Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå udlæg og pantsætning i anparter (ApS)? Begrænsning af anparters omsættelighed.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har fornyeligt stiftet et selskab (ApS), hvor jeg får en partner, som køber 50 % af anparterne. Min kommende partner har tidligere haft rod i sin privatøkonomi og har bl.a. gæld til SKAT. For at sikre både ham og mig selv imod en kreditors indblanding, ønsker jeg at ændre vedtægterne, så muligheden for at gøre udlæg i og foretage pantsætning i anparterne fjernes. Jeg ved det er muligt, men savner et konkret eksempel på ordlyden af sådan en bestemmelse. Nettet er søgt tykt og tyndt efter en brugbar paragraf i andres vedtægter - uden held.

Jeg tænker, at der garanteret er en af jer, kære læsere, som har sådan en paragraf i jeres anpartsselskabs vedtægter. I så fald: Vil I dele den med os andre? Økonomien er stram, så hvis jeg kan undgå at hyre en advokat til sådan en lille opgave, ville det glæde mig.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

EcommercePeter:

Hej alle

Jeg har fornyeligt stiftet et selskab (ApS), hvor jeg får en partner, som køber 50 % af anparterne. Min kommende partner har tidligere haft rod i sin privatøkonomi og har bl.a. gæld til SKAT. For at sikre både ham og mig selv imod en kreditors indblanding, ønsker jeg at ændre vedtægterne, så muligheden for at gøre udlæg i og foretage pantsætning i anparterne fjernes. Jeg ved det er muligt, men savner et konkret eksempel på ordlyden af sådan en bestemmelse. Nettet er søgt tykt og tyndt efter en brugbar paragraf i andres vedtægter - uden held.

Jeg tænker, at der garanteret er en af jer, kære læsere, som har sådan en paragraf i jeres anpartsselskabs vedtægter. I så fald: Vil I dele den med os andre? Økonomien er stram, så hvis jeg kan undgå at hyre en advokat til sådan en lille opgave, ville det glæde mig.

Hej Peter

Du har ikke søgt særlig grundigtWink

Her er et link til startvækst.dk, hvor du kan download en skabelon til vedtægter, hvor det af pkt. 3 fremgår, det du efterspørger

http://www.startvaekst.dk/vedtaegter-aps-og-as

Citat:

3.0      Overgang af kapitalandele

 

3.1       Overgang af kapitalandele kan kun ske med samtykke af selskabets generalforsamling. Overgang omfatter enhver form for ejerskifte, hvad enten det sker ved salg, gave, bytte, arv, opløsning af ægteskab, sikkerhedsstillelse, kreditorforfølgning, retsforfølgning eller på anden måde.

Tonny

Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Mange tak for det hurtige svar!

Tonny Skov Pedersen:
Du har ikke søgt særlig grundigtWink

Jeg har søgt temmelig meget, men tilsyneladende med de forkerte ord. "kreditorforfølgning" og "retsforfølgning" har jeg ikke forsøgt mig med.

Tonny Skov Pedersen:
3.1       Overgang af kapitalandele kan kun ske med samtykke af selskabets generalforsamling. Overgang omfatter enhver form for ejerskifte, hvad enten det sker ved salg, gave, bytte, arv, opløsning af ægteskab, sikkerhedsstillelse, kreditorforfølgning, retsforfølgning eller på anden måde.

Er det virkelig nok at vedtægterne fastsætter at enhver overgang af kapitalandele skal godkendes af enten ledelsen, bestyrelsen eller selskabets generalforsamling? Pt. står der i mit selskabs vedtægter, at "Overgang af kapitalandele kræver ledelsens forudgående samtykke". Det burde jo i så fald være nok, men det har jeg ikke følt mig sikker på.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter

Nu er jeg ikke jurist, men "kun" revisor.

Det er normalt sådan i mindre selskaber, at der netop pointeres, at anparterne/aktierne ikke er frit omsættelige og det er generalforsamlingen, der bestemmer køb/salg af aktier/anparter.

Dette også for at kunne godkende eventuelle nye medejere, hvorfor der ofte også er indført bestemmelser om, at aktierne/anparterne skal overdrages til eksisterende ejere i henhold til nogle nærmere definerede bestemmelser af anparternes/aktiernes værdi.

Jeg mener dog, at den pågældende bestemmelse dækker de fleste tilfælde af kreditorforfølgning.

Tonny

Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Jeg mener dog, at den pågældende bestemmelse dækker de fleste tilfælde af kreditorforfølgning.

"De fleste tilfælde af kreditorforfølgning": Netop dét at SKAT kunne være en kreditor, som ville forsøge at opnå pant eller gøre udlæg i min partners anparter, gør mig en anelse nervøs. De har så vidt vides flere beføjelser end andre kreditorer.

Måske andre har lyst til at give sit besyv med i forhold til om førnævnte ordlyd er tilstrækkelig beskyttelse?

Igen, tusinde tak, Tonny!

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

EcommercePeter:

Tonny Skov Pedersen:
Jeg mener dog, at den pågældende bestemmelse dækker de fleste tilfælde af kreditorforfølgning.

"De fleste tilfælde af kreditorforfølgende": Netop dét at SKAT kunne være en kreditor, som ville forsøge at opnå pant eller gøre udlæg i min partners anparter, gør mig en anelse nervøs. De har så vidt vides flere beføjelser end andre kreditorer.

Måske andre har lyst til at give sit besyv med i forhold til om førnævnte ordlyd er tilstrækkelig beskyttelse?

Igen, tusinde tak, Tonny!

Når noget er så vigtig og at Tonny's gode svar ikke er nok for dig, var det så ikke en ide at bekoste en 1/2 times advokatrådgivning, så får du også en ansvarsforsikring med i købet?

/S

Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:
Når noget er så vigtig og at Tommys gode svar ikke er nok for dig, var det så ikke en ide at bekoste en 1/2 times advokatrådgivning, så får du også en ansvarsforsikring med i købet?

Hej "S".

Jo, det ville formentlig være fornuftigt at betale en advokat.

Jeg har efter timers søgning og læsning af uanede mængder dokumenter ikke kunne finde et fyldstgørende svar på spørgsmålet, så udover at jeg gerne spare pengene til advokaten (bevares, det er ikke en formue, men mange bække små), tænker jeg, at det ville være en ekstra lille ressource for Amino, hvis andre også kan finde svaret her - og spare både tid og penge. Mange opstartsvirksomheder har trods alt en begrænset mængde penge at gøre godt med.

Du skal trods alt have tak for dit svar.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
"kun" revisor.
Smile 

Yes sir, den bestemmelse beskytter fint..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej EcommercePeter

modellen med generalforsamlingsgodkendelse er langt stærkere og sværere anfægtelig fra 

kapitalejernes særkreditorer, så jeg vil stærkt anbefale at du anvender den vedtægtsmæssige løsning af problemstillingen og vel at mærke, sådan at vedtægtsændringen gennemføres 

inde du indtræder i selskabet som kapitalejer og/eller del af ledelsen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)