Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får ikke mine penge for underentreprenør

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Fra København SV
Tilmeldt 22. Mar 07
Indlæg ialt: 606
Fra  DetMads ApS Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer.

Jeg står i lidt af en lorte suitation.
Jeg har arbejdet meget for et underentreprenør firma, hvor jeg kører som formand som underentreprenør.

Jeg står så i den suitation at jeg har arbejdet meget for ham, og sendt ham 3 faktura til ca 10.000 kr stk.

Han bliver ved med at sige at fakturarerne er blevet betalt men jeg har ikke modtaget noget. Hvad skal jeg gøre for at få mine penge?
Jeg har enlig ingen papir på det, men har arbejdet sammen med mange andre firmaer, som får deres penge, og de kan derved også vidne på at jeg har arbejdet for ham.

Vi er ikke uvenner, og han siger han er tilfreds med arbejdet, han vælger bare at trækker betalingen ud, hvilket jeg ikke er enig om skal ske da jeg også har regninger der skal betales.
Jeg har fra i morgen valgt at stoppe at arbejde med ham indtil jeg får mine penge, på baggrund af jeg ved han bliver presset så.

Jeg ved også han har pengene, da han selv har 20 ansatte, 2 store huse og 2 store biler i privaten, og en stk stor firmabil og 2 store kontorer i firmaet.

Men hvad skal jeg gøre for at få mine penge?

Tak på forhånd  

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mads - (Det Mads - Tømrerfirma):
Jeg ved også han har pengene, da han selv har 20 ansatte, 2 store huse og 2 store biler i privaten, og en stk stor firmabil og 2 store kontorer i firmaet.

Ansatte, store huse og store biler er ikke nødvendigvis det samme, som at have likviditet til at betale sine regninger.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra København K
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 15
Fra  JLM BYG Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Først og fremmest skal du være helt sikker på dit arbejde er i orden. Ellers har du ikke en chance, hvis der evt skal komme en sag ud af det. 
Derudover er det vigtig at få så meget muligt ned på skrift. Få ham gerne til at godkende arbejdet på mail.

Det er en rigtig god ide at stoppe arbejdet - Det kan måse gøre det. Sørg ogå for at fortælle de andre håndværkere hvorfor du er stoppet, det kan sætte yderligere pres på ham.

Har flere gange fået mine penge ved at true med RKI eller lign. Er du ikke tilknyttet RKI kan man jo sagtens true med det alligevel.

Ellers må du jo slæbe ham i fogedretten. Ofte er folk villige til at betale, hvis de bare modtager brevet fra fogedretten.

Mvh Jakob, JLM BYG

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Tag ud til ham mandag morgen, og insisterer på at modtage din betaling her og nu. Hvis ikke kontant, så bed ham overfører mens du er der!.

Det er sikkert ubehageligt for dig, men mindst ligeså ubehageligt for ham. Du kan jo forklarer ham at du også har regninger der skal betales, og hvis han ønsker din hjælp, er det her og nu der skal betales.

Samtidig bør du ændrer principperne for Jeres samarbejde fremadrettet, når han ikke kan administrerer at betale til tiden.

Fra København SV
Tilmeldt 22. Mar 07
Indlæg ialt: 606
Fra  DetMads ApS Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob Og Boysen

Jeg er enlig ret glad for at arbejde for og med ham.
Det er kun de penge der er problemet (Og det er alfa og omega)

Men hvis jeg nu får mine penge inde for en overskuelig fremtid, og ønsker at forsætte samarbejdet, hvad skal jeg så have styr på for at sikre min røv?

Jeg laver reelt tilbud for hvert sag han skal have lavet (Da det meste er akkord) men jeg får ikke nogen underskrit på det.
Skal jeg stadig lave tilbud til ham, men få underskrifter på det? Er det nok til at kunne sikre mig fremadrettet?

TAk for jeres svar 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han siger at de er blevet betalt, men de så ikke er det, så tror jeg godt du kan forvente at du ikke får pengene ud af ham frivilligt.

Så du har disse muligheder:
1. Send ham 3 rykkere, derefter send sagen til inkasso og derefter i retten.
2. Udfyld en småsags stævning fra Domstol.dk og stævn han for beløbet.
3. Stol på han betaler, på et eller andet tidspunkt, når han mangler din arbejdskraft igen.

Ad 1 og 2. Tror jeg ikke du skal forvente at du har ham som kunde mere.

Hvis han beder dig komme på arb, så synes jeg du skal bede ham om en banknoteret check på de 3 faktura + 10.000 up front. Altså skal han betale dig forud, da han ikke kan finde ud af og betale til tiden.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra København K
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 15
Fra  JLM BYG Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, men jeg vil tro du har ok sag hvis du bare sørger for at sende priserne på mail. Det er selvfølgelig vigtig at han så godkender over mailen også. 

Det er sådan jeg gør ;)

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Madsen:

Har flere gange fået mine penge ved at true med RKI eller lign. Er du ikke tilknyttet RKI kan man jo sagtens true med det alligevel.

Ellers må du jo slæbe ham i fogedretten. Ofte er folk villige til at betale, hvis de bare modtager brevet fra fogedretten.

Faktisk må man ikke true med RKI, hvis man ikke har en aftale med dem. RKI forfølger firmaer som bruger deres navn på den måde.

Han kan ikke slæbe ham i fogedretten, før han har fået en erkendelse på at han skylder pengene eller en dom fra byretten på det.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra København K
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 15
Fra  JLM BYG Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager jeg har givet råd til noget man ikke må. Har ikke tænkt videre over det - I mine tilfælle har det bare været bluf. Dog har det virket alligevel!

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Tilmeldt 4. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Ret&Råd Djursland Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Det er altid en ærgerlig situation, når man har med dårlige betalere at gøre.

I forhold til, hvorvidt han kan anerkende, at du har udført arbejdet - da er det en god idé, hvis du har noget på skrift (e-mail er fint), hvor han anerkender de fakturaer, du har sendt. Fremadrettet vil det nok være en god idé, at sende en ordrebekræftelse el. lign., hver gang han hyrer dig til en ny opgave.

I forhold til inddrivelsen er det nok en god idé, at stoppe arbejdet. Det er et godt pressionsmiddel for at få betaling.

Når du har sendt tre rykkere med 10 dages betalingsfrist, vil det være en god idé at overdrage sagen til advokat. Advokaten vil typisk sende en rykker og en inkassoskrivelse. Hvis der stadig ikke er betalt, kan sagen sendes i retten - og da det er et krav under 100.000,00 vil det være omfattet af de enkle regler om inkasso (betalingspåkrav). Advokaten vil også kunne administrere en afdragsordning, hvis han er presset på likviditeten.

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)