, og samtidig har han INTET talent for det selv. Indifferent

Jeg kommer i skole, og tænker pludselig "fuck... virker min computer?", men det gør den heldigvis! Pyha. Yes

Nå, men manden ringer nogle dage senere til mig (jeg havde faktisk glemt alt om episoden igen), og kræver, at jeg betaler for hans bukser, cykelhjelm, cyklen (som nu pludselig er blevet skæv) og for hans personlige "svie og smerte", da han nævner, at han har haft ondt i hovedet siden ulykken.

Jeg siger til ham, at jeg er ked af den situation han står i, men at jeg ikke mener, at at det er min skyld. Han påstår derefter, at jeg kørte og slingrede på cykelstien, og at jeg ikke kunne køre på cykel. En påstand, som jeg kun kan besvare med "jeg har i flere år kørt som amatørcykelrytter, og har i 2 år kørt med licens til danske cykelløb", hvorefter jeg igen opfordrer ham til at inddrage politiet i sagen, så vi kan få afklaret, hvem som er skyld i uheldet.

Hans modsvar er, at ALLE dem som han har talt med omkring ulykken giver ham ret i, at det er mig som er et fjols, og som bærer hele skylden, og at jeg selvfølgelig skal betale. Her kan jeg ikke undgå at more mig lidt indvendigt "alle dem han har talt med omkring ulykken giver ham ret". Måske er de simpelthen bare trætte af at høre på alt hans sludder, og taler ham efter munden...! Confused

Han ønskede stadig ikke at ringe til politiet, og da vi derfor ikke kan komme videre i telefonen, så må vi jo lægge røret på igen.

Så går der vel omkring 14 dage, og så ringer han igen!!! Han ville egentlig bare lige høre, om min samvittighed ikke trykkede mig, og at jeg alligevel ville betale. Så kunne jeg simpelthen ikke holde min latter tilbage længere! Big Smile Skulle jeg nu have dårlig samvittighed over, at han kører mig ned bagfra! Det hele var nærmest uvirkeligt komisk.

Han blev selvfølgelig gal over min latter, og glemte alt om stresshåndtering, og råbte og skreg endnu engang, og endte med at smide røret på i arrigskab, og siden hørte jeg ikke mere til manden.

Nå, men denne historie var jo sådan set også bare en lang ligegyldig fortælling, som vel i bund og grund kun har meget lidt i fællesnævner med din situation. Så tolk selv, og tag hvad du kan bruge! Wink

 

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker meget for den gode historie. Det gjorde mit humør straks bedre :)

Det værste var, at jeg lynhurtigt undskyldte, og kiggede på hendes cykel, mens hun nærmest skreg og kaldte mig skældsord. 

Men jeg har faktisk taget en video med, at hun cykler videre på hendes christianiacykel med 3 børn siddende i vognen, så helt ødelagt kan den altså ikke være. 

Men det gjorde nu lige mit humør endnu bedre :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Morten_Buch:
Hvad mener I?

At ved at have din ansvarsforsikring på plads slipper man for disse bekymringer.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret, Henrik :-)

Forsikringen bliver desværre ikke vægtet højt, hvilket er utroligt dumt! 

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 142
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at se det fra damens side: Her kommer hun kørende på cykelstien, som hun jvnf. loven har ret til. Pludselig kommer der altså en cykel (din) "springende" ud på cykelstien (jvnf. din forklaring). Det kan damen da ihvertfald ikke have nogen skyld i.

Efter min mening svarer det helt til, at en hundeejer har en hund, der pludselig løber ud på cykelstien. Uanset dine undskyldninger (og det er bedøvende ligegyldigt, om du er studerende (og vel i jura, gætter jeg på)) burde du påtage dig ansvaret, selvom det så var nok så uforsætligt.

Jeg har faktisk prøvet den med hunden: en dame gik tur med hunden, med en af disse rul-op-seler, som gav hunden omkring 5 meter snor. Pludselig fik den lyst til at løbe ud på cykelstien, men jeg havde luret hende, så jeg nåede at stoppe, da forhjulet rørte snoren. Snakkede i mobil gjorde hun også - det lort!

Husk at cykelstien er til for de cyklende og betragt den venligst som en færdselsåre med dertil hørende regler!

Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten_Buch:
Forsikringen bliver desværre ikke vægtet højt, hvilket er utroligt dumt! 

Jeg har også været studerende engang - så det er ikke for at det skal lyde bagklogt - men allerede fra studieårene har jeg haft erhvervsmæssig tilknytning til forsikringsbranchen og set hvad eksempler på hvad manglende basisforsikringer kan betyde for folks økonomi, hvis uheldet indtræffer.

/Henrik

 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)