Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man også momsregistreres når man opretter CVR nr.?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer !

Jeg har læst de gode indlæg om CVR reg. og moms. Men har et spørgsmål, da der står mange blandede og modsigende ting på nettet:

1) Kan man godt CVR registrere sin enkeltmandsvirksomhed UDEN også at momsregistrere sig? Eller er dette lovpligtigt? Det ser ud til at være lovpligtigt, når man udfylder formularen for CVR registrering, men der står også alt det med omsætning under 50.000 kr indenfor 12 måneder. Betyder det at man kan vente med at momsregistrere sig nu, og nøjes med KUN at cvr. registrere?

2) Såfremt man alligevel momsregistrerer sig, er det så korrekt at man kun skal indgive momsangivelse momsangivelser hvert halve år hvis man har en omsætning under 1 mil. kr?

Grunden til at jeg gerne vil vente med Moms reg. er at jeg absolut ingen omsætning har de første måneder. Kan godt se der er en masse fordele, men for mig også en masse bøvl mht. SKAT.

Mvh. Christine

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke at momsregistrer dig når du får CVR nummer. Men det er som regel en god ide fordi du så kan få købsmomsen tilbage.

Fra København
Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

1)Så vidt jeg er orienteret, så behøver du ikke momsregistreres, hvis dit firma er på "hobbyplan", hvilket er defineret som et firma med en omsætning på under 50.000.

2)Du skal som minimum indberette moms hvert kvartal(4 gange om året), selv hvis omsætningen er lav(eller ikke eksisterende). Dog kan der være undtagelser, f.eks. hvis firmaet har eksisteret længe, så kan du få dispensation, og dermed nøjes med at indberette moms 2 gange om året.

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 95
Fra  Drie.dk Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer også an på, hvilken branche det er. Jeg ved at som web-udvikler, (kan ikke huske det præcise ord, for den branche), der SKAL du momsregistreres. 

Når du registrere dig, kommer du til et punkt, angående branche-koder, og nogle af dem skal du momsregistreres på :-)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Det der er decideret dovenskab!
Du bør lade dig momsregistrere, så du kan fratrække moms for indkøb og derved forbedre virksomhedens likviditet her i den kritiske opstartsfase. Husk på, at det trods alt er 20% af alle varekøb du ville kunne få refunderet!

Selve moms indberetningen er ganske simpel via tast-selv. Det der kan skabe problemer er selve opgørelsen heraf. Hvis du gør det selv, er det primært et spørgsmål om at få opsat bogholderi systemet korrekt fra starten.
Hvis det virker uoverskueligt bør du overveje en deltids bogholder til og komme igang med. Det behøver ikke være dyrt, når du stadig er i start fasen og bilagsmængden er begrænset.

Ja undskyld for et måske lidt surt opstød, men det er simpelthen en for forkælet holdning ikke og ville sætte sig ind i noget fra start af, der kan spare dig for så stor en andel af dine udgifter som dette!

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Ja undskyld for et måske lidt surt opstød, men det er simpelthen en for forkælet holdning ikke og ville sætte sig ind i noget fra start af, der kan spare dig for så stor en andel af dine udgifter som dette!

Rolig nu. Det er jo netop derfor hun spørger herinde. Det kan være uoverskueligt at skulle starte sin egen virksomhed op, specielt hvis det er første gang.  Derfor er det da også fantastisk, at der findes folk her på Amino, som man kan spørge om råd, til problemstillinger som denne.

Lad os derfor forsøge at hjælpe hinanden i stedet for at svine hinanden usagligt til :-)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret og hovedet løb lidt af med mig :)

Til Christine R, jeg tror du fanger min pointe i ovenstående, beklager meget hvis det opfattes som en lidt hård tone, det var slet ikke hensigten.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christine

Selv om man ikke har nogen omsætning de første måneder, er det ofte en god idé at lave momsregnskab. De udgifter du har i forbindelse med opstart af din virksomhed, kan du trække fra, og hvis du laver minus (momsminus), får du momspenge retur til din bankkonto af skat hver 3. måned.

For mig var det rart at få et kontant "tilskud" fra skat, ved første momsafregning, da jeg startede op, da jeg startede med meget lille kapital.

Alle de små udgifter kan god løbe op i et pænt beløb, for ligegyldig hvad man starter, så koster det.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Christine R:

Hej Aminoer !

Jeg har læst de gode indlæg om CVR reg. og moms. Men har et spørgsmål, da der står mange blandede og modsigende ting på nettet:

1) Kan man godt CVR registrere sin enkeltmandsvirksomhed UDEN også at momsregistrere sig? Eller er dette lovpligtigt? Det ser ud til at være lovpligtigt, når man udfylder formularen for CVR registrering, men der står også alt det med omsætning under 50.000 kr indenfor 12 måneder. Betyder det at man kan vente med at momsregistrere sig nu, og nøjes med KUN at cvr. registrere?

2) Såfremt man alligevel momsregistrerer sig, er det så korrekt at man kun skal indgive momsangivelse momsangivelser hvert halve år hvis man har en omsætning under 1 mil. kr?

Grunden til at jeg gerne vil vente med Moms reg. er at jeg absolut ingen omsætning har de første måneder. Kan godt se der er en masse fordele, men for mig også en masse bøvl mht. SKAT.

Mvh. Christine

 

Det lyder lidt mærkeligt du skulle have brug for et CVR nummer hvis du absolut ingen omsætning har ?.

Men hvis du selv vil styre det med momsen. Er det her et rigtig godt bud = http://start-regnskab.dk/?page_id=328&category=4&product_id=8/ Og husk lige at hvis du skal have moms tilbage. Og dette sker i 3 kvartaler efter hinanden. Kan du være ret sikker på at SKAT kommer på uanmeldt besøg.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Og husk lige at hvis du skal have moms tilbage. Og dette sker i 3 kvartaler efter hinanden. Kan du være ret sikker på at SKAT kommer på uanmeldt besøg.

Så længe regnskab og bilag findes på virksomhedsadressen, bogføringen er lavet, så er der vel ikke noget problem i det.

Skat er flinke mennesker der gerne giver dig et par gode råd, hvis du laver fejl. Det er først hvis du snyder de er ubehagelige at have på besøg.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)