Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp en kommende iværksætter.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino’s.

Jeg er helt ny herinde, og kunne trænge til hjælp.

Jeg har i noget tid overvejet at blive selvstændig. Jeg har haft masser af normale jobs, de fleste af dem ufaglærte, og det vil jeg gerne væk fra. Mest af alt fordi jeg gerne vil have kontrol over min egen tid. Jeg vil hellere arbejde 50 timer/ugen for mig selv, end 37,5 for andre.

Jeg vil gerne suge til mig af viden, og se om jeg kan begynde at tjene penge på mine skills som tekstforfatter. Jeg er dygtig til at skrive og har en relevant tekst-uddannelse, men det skorter på det praktiske. Jeg kommer fra en lav socialklasse og har aldrig fået råd eller viden omkring skat, moms, og slet ikke iværksætteri hjemmefra.

Jeg har lånt bøger om emnet og læst rundt på nettet, men ikke fundet hvad jeg har søgt efter. Jeg har brug for at finde viden som behandler emnet fra bunden, gerne i stil med en tutorial, som guider én igennem step by step. Jeg tænker at oprettelsen af en virksomhed må følge nogle grundlæggende logiske trin.

Jeg vil gerne starte en enkeltmands-virksomhed, og arbejde freelance. Indtil videre er jeg blevet så klog:

1) Man skal CVR registrere sig.

2) Man skal momsregistrere sig. Min virksomhed skal gerne generere mere end 50.000 årligt. Mit udgangspunkt er en løn til mig selv på 10.000/md. (er pt. på SU, så det er klart et step up. J) Jeg bor billigt, har ingen børn, og mine udgifter er minimale. Det er realistisk.

3) Man skal starte med solid bogføring og dokumentation af alle bevægelser.

Jeg har lavet SWOT og SOL modellerne og er afklaret med hvor meget jeg vil tage og hvad jeg vil tilbyde. Så er det vel bare at profilere sig og skaffe arbejdet. Og der rammer jeg muren, på det praktiske plan. At få kunder i biksen tror jeg godt jeg kan klare, men der er jo meget andet, og igen, det praktiske er min akilleshæl .

 

1)      Skriver man altid kontrakt med dem man udfører arbejdet for?  I så fald, hvad skal sådan en kontrakt indeholde(udover prisen)?

2)      Hvordan skal det økonomiske dokumenteres(ens honorar/løn)? Sender man en faktura? Sendes den digitalt, på papir, begge dele? Og i så fald, hvad skal sådan en faktura indeholde af information? 

3)      Lad os sige at jeg har udfører arbejdet, og det går godt. De penge der ryger ind på min firmakonto, skal vel beskattes. Lad os sige jeg trækker 50% fra og lægger på en anden konto til skat. Kan jeg derefter frit disponere over overskuddet? F.eks. overføre det til min normale Nemkonto? Skal jeg dokumentere dette beløb, og evt. bogføre det som løn? Og hvad med det personlige fradrag? Eksisterer det indenfor en virksomhed?

4)      I lønnen er vel tillagt moms. Hvad skal jeg stille op med denne? Jeg regner ikke med at have udgifter  i forbindelse med oprettelse af virksomhed, udover web-site, så jeg har ikke presserende behov for at trække moms fra eventuelle indkøb.

5)      Lad os sige jeg har fast prissætning på mine ”produkter”, men vil alligevel fra tid til anden påtage mig et freelance job herinde, som er under denne pris, f.eks. for at opbygge mit CV. Er det et problem? Og hvordan dokumenteres denne transaktion så? Der ville være tale om at jeg underlagde mig en andens prissætning, og vel derfor også blev lønmodtager.

 

6)      Hvad sker der, hvis dem man udfører arbejde for ikke betaler?

 

Så langt så godt. Jeg håber virkelig nogle af jer kunne have lyst og tid til at hjælpe mig. Hvis der er en af der kender til en udførlig guide eller gode tips til begynderregnskab, hilser jeg også dette meget velkommen.

 

På forhånd tak, og god weekend.

Mvh Jonas.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Fedt indlæg du laver her. Jeg vil prøve at give dig lidt info på de områder, hvor jeg kan hjælpe :)

1) Nej, det behøver du ikke, og jeg tror langt fra det er alle der gør det. Typisk så vil det måske være, at du forfatter 10 artikler á 500 ord med et par krav til teksterne, og så bliver du betalt x kr. for det. Det behøver man ikke andet end en samtykkende e-mail for i min verden. Dog vil jeg naturligvis sige, at du selv bestemmer hvornår beløbet bliver så stort, at du vil føle dig bedst tilpas, hvis der bliver lavet en kontrakt. I det tilfælde kan du nok finde en standardkontrakt online.

2) Til bogføring, fakturering osv. vil jeg anbefale e-conomic. Her kan du styre fakturering rigtig let, og hvis du gerne vil have hjælp fra en bogholder i starten, så kender de med garanti også det system, og kan på den måde hjælpe dig. Når du har lavet et job for en, så sender du en faktura. Når du selv skal have løn, så udbetaler du løn til dig selv. Løn kan du klare med f.eks. Danløn. Her koster en lønseddel 15 kr., og så er der ikke flere udgifter til det.

3) Det relaterer lidt til det jeg har skrevet ovenfor, og der kommer nok også en revisor og svarer på det om lidt ;)

4) Der er ikke moms på din løn. Som sagt, så fakturerer du dine kunder, hvor du tillægger moms. Ud fra de penge du får ind, udbetaler du løn.

5) Du bestemmer helt selv dine priser, og hvis du bliver enig med en kunde om, at de skal have noget rabat, så giver du dem bare den rabat, når du laver fakturaen.

6) I praksis, så sender du 1., 2. og 3. rykker, hvor den sidste rykker skal have 10 dages forfald. Herefter kontakter du et advokatfirma (f.eks. Hjulmand og Kaptain) og så starter de en inkassosag. Det koster cirka 300-500 kr., og i rigtig mange tilfælde ender det med, at du får dine penge :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jonas Such:

1)      Skriver man altid kontrakt med dem man udfører arbejdet for?  I så fald, hvad skal sådan en kontrakt indeholde(udover prisen)?

2)      Hvordan skal det økonomiske dokumenteres(ens honorar/løn)? Sender man en faktura? Sendes den digitalt, på papir, begge dele? Og i så fald, hvad skal sådan en faktura indeholde af information? 

3)      Lad os sige at jeg har udfører arbejdet, og det går godt. De penge der ryger ind på min firmakonto, skal vel beskattes. Lad os sige jeg trækker 50% fra og lægger på en anden konto til skat. Kan jeg derefter frit disponere over overskuddet? F.eks. overføre det til min normale Nemkonto? Skal jeg dokumentere dette beløb, og evt. bogføre det som løn? Og hvad med det personlige fradrag? Eksisterer det indenfor en virksomhed?

4)      I lønnen er vel tillagt moms. Hvad skal jeg stille op med denne? Jeg regner ikke med at have udgifter  i forbindelse med oprettelse af virksomhed, udover web-site, så jeg har ikke presserende behov for at trække moms fra eventuelle indkøb.

5)      Lad os sige jeg har fast prissætning på mine ”produkter”, men vil alligevel fra tid til anden påtage mig et freelance job herinde, som er under denne pris, f.eks. for at opbygge mit CV. Er det et problem? Og hvordan dokumenteres denne transaktion så? Der ville være tale om at jeg underlagde mig en andens prissætning, og vel derfor også blev lønmodtager.

 

6)      Hvad sker der, hvis dem man udfører arbejde for ikke betaler?

 

Hej Jonas

1) Om du skriver kontrakt med dine kunder eller ej beror på din egen beslutning - og på arten af dine ydelser/produkter. Tænk på dig selv. Skriver du kontrakt med din skotøjsforhandler, før du køber sko? Nej, sandsynligvis ikke :-). Skriver du kontrakt med din tømrer eller vvs-installatør, før han påbegynder en større opgave for dig? Ja, det ville da være en klog ting at gøre. Kontraktens indhold vil være helt afhængig af opgavens art. Når man skal formulere en kontrakt, er det efter min mening altid en god ide, at lade en advokat lave den. Det sparer en for at lave dumme fodfejl.

2) Ja, normalt sender man en faktura til kunden. Som oftest først, når opgaven er løst - hvis ikke andet er aftalt. Om den fremsendes digitalt eller på papir, må du selv bestemme. Men her kan det være godt, også at inddrage din kunde. Nogle er mere trygge ved det ene end det andet. Du må gerne sende papir til nogle og digitalt til andre.
Danske Bank har været så venlig at lave en liste over de tilng, der ifølge loven skal fremgå af en faktura: http://www.danskebank.dk/da-dk/Erhverv/Mindre-erhverv/Betalinger/Raad-og-tips/Pages/Krav-til-din-faktura.aspx

3) Du bliver ikke beskattet af hver krone, du tjener, men af dit overskud, når året er omme. De penge, der står på din firmakonto, kan du hæve og bruge som du vil. Men ja, du vil på et tidspunkt blive afkrævet noget skat af dit overskud, så det kunne da være en god ide, at sætte noget til side til skat. Men det kan jo også være, du skal bruge nogle af dine først tjente penge til at indkøbe udstyr, telefon, kontormøbler etc. til dit firma. En sådan udgift kan jo trækkes fra og reducerer ganske vist indeståendet på din konto, men også det beløb, du skal betale i skat.  Dette er meget forenklet stillet op, og du skal have noget mere rådgivning hen ad vejen.

4) Ja, hvis du er momsregistreret, skal du lægge moms på dine ydelser, medmindre de hører ind under den ret smalle gruppe af momsfrie ydelser. Google evt. på begrebet. Hvis dine ydelser ikke er momsfrie, skal du lægge 25 % oven i din løn og dem skal du indberette og afregne med SKAT.

5) Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål korrekt. Hver ny opgave skal i princippet beregnes på ny, så du kan sagtens differensiere dine priser fra opgave til opgave. Opgaver kan jo have forskellig sværhedsgrad. At forhandle en pris er en del af opgaven ved at være selvstændig og er i hvert enkelt tilfælde en sag mellem dig og din kunde. Din faktura er din dokumentation. Du behøver ikke at forklare f.eks. SKAT hvordan du er kommet frem til den pris, du tager. Men du kan selvfølgelig ikke systematisk TABE penge på dit arbejde. Så vil du blive kigget efter i sømmene.
Du vil blive betragtet som lønmodtager, hvis du hovedsageligt oppebærer hele dit honorar fra en kunde og denne bærer al risikoen ved jeres samarbejde. Prissætningen er ikke det væsentlige. Der er jo masser af kunder som søger en opgave løst indenfor en bestemt prismargen.

6) hvis din kunde ikke betaler, må du gøre det, alle selvstændige er nødt til at gøre fra tid til anden: Sende rykkere og om nødvendigt sende sagen til inkasso hos din advokat eller f.eks. gennem et inkassobureau. Men den vender du bare tilbage med her på Amino, når du kommer så langt :-)

Held og lykke med det hele
Birte

 

 

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim.

Mange tak for dit svar, som gjorde mig klogere. :)

Jeg har nogle opfølgende spørgsmål til nummer 4, jeg håber du vil svare på. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så fungerer det sådan, at:

1) Jeg udarbejder en faktura og angiver dér den aftalte pris for mit arbejde. Denne pris skrives både uden og med moms, men jeg vil altid blive aflønnet med den tillagte moms.

2) Køber overfører den aftalte sum til min firmakonto. Forretningstransaktionen afsluttes.

3) Fra disse penge udbetaler jeg løn til mig selv, evt. vha. Danløn. Dvs. jeg udfylder en lønseddel og overfører et ønsket beløb til min Nemkonto. Er sådan et forhold ikke ensbetydende med at jeg skal se mig selv som ansat? Og, det lyder nok en anelse rodet, men er der nogen hindring for hvor meget af indtjeningen jeg kan overføre? Nu tænker jeg på at min privatøkonomi og firmaøkonomi, nok nærmest vil være den samme. Og hvor i denne transaktion afregner man med skat?

Det er en anelse indviklet for en nybegynder. :)

På forhånd, tak.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Jeg er bogholder. Du må gerne ringe til mig, hvis der er noget, du er i tvivl om. Da jeg er lige på nippet til at springe ud med en korrekturlæser-service, er jeg samtidig interresseret i et muligt samarbejde.

Ring 61 28 83 84, hvis du er frisk. Så skal jeg hjælpe dig så langt, som jeg kan.

Michael

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Og mange tak for det grundige svar, Birte. :)

Her er jeg også blevet klogere. Jeg har dog et opfølgende spørgsmål til punkt 3, jeg håber du også vil svare på. 

3) Hvordan defineres sådan et overskud? Er det ensbetydende med summen af al indtjening i firmaet i en given regnskabsperiode? Og er det før eller efter løn er blevet udbetalt?

Jeg har lidt svært ved at skelne mellem firmaets økonomi og min egen, eftersom min privatøkonomi og firmaøkonomi vel kommer til at følges nogenlunde ad.

Mvh :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Det er nok en god idé lige at få det forklaret af en revisor/bogholder også, men jeg vil prøve at give dig et eksempel.

Du aftaler en pris på 1.000 kr. med en kunde. De 1.000 kr. er typisk ekskl. moms. Når du fakturerer vedkommende står der på din faktura:

Ydelse: 1.000 kr.
Moms: 250 kr.
I alt: 1.250 kr.

Så indbetaler kunden 1.250 kr. på din konto. Lad os sige, at du brugte 100 kr. (125 kr. inkl. moms) i markedsføring for at skaffe dig den kunde. Så ser regnestykket sådan her ud:

Du skylder moms: 250 kr. - 25 kr. = 225 kr.

Du har et overskud før løn på 1.000 kr. - 100 kr. = 900 kr.

Af de 900 kr. kan du betale dig selv løn. Lad os sige du udbetaler 500 kr. i løn til dig selv.

Dit endelige overskud bliver så 900 kr. - 500 kr. = 400 kr. Dem skal du skal betale 25% skat af. Du ender altså med 300 kr. i overskud efter skat.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Først: Det er meget vigtigt, at du skelner mellem firmaets og din private økonomi. Så du bør indrette dig en konto ved siden af din private konto, hvor du sætter alle beløb, der har med dit firma at gøre, ind på. Kontoen behøver ikke at være en erhvervskonto.
OG: Du skal IKKE udbetale løn til dig selv via Danløn eller lignende! Man kan hæve penge fra sin firmakonto og bogføre det som en privat hævning. Men man skal ikke lave lønseddel osv. 

Overskud af en enkeltmandsvirksomhed er - lidt forenklet - den sum, der bliver tilbage, når du har fået penge for dine fakturaer og trukket de udgifter fra, du har haft. Altså overskud er, hvad der er tilbage, når du har fået dine penge og betalt dine/firmaets regninger. Før det kan beregnes, skal der afregnes moms. Men om du har hævet overskudet til dig selv eller ladet dem stå på kontoen, betyder principielt ikke noget rent skattemæssigt. Overskud er overskud og skal beskattes.

Jeg kan se, atJoachimi mellemtiden der har givet et eksempel på, hvordan overskud regnes ud. Han har ret i at dit overskud er på 900 kr. Men det går galt for ham, da han  påstår at du så kan hæve 500 til dig selv og dermed reducere dit overskud til 400 kr. Dit overskud er 900 kr, som der skal betales skat af! Når han så skriver, at du (kun) skal betale 25 % i skat, så gælder det kun, hvis man bruger virksomhedsskatteordningen http://www.tax.dk/pjecer/virksomhedsskatteordningen.htm og det er kun en fordel under visse omstændigheder. Det må vi have en bogholder på banen og fortælle os mere om. Men ellers bliver man jo trukket de normale 42-45 %.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonas

Har du hørt om B-skat? Jeg formoder ikke, at du opretter et selskab, men bare kører det som en enkeltmandsvirksomhed. I det tilfælde skal du betale B-skat af 10 rater pr. år (juni og december er betalingsfri). Dvs. at du i din skattemappe på SKATs hjemmeside anslår det forventede overskud af din virksomhed. På den baggrund modtager du indbetalingskort til B-skat, som skal betales d. 20. i betalingsmånederne.

Du er selvfølgelig velkommen til at ringe uanset om du ønsker samarbejde eller ej. Så skal jeg nok svare på dine spørgsmål, hvis jeg kan.

Michael

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)