Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er jeg stillet juridisk?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Her kommer min historie (den skrives som privatperson og har intet med min virksomhed at gøre):

Jeg booker en bus til at køre shuttleservice mellem et opsamlingssted og et event. 1. bus kører frem og tilbage 5 gange i starten af eventet. Efter en 3 timers pause kommer en anden bus og skal køre shuttleservice den anden vej hen mod slutningen af eventet. Den første buskørsel forløber uden problemer.

Da vi står og venter på at starte 2. buskørsel undrer vi os over at bussen ikke er nået frem. Det viser sig så at den holder ca. 400 meter væk fra det aftalte sted. Det viser sig så at der er nogle der har knækket et sidespejl og har spyttet chaufføren i hovedet, da de mente at bussen holdte i vejen (som vi er enige om er en meget uheldig situation). De personer havde intet med mig eller min buskørsel at gøre.
Chaufføren nægter så at køre fra det oprindelig afgangssted, men vil gerne køre fra det sted hun holder. Jeg afslår, da det ikke ville give mening at have afgangssted 400m fra det oprindelige sted, da vi slet ikke ville få nogle kunder. Jeg kontakter deres kundeservice der dog ikke kan tage stilling til sagen (jeg fortæller dem at jeg ikke mener at jeg skal betale for den bus). Den rare kundeservicemedarbejder ringer og vækker chefen (klokken er halv 5 om natten/morgenen) som fortæller hende at vi må snakkes sammen på mandag.

Jeg kontakter dem om mandagen med beskeden om at de ikke kan gøre noget og henviser iøvrigt til betingelserne.

Selskabet skriver i sine betingelser at de ikke kan lastes for "Vejrforhold, trafikale problemer, strejker og force majeure i øvrigt".

Mit spørgsmål er så om hvordan jeg står stillet. Kan jeg undgå at betale for den bus jeg ikke har brugt, eller er det bare ærgerligt?

Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du godt kan slippe for det. Du har jo ikke fået den ydelse du har bestilt.

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

m.grene:

Jeg vil mene du godt kan slippe for det. Du har jo ikke fået den ydelse du har bestilt.

Det er også min holdning. Selskabet er dog desværre ikke enige, så jeg prøver at finde ud af hvordan jeg er stillet rent juridisk.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal få virksomheden til skriftligt at begrunde hvorfor de ikke har holdt det aftalte sted. Du kan sammenholde deres svar med deres egne betingelser kombineret med dit eget kendskab til området på det pågældende tidspunkt. 

- Var der mange biler til arrangementet der umuliggjorde bussen i at komme frem)

- Var vejforholdende gode nok til at en tung bus kunne køre på vejbanen og/eller vejsiden?

Håber i finder en fornuftig løsning..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:

Du skal få virksomheden til skriftligt at begrunde hvorfor de ikke har holdt det aftalte sted. Du kan sammenholde deres svar med deres egne betingelser kombineret med dit eget kendskab til området på det pågældende tidspunkt. 

- Var der mange biler til arrangementet der umuliggjorde bussen i at komme frem)

- Var vejforholdende gode nok til at en tung bus kunne køre på vejbanen og/eller vejsiden?

Håber i finder en fornuftig løsning..

Tak for svaret Daniel. De har begrundet på skrift at de ikke kunne komme frem til det aftalte sted, grundet ulovlige parkeringer.

Jeg kan sagtens forstå at de ikke er skyld i at de ikke kunne komme frem, men på den anden side er jeg heller ikke skyld i det. Men da de har taget højde for force majure i betingelserne, er det ærgerligt for mig?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig irriterende at folk parkerer ulovligt, men i så fald lader det til at busselskabet er i deres gode ret. Hvis de ikke fysisk kan komme frem til det aftalte sted pga. parkerede biler, er de i deres gode ret til at henviser til deres betingelser. 

I det tilfælde må man også selv være fleksibel i situationen, selvom det er sur r_v.

For fremtiden kan du evt. researche mulighederne for at spærre et mindre område af, så der ikke kan parkeres ulovligt.  

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret sikker på at ulovligt parkerede biler ikke er force majure, men som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at få din advokat til at vurdere det, så du ved hvor stor din risiko er. Dernæst, hvis du gider ta kampen/chancen, så betal det du mener at skylde ... det kunne f.eks. være 50% idet den ene halvdel af aftenen forløb fint nok, og informer dem skriftligt om at du tilbageholder resten af beløbet idet du mener de har misligholdt aftalen.

Det er så op til dem om de gider køre en retssag for det beløb, og dermed tage risikoen for at skulle betale sagsomkostninger eller om de vil tage den pose penge du har givet dem og være tilfredse med det.

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger tak for jeres svar.

Mikkel Mikjær Christensen:

Jeg er ret sikker på at ulovligt parkerede biler ikke er force majure, men som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at få din advokat til at vurdere det, så du ved hvor stor din risiko er. Dernæst, hvis du gider ta kampen/chancen, så betal det du mener at skylde ... det kunne f.eks. være 50% idet den ene halvdel af aftenen forløb fint nok, og informer dem skriftligt om at du tilbageholder resten af beløbet idet du mener de har misligholdt aftalen.

Det er så op til dem om de gider køre en retssag for det beløb, og dermed tage risikoen for at skulle betale sagsomkostninger eller om de vil tage den pose penge du har givet dem og være tilfredse med det.

Tak for dit råd Mikkel. Det virker meget fornuftigt, hvis det er tilfældet at det ikke går under force majure, som egentlig er det store spørgsmål. Jeg må have fat i en advokat. I mellemtiden håber jeg at en af dem kigger forbi her og kan fortælle mig svaret :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at være jurist vil jeg påstå, at hvis chauføren kunne køre bussen lovligt frem til stedet og holde lovligt der - så er det ikke force majure. At nogen spøttede og rev et spejl af, skulle han ha fået fat i politiet med, men er det hans egen beslutning ikke at turde køre nærmere, vil det ikke være force majure. 

Omvendt vel, hvis han helt enkelt ikke lovligt kunne komme frem til stedet - fordi der holdt en masse biler i vejen eller det var forbudt at køre derind, så kan man vel ikke forlange, at han bare skal køre tværs op over bilerne, men så er han tvunget til bare at køre så tæt han kan - og så tror jeg han kan hævde force majure.

Hvis du skal ud fra parken efter en Springsteen koncert, er det heller ikke sikkert bussen kan holde lige uden for indgang A og tage folk om bord - så må den holde så tæt og godt som muligt. 

Jeg tror derfor det er en ganske så konkret sagsbedømmelse, hvis selskabet hævder, at de helt enkelt ikke lovligt kunne komme tættere, men gjorde hvad de kunne for at være tæt på med bussen - og chauføren måske tilmed kan hævde, at han frygtede for helbredet med spyttende folk og afrevet spejl - så tvivler jeg på du kommer så langt desværre. 

Man kunne dog forestille sig, at selskabet ville se lidt kulant på det, hvis der slet ikke kom folk med bussen rent konkret, men det har du jo sikkert prøvet at tage med dem

Mikkels forslag om at lade selskabet tage besværet med en sag når du betaler halvt er vel ikke så ringe, men igen - for mig skal der mere konkret på bordet for at bedømme det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger tak for svaret Cookie.

Ganske enkelt er det måske et spørgsmål om hvem der kan lastes for at der holder biler ulovligt parkeret, der gør at man ikke kan komme frem til stedet?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)