Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forældelse af faktura? Nogen der har styr på det?

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Wink David det er vist den forenklede problemløsning

Jeg elsker enkle løsninger... fordi de virker :-)

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
lidt svære i trådstartes tilfælde, da aftalen hviler på mundtlige forhold
Så er det heller ikke mere svært.. selvom aftalen er muntlig så er der jo efterfølgende udstedt en faktura... (og denne faktura er der vel betalt moms og skat af)   Denne faktura skal nu afskrives da kravet er uerholdeligt, om ikke andet så på grund af forældelse...

 

 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg elsker også enkelte løsninger.

Men den løsning du angiver er ikke den jeg selv har fået i vide af SKAT, nemlig at jeg skal forsøge inddrivelse via retten.

Med hensyn til forædelse, er det vil kreditor egen fejl og derfor hellere ikke fradragsberittiget ??

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke noget der kan afbryde 3 års fristen, men der kan være omstændigheder, der gør

at begyndelsesfristen for beregning af den 3 årige forældelse kan udskydes.

Disse omstændigheder er der ikke i dit tilfælde eftersom du vidste hvornår fakturaen blev

udskrevet og vidste eller burde vide at forældelsesfristen indtræder 3 år senere.

Det er en ret kort frist og grunden til at vi har indført den i Danmark er, at mange af de lande vi

samhandler med har den samme 3 års frist. 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ib   Jeg er udemærket med på hvad du mener

MEN:

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men den løsning du angiver er ikke den jeg selv har fået i vide af SKAT, nemlig at jeg skal forsøge inddrivelse via retten.
Som hovedregel JA.. Men når fordringen er forældet så er der jo ingen mening i at sende den i retten (ud over at det selvfølgelig altid er et nobelt og anderkendelsesværdigt formål at brødføde stakkels sultne advokater)

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Med hensyn til forædelse, er det vil kreditor egen fejl og derfor hellere ikke fradragsberittiget ??
Jeg er helt med på hvad du mener.. MEN: Der er jo ikke tale om en udgift på linje med rykkegebyre mora renter mv., der er derimod tale om at en indtægt som man havde forventet og betalt skat/moms af, alligevel ikke var en indtægt.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

den er vanskelig. Generelt er det vel klart, at tabet skal være konstateret - og det igennem at man har gjort alt, men debitor f.eks. konkurs. Parallel ses lidt moms refusion fra udlandet, hvor man ikke kan få refusion med mindre man kan vise man har søgt og fået afslag mod reglerne. Her kan man sige det er en tåbelig regel, for med lidt mindre beløb er arbejdet med at søge måske større end den moms der refunderes, men sådan er det.

Man kan jo regne med, at skyldner har trukket momsen i sin tid og måske derfor vil skat stå hård på, at har man ikke rettens ord eller andet bevis på at det var umuligt, så kan der ikke trækkes moms + tab fra når man selv har ladet den gå ud over fristen, uden inkasso forsøg?

Jeg kender ikke svaret, det var godt hvis trådstarter checkede med skat/moms eller måske bare sin revisor (for ikke at få et forhastet NEJ) og meldte tilbage hvad man må 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Man kan jo regne med, at skyldner har trukket momsen i sin tid og måske derfor vil skat stå hård på, at har man ikke rettens ord eller andet bevis på at det var umuligt, så kan der ikke trækkes moms + tab fra når man selv har ladet den gå ud over fristen, uden inkasso forsøg?

For fordringer over 3.000 kr. inkl. moms er det et minimumskrav, at beløbet har været forsøgt inddrevet af en ekstern inkassovirksomhed, og at denne anser fordringen for tabt. Er dette ikke tilfældet forudsætter fradrag, at der foreligger en insolvenserklæring fra debitoren, eller at der har været foretaget forgæves fogedforretning mod denne.

Nu bruger Thomas "fakturaer" i flertal og da det kunne det jo være at de enkelte fakturaer er under 3.000 kr. Da er det normalt tilstrækkeligt, at debitoren forgæves er rykket for betalingen, og at handelsforbindelsen er ophørt. Betingelser der må siges at være opfyldt her.

Hvad der iøvrigt taler imod "lette" løsninger er, at Thomas har haft lukket sin virksomhed og siden genåbnet denne igen. Allerede i forbindelse med lukningen af virksomheden skulle der have været lavet korrektioner for momsen.

SKAT's styresignal kan læses her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1893340

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jamen SÅDAN Henrik - altid rart med et styresignal - jeg gemmer alle disse link - nyttige selv om jeg jo så skal kontrollere der ikke er kommet nyt - men nyttigt.

TAK

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Yes Jamen SÅDAN Henrik - altid rart med et styresignal - jeg gemmer alle disse link - nyttige selv om jeg jo så skal kontrollere der ikke er kommet nyt - men nyttigt.

TAK

Ja sådan skal det være - ikke alt det udenoms snak. Klart og præcist. Og så tilsyneladende et regelsæt der lyder rimelig og med sund fornuft.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra København
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Puds-og-poler.dk Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld fraværret af svar, men der har været gang i butikken :-) Dejligt!

Status er nu at jeg efter samtale med skat har fået bekræftet at sagen falder ind under 5 års reglen, hvilket kun har gjort forvirringen total..

Så venter nu på endeligt og definitivt svar fra skat samt fra justitsministeriet.

Fra København
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Puds-og-poler.dk Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal også siges at der er fordringer på begge sider af 3000 kr. fordelt på flere fakturaer.

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)