Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed ? Mange begynder spørgsmål omkring Skat, moms osv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Glejbjerg
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.
Jeg har gået og smug læst igennem ca 1 måned nu hvor jeg har suget en del viden til mig omkring iværksætteri, SEO og alt det andet som røre sig i denne verden.
Og i øvrigt så virker Amino som det absolut mest venlige og imødegående forum jeg har siddet på.
Når nok om det og tilbage til det jeg har på hjertet.

Jeg har gået længe og pudslet med tanken om at starte en virksomhed (ikke webshop) Iden kom til mig i fuldskab med et par gode kammerater, men denne tanke var ikke glemt som så meget andet dagen efter.
Det var en bekendt fra forsikrings branchen som kom med iden om at genbruge de plastik kofanger, sideskørter, spejle, lygter osv som bliver udskiftet / kasseret til fordel for nye dele.

Jeg er selv udlært autolakere så ved udemærket godt hvad det er for nogle emner man står og arbejder med.
Grunden til at delene udskiftes er selvfølelig at de er skadet, nogle mere end andre. Men en del kofanger bliver kasseret på grund af at de er revnet.
Ja de er defekte men de kan godt laves, men der er ikke mange som arbejder i det. Grunden ? Tja forsikring selvskaberne er ikke klar over at det kan repareres uden at det kan ses, og det virker bare nemmere at sætte noget nyt på.

Håber i har fået en lille ide om hvad det er min ide går ud på, reparere revnet / Skadet kofanger.

Men hvordan er det med at starte en virksomhed ?
Kan se at det er forholdsvist nemt at registrere butikken osv, men hvad så bagefter? Er det bare at gå igang med at lime og svejse kofanger, sende regninger, få lidt penge på kontoen ? Betale skat og moms?

Jeg sidder i eget hus / 3 længet gård, jeg er ved at indrette den ene længe til værksted for egne private penge, med lift, kompresser osv stort set alt hvad der skal til for at starte firmaet.
Kan jeg godt leje firmaet ind hos "mig selv" også betale en del af huslejen den?

Jeg har en gulpladet bil med plads omme bagi til at fragte værktøj eller kofanger, men kan jeg godt bare bruge min "private" bil firma kørsel også trække det fra ?
Det ville vel være det mest økonomiske istedet for at bruge 30-40k på en anden gul pladet hvis denne kan trække mere i fradrag nu når det er min private.

 

Håber på at der er nogen som tygger sig igennem mit første amino indlæg og kommer med nogle brugbare svar som jeg har set i så mange andre emner.

Mvh Morten Madsen.


Fra Glejbjerg
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Feedback anyone

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener faktisk at der er noget med at en skadet kofanger ikke må genbruges pga. Brudstyrken forringes. Har du undersøgt det her ordentlig ?. Eventuelt snakket med eksperter på området ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Glejbjerg
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej michael. Nej jeg har ikke snakket med nogle skades ansvarlige omkring genbrug. Man kan jo også sige at det er nu mere det bag kofangeren som absorbere stødet. Men din pionte er tage til efter retning og jeg vil undersøge det nærmere.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael, det lyder ikke sandsynligt, men jeg ved det ikke. I dag er kofangere jo bare pynt. De beskytter jo på ingen måde, det er konstruktionen bag der tager skraldet.

Eksempelvis er den ene af mine bilers ydre helt lavet i et kompositmateriale for at holde vægten nede. Under denne skal er der så en konstruktion som beskytter føreren ved kollission.

Morten, mit største spørgsmål til forretningsmodellen er, om det overhovedet er rentabelt. Hvad koster det at montere en ny kofanger ift. at reparere en revnet? Hvor meget kan du tjene, hvor mange skal du lave om dagen for at tjene en almindelig løn, og hvor meget sparer kunden?

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:
Iden kom til mig i fuldskab med et par gode kammerater, men denne tanke var ikke glemt som så meget andet dagen efter.

Alkohol er en god brainstormingvæske i moderate mængder. Den løser folk op så de taler frit.

Når man driver erhverv fra sin bolig, er der en masse regler omkring fradrag. Nogle ting skal deles. Selv momsen skal deles op i private og erhverv.

Tag en snak med en revisor. Hvis han tager en timepris er pengene givet godt ud.

Spørg evt. Martin http://www.amino.dk/members/martinitus/default.aspx, han kan svare på alle dine regnskabs- og fradragsspørgsmål og hjælpe dig i gang med virksomhedsregistrering m.m.

En tanke: Jeg tror der er flest penge i at kaste sig over renovering af veteranbiler. Her kan du få en god timeløn hjem på dine reparationer, pga. den høje værdi af et samlerobjekt. Mange kan reparare eller lave service på en ældre motor, men de kan ikke reparare en kofanger m.m..

Fra Glejbjerg
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger tak for svarene indtil videre og til kontakt personen :) jeg vil prøve at undersøge
Markedet lidt mere og finde ud af om værkstederne er med på denne reperations form. Meningen med firmaet er hellere ikke at det skal være min eneste indtægts kilde vil beholde mit arbejde også prøve at have dette her som fritid/hobby/deltid, for at skabe lidt kapital til en anden ide jeg har. God weekend.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke bidrage til argumentationen ovenfor omkring anvendelse af brugte kofangere mv., skulle du dog få brug for det, kan jeg komme med et hurtigt indput omkring dine skattemæssige spørgsmål.

Vedr. bil:

Nu siger du bilen er på gule plader, jeg går ud fra det er en art kassevogn, som du selv ejer. For at lade virksomheden købe en bil og lade sig beskatte af denne, vil det aldrig kunne betale sig, at købe en bil der koster under 160.000 kr. da det er mindste beløbet du kan blive beskattet af!

Det du dog kan gøre i forhold til din privat ejede bil er, at føre en kørebog over din erhvervsmæssige kørsel. Denne kørebog skal omfatte antal km på triptælleren ved start og ved slut på kørslen, samt oplysninger om start adresse og slut adresse og kørslens formål. Derved kan man ikke bruge mange af de smarte apps, som findes og holder kørselsregnskab for dig, da de ikke opfylder skats krav til en kørebog!

Ved de kørte antal km i erhvervsmæssig kørsel, kan du lade virksomheden udbetale et beløb svarende til maksimalt 3,80 pr. km. erhvervskørsel. Dette er en sats, som reguleres årligt og opdateres af skat. Ovenfor anviste er 2012 satsen.

Vedr. værkstedsandel i gård.

Dette spørgsmål er lidt mere tricky, da det i det store hele afhænger af en røkke faktorer. 

Nu forstår jeg det, som at du bor til leje på en gård? (husk at forhøre dig hos udlejer om han vil give dig lov, til at drive erhvervsmæssig virksomhed, eller kan det få konsekvenser for lejemålet) Hvis dette er tilfældet, kan du opgøre i kvm hvor stor en andel du anvender erhvervsmæssigt og lade virksomheden betale denne andel af din husleje, herunder også el & varme, som det pålideligt kan opgøres kan henledes til virksomhedens drift. Det er vigtigt, at du løbende (mindst 1 gang om året) revurderer dine fordelinger heraf og gemmer disse oplysninger i tilfælde af skat kommer på besøg.

Hvis det er forkert antaget, at du lejer gården, men du i virkeligheden ejer denne. I dette tilfælde ville jeg rådføre mig med en revisor eller anden rådgiver. I forhold til erhvervsmæssig benyttelse heraf, skal man bl.a. have foretaget en opdeling, som skal indberettes til skat af hensyn til undgåelse af ejd. skat. Dog har det også videre forhold i en fremtidig salgs situation, hvor du skal være opmærksom på, at du kan komme i en situation hvor du ved afståelse bliver skattepligtig af den del, som har været drevet erhverv i!

Hvis der er andet må du endeligt ikke holde dig tilbage for og spørge :)

Med venlig hilsen Christian.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 7. Jul 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)