Hej Mads
Det er altid en ærgerlig situation, når man har med dårlige betalere at gøre.
I forhold til, hvorvidt han kan anerkende, at du har udført arbejdet - da er det en god idé, hvis du har noget på skrift (e-mail er fint), hvor han anerkender de fakturaer, du har sendt. Fremadrettet vil det nok være en god idé, at sende en ordrebekræftelse el. lign., hver gang han hyrer dig til en ny opgave.
I forhold til inddrivelsen er det nok en god idé, at stoppe arbejdet. Det er et godt pressionsmiddel for at få betaling.
Når du har sendt tre rykkere med 10 dages betalingsfrist, vil det være en god idé at overdrage sagen til advokat. Advokaten vil typisk sende en rykker og en inkassoskrivelse. Hvis der stadig ikke er betalt, kan sagen sendes i retten - og da det er et krav under 100.000,00 vil det være omfattet af de enkle regler om inkasso (betalingspåkrav). Advokaten vil også kunne administrere en afdragsordning, hvis han er presset på likviditeten.