Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forældelse af faktura? Nogen der har styr på det?

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas
Jeg synes du har fået mange svar, men lad mig ridse dem op, så det er mere enkelt:

1. Fakturaen falder inde under 3 år fristen.
2. Han har i en mail erkendt gælden den 20/2-09, hvilke gør at der kommer en 5 års forældelse på.
3. Du har et problem, hvis det er over flere fakturaer end en, da du så skal bevise hvad fordring han har erkendt.


Altså har du 5 år fra 20/2-09. Du skal have stævnet ham, eller fået ham til at skrive under på gælden inden den 19/2-14 kl 23.59. Hvis jeg var dig ville jeg allerede starte nu. Forældelsesloven er ny og der er ikke så mange sager endnu, at der er præcedens i alle situationer. Nogle vil man overføre fra den gamle forældelseslov, men der er nogle ændringer som gør at domstolene bliver nød til at se det anderledes end før.

Du kan kører sagen som småsag og udfylde dokumenterne direkte på domstol.dk og sende dem til retten, med en check på kr. 500.

Skal du have hjælp, så kan jeg godt hjælpe dig.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Carl Lorberg:
Han har i en mail erkendt gælden den 20/2-09, hvilke gør at der kommer en 5 års forældelse på.

Mener du ikke 3 år?

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Koudahl:
Mener du ikke 3 år?

Er åbenlyst ikke vågen kl 00.28 om natten.

Det er totalt sludder, det jeg har skrevet. Jeg har blandet 2 ting sammen. Mit indlæg er værdiløst.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra København
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Puds-og-poler.dk Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du er ikke den eneste der er forvirret :-) 

Men takker nu alligevel for dit forsøg på at hjælpe

Fra København
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Puds-og-poler.dk Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ville lige sige at jeg dags dato har fået fat i vedkommende som nu har erkendt sin gæld, så der bliver hverken brug for 3 eller 5 års regler :-)

3,5 års stædighed betaler sig i sidste ende.

Alle i, som har forsøgt at hjælpe mig ønskes en fantastisk dag samt tak for svarene, gode som mindre gode.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yes Tillykke Thomas!!!!

Ja hvor der er en vilje er der ofte en vej.

Et ikke ukendt begreb for en selvstændig.

Også med hensyn til dårlige betalere kan det betale sig at være vedholdende.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Berner Rue:

Der er ikke noget der kan afbryde 3 års fristen

Forældelseslovens kapitel 5 har overskriften "Afbrydelse af forældelse".

§ 15 - 18 starter med "Forældelsen afbrydes".

§ 19 starter med "Når forældelsen afbrydes."

Kapitel 6 handler handler om foreløbig afbrydelse forældelse.

Advokat Jacob Berner Rue:

men der kan være omstændigheder, der gør at begyndelsesfristen for beregning af den 3 årige forældelse kan udskydes.

Der findes ikke omstændigheder, der har den virkning, at begyndelsesfristen udskydes.

Det tætteste man kommer på en regel om udskydelse af begyndelsestidpunktet, reglen i § 2 stk. 5 om begyndelsestidspunktet ved misligholdelse. Såfremt kreditor påberåber sig misligholdelse, er begyndelsestidspunktet på det tidligere tidspunkt, hvor kreditor begrundet i misligholdelsen kræver betaling.

Det er det stik modsatte af at udskyde fristen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulrik

Hvis du sætter dig med Ugeskrift for Retsvæsen og læser en 20-30 domme om forældelse afsagt de sidste fx 12 år, vil du i det praktiske retsliv se en række tilfælde hvor spørgsmålet om hvornår forældelsesfristen begynder at løbe, er key issue...

God fornøjelse

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:
hvornår forældelsesfristen begynder at løbe, er key issue...

Hr. advokat Jacob Berner Rue!

Nu var det Thomas der var trådstarter med et spørgsmål om forældelse, og altså ikke en debattør efterfølgende (Ulrik - Jurarådgiver).

Derfor synes jeg det virkelig var rart og vide fra netop dig af, som advokat, f.eks. følgende:

- Er der indtrådt forældelse i pågældende?

- Hvad kan afbryde forældelse? F.eks. kan udstedelse af ny faktura gøre dette ?

- Andre gode fif i det hele taget, det er jo en problemstilling der er yderst relavant for mange selvstændige.

På forhånd tak.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

- Hvad kan afbryde forældelse? F.eks. kan udstedelse af ny faktura gøre dette ?

Nej :-)

Der står i Forældelsesloven, hvad kreditor skal gøre for at holde liv i sit krav. Fremsendelse af rykker eller ny faktura er ikke en af de handlinger, som afbryder forældelse.

Det er jo meningen med forældelseslovgivning, at ubetalte fakturaer skal forælde på et eller andet tidspunkt.

Fakturaer skal forælde, fordi kreditorer bør forfølge deres krav, hvis de vil have deres penge. Det skal kreditorer gøre på en effektiv måde, der peger frem mod afregning. Kreditorer bør ikke kunne udskyde forældelsen med handlinger, der ikke peger frem mod afregning.

Når der er forløbet en vis tid, bør debitorer og kreditorer ikke længere kunne forstyrre hinanden på grund af gamle krav, uanset om det er kreditor eller debitor, der er en smølf.

I den situation, hvor en kreditor i tilstrækkelig lang tid ikke gør noget relevant for at få sine penge, bør kreditor miste sit krav.

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)