Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæftelse efter virksomhedsomdannelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg starter en enkeltmandsvirksomhed, og oparbejder en nettokapital på 80.000+ kr. Som enhvert tilregneligt sind, beslutter jeg mig for en virksomhedsomdannelse til et anpartsselskab.

Hvordan ser den personlige hæftelses livslinje ud i ovenstående, hypotetiske scenarie?

På forhånd tak
Simon 

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fike lige googlet mig frem til følgende: "... Med selskabet opnår du fremadrettet en begrænset hæftelse på nye sager. Læg lige mærke til det. Alt det, der er foregået hidtil i din personlige virksomhed, hæfter du selvfølgelig fortsat  for. Nye sager efter opstarten af selskabet, de er dog omfattet af hæftelsesbegrænsningen. ..."

Kan nogen bekræfte dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm - Ja hvis du opretter et personligt selskab, så kan du lave skattefri omdannelse til ApS efter bestemt regler (mener 1/1 til 30/6 og via revisor) eller du kan lukke det private og skyde 80.000 friske kr i et ApS MEN 

 Jeg forstår ikke helt livslinjen for den personlige hæftelse. Du hæfter personligt for ALT i det personlige selskab skabt i dets tid - og hvor længde der er, ved jeg jo ikke, og du vel knaptBig Smile

Når du så har skudt 80.000 i et ApS eller omdannet til ApS, så hæfter du i det kun ved at disse 80.000 kan tabes + du vil sikkert kunne opleve, at banken kræver at du personligt skal hæfte for evt gæld til banken, uanset du har ApS - en såkaldet selvskyldner kaution

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm - Ja hvis du opretter et personligt selskab, så kan du lave skattefri omdannelse til ApS efter bestemt regler (mener 1/1 til 30/6 og via revisor) eller du kan lukke det private og skyde 80.000 friske kr i et ApS MEN 

 Jeg forstår ikke helt livslinjen for den personlige hæftelse. Du hæfter personligt for ALT i det personlige selskab så længe du driver det - og hvor længde der er, ved jeg jo ikke, og du vel knaptBig Smile

Når du så har skudt 80.000 i et ApS eller omdannet til ApS, så hæfter du kun ved at disse 80.000 kan tabes + du vil sikkert kunne opleve, at banken kræver at du personligt skal hæfte for evt gæld til banken, uanset du har ApS - en såkaldet selvskyldner kaution

vh

Hej Cookie,

Tak for dit svar.

Jeg er mest bekymret for hæftelsen for handler i det personlige selskab efter virksomhedsomdannelsen. Hvis jeg går nedenom med mit nye ApS, hæfter jeg så stadig for evt. reklamationer fra tiden som personligt selskab, eller overføres alle forpligtelser i forhold til kunderne til det nye ApS? 

Jeg har ingen planer om at foretage lån mens virksomheden drives som enkeltmandsvirksomhed, så der er alene tale om forpligtelser i forhold til tidligere salg/handelsaftaler.

Venlig hilsen
Simon 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)