Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af firma i Schweiz - hvad tror I Skat vil sige til det?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres gode input :)

Da vores danske revisor rådgav os til etablere firma i Schweiz, kan jeg huske at de sagde at man ikke kunne få bindende svar fra Skat i de her lidt mere komplekse sager.

Og vi er ærligt talt, også lidt bekymrede over at kontakte Skat af frygt for at komme til at gøre os bemærket og stikke ud.

Selvom vi ikke snyder, og vi betaler den skat vi skal både i Schweiz og i Danmark, er vores setup lidt specielt. Og vi vil helst undgå at komme i Skats søgelys.

Er der nogen af jer der har erfaring med at bede om bindende svar fra Skat ift. om man så risikerer at blive gået efter i sømmene?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

personligt synes jeg ikke det kan være rart at leve et liv hvor man skal frygte ikke at kunne blive gået igennem af skat helt ærligt.

Bindende svar kræver en helt præcis spørgsmålsformulering og det kan en god revisor givet stå for - og er alt som det skal være, så er der intet at frygte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Anonym_bruger:

Da vores danske revisor rådgav os til etablere firma i Schweiz, kan jeg huske at de sagde at man ikke kunne få bindende svar fra Skat i de her lidt mere komplekse sager.

Om Skat svarer på det bindende svar afhænger ikke af kompleksiteten, men primært om spørgsmålene ligger indenfor rammerne af dansk skattelovgivning.

Skat kan naturligvis ikke svare for forholdende i Schweiz, men nu særligt når I er i tvivl kan I da som udgangspunkt få et svar set i forhold til konsekvenserne i forhold til de danske skatteforhold.

Anonym_bruger:

Og vi er ærligt talt, også lidt bekymrede over at kontakte Skat af frygt for at komme til at gøre os bemærket og stikke ud.

Selvom vi ikke snyder, og vi betaler den skat vi skal både i Schweiz og i Danmark, er vores setup lidt specielt. Og vi vil helst undgå at komme i Skats søgelys.

Er der nogen af jer der har erfaring med at bede om bindende svar fra Skat ift. om man så risikerer at blive gået efter i sømmene?

Af alle de bindende svar jeg har lavet har jeg aldrig oplevet at en virksomhed efterfølgende har tiltrukket særlig opmærksomhed efterfølgende. Men jeg har oplevet at virksomheder er blevet "nød" til at følge svaret i det bindende svar, det er jo ikke sikkert man kan lide svaret som Skat giver!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Anonym_bruger:
Da vores danske revisor rådgav os til etablere firma i Schweiz, kan jeg huske at de sagde at man ikke kunne få bindende svar fra Skat i de her lidt mere komplekse sager.

Der er mange bindende svar i stil med jeres problematik. Det er netop baseret på disse at jeg sige, at det kan udgøre en risiko. Om der vil være tale om fast driftsted i jeres tilfælde kan man simpelthen ikke vurdere ud fra oplysningerne i tråden. 

Ikke for at pege fingre af din revisor - men det er nu et relativt banalt problemområde - hvis man gør sig i international skatteret.....

Enig med Jesper i forhold til om man påberåber sig SKATs opmærksomhed. Det har jeg heller ikke oplevet i forhold til de bindende svar jeg har været inde over. Tværtom opfattes man mere som en medspiller end modspiller.

Tilmeldt 24. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi overvejer ligeledes at oprette et Swiss Holding eller måske et Mixed Comany. Min tyske mand og jeg har boet og drevet virksomhed sammen i udlandet siden 2010 (diagnose data til fabrikanter af multibrandtestere såsom Bosch, hella-Gutmann, Continental etc.) Han etablerede i sin tid et enkeltmandsfirma i Tyskland, som jeg har været supporteret i forhold til ansættelser, CRM, marketing etc. Tiden har lært os at vi er bedst tjent med at benytte os a freelancere fremfor fastansatte. Det har åbnet mulighed for at familien kan bosætte sig i Danmark efter 17 år på fremmed grund ;-) min mand rejser dog fortsat 70-80% af tiden og driver enkeltmandsvirksomheden fra Tyskland.  

Vores eksisterende databank giver adgang til nogle af de populære telematics parametre til Connected Cars ventures, men da vores tyske firmanavn ikke umiddelbart signalerer dette, har jeg i forbindelse med familiens placering i Danmark etableret et enkeltmandsfirma med et navn, der bedre findes af potentielle IoT for Automotive kunder på LinkedIn etc. Det synes at have været en glimrende ide. Vi er tæt på underskrivelse af større kontrakter. Da min mand uden problemer lige så vel kan have bopæl i Schweiz og dermed flytte det tyske firma med, er det mit spørgsmål, hvordan vi bedst arrangerer os, så vi også sikrer hinanden 50%/50%. Der har endnu ikke været indtægt i Danmark, så det skulle være problemløst at flytte eller ændre virksomhedsformen. Vil et rent Holding selskab ligeledes kræve bopælspligt af mindst en Direktør i Schweiz?

Er det bedst at få det danske firma struktureret til et Aps og oprette et Mixed Company i Schweiz indeholdende min mands firma (GmbH/AG eller mit) og Holding funktion? Hvordan beskattes jeg af udbytte af et Schweizisk holding med bopæl i Danmark? Måske skulle vi hellere flytte det danske firma, der umiddelbart står til at opnå en pæn indtjening, med til Schweiz og ansætte mig som Sales Director eller lign. i Dk. Vil det give bedre fordele ved et eventuelt salg af firmaet i fremtiden? 

Vil man kunne købe fast ejendom i Danmark/Europa på vegne af Holding selskabet? 

Håber du og ligesindede er hurtige på tasterne, da uret tikker lidt for hurtigt lige nu. Håber vi kan nå at gøre det rigtige for vores firmastruktur, inden det måske ikke kan lade sig gøre at ændre vilkårene for det danske firma uden lågeskat etc. 

Tak for din support!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)