Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af firma i Schweiz - hvad tror I Skat vil sige til det?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer

Vi driver en abonnementsbaseret online BtB service til virksomheder i ind- og udland. Vi har pt. kunder i 18 lande. Vi har været i gang ca. 2 år men tjener endnu ikke det store (og har ikke trukket løn ud endnu). Specielt sidste halve år er det gået stærkt og vi kan se at det godt kan gå hen og blive en rigtig god forretning. 

Firmaet er et I/S og vi er to ejere, Partner A og Partner B, der hver ejer 50/50. Vi har ingen ansatte.

Partner B vil nu, af personlige årsager, flytte til Schweiz.

Og når 50% af ejerkredsen er bosat i Schweiz tænker vi på også at placere firmaet der. Selvfølgelig skal Partner A, som bliver i Danmark jo svare dansk skat mv. Men selskabsskatten er markant lavere i Schweiz og hvis vi en dag skal sælge firmaet, kan jeg forstå at der også er en række fordele ved at firmaet er Schweizisk fremfor Dansk.

Hvis det er et problem at flytte firmaet ud af Danmark, kunne en model også være at vi blot lader det danske firma køre videre, men opretter et nyt firma i Schweiz som så vil tage sig af alle nye kunder.

Vi har endnu ikke haft rådgivere med på banen, men hvad tænker I ... hvad tror I Skat vil sige til det?

Alle input er meget velkomne.

Mvh.

Partner A

P.S. Jeg er aktivAmino, men har i denne sammenhæng valgt at være anonym.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig,

Der er som udgangspunkt intet forbudt eller mistænkeligt i jeres tanke og SKAT vil ikke kunne have særlig grund til at være vagt efter som den ene partner er bosat i Schweiz. Denne skal dog være øverste ledelse i selskabet, så kan SKAT intet gøre! - Ligeledes er det godt at I har aktiviteter i forskellige lande!

Så hvis alt er som du beskriver, så burde I ikke for problemer og burde bare gå i gang:)

Pøj, pøj med det!

Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Godt at høre.

Men risikerer vi ikke at ramle ind i noget havelåge/fraflytter beskatning hvis vi vælge at flytte firmaet til Schweiz?

Noget med at Skat vurderer værdien af firmaet (også udfra fremtidigt indtjeningspotentiale) og at vi så bliver beskattet af denne (fiktive) værdi. 

Mvh.

Partner A

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Anonym_bruger:
Men risikerer vi ikke at ramle ind i noget havelåge/fraflytter beskatning hvis vi vælge at flytte firmaet til Schweiz?

Der var intet spørgsmål omkring nuværende skatter i dit indlæg! :) Jo, alt efter virksomheden værdi, vil der blive betalt lågeskat ved fraflytningen. En slags skat på ikke realiserede værdier.

Jeg anbefaler at få I/S'et struktureret til et ApS, som I hver ejer 50 % af, og som er beliggende i DK. Dette ejer så det Schweiziske selskab, som via drift i andre lande ikke vil ses som en ulovlig skattefidus. 

På den måde er det kun partneren i Schweiz der lågebeskattes af sine ikke realiserede ejerandele i det danske holding!

Det er bare vigtigt at sige at det Schweiziske selskab ikke må have hovedaktivitet i DK og ligeledes SKAL have topledelse i Schweiz før dette kan lade sig gøre.

I kan ligeledes flytte udbytte skattefrit til DK 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperMoeller:
Dette ejer så det Schweiziske selskab, som via drift i andre lande ikke vil ses som en ulovlig skattefidus. 

Glemte lige - at det danske ApS, hvor der formodes at være likvider til et GmbH, således betaler for dennes oprettelse - GmbH køber så aktiviteterne for en given værdi! (Jeg går ikke ud fra, det er særligt meget værdi, da du udlægger at der ikke er væsentlig aktivitet i jeres nuværende virksomhed

Og så er I igang med et Schweizisk virksomhed!

Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tusind tak for dine kompetente svar … skønt at blive klogere!

Jeg vil lige vise denne tråd til Partner B :) … måske vi så vender tilbage med lidt yderligere spørgsmål.

Mvh.

Partner A

Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig lige at genåbne denne gamle tråd.

Vi har nu for 3 år siden etableret et Schweizisk AG. Efter råd fra vores revisor og en dansk skatte ekspert, blev setuppet således at min Schweiziske partner er blevet direktør, og ansat som sådan i det Schweiziske selskab.

Jeg er fortsat bosiddende i Danmark. Og sender fakturaer fra mit danske Aps til det Schweiziske selskab, og får løn på den måde. Jeg betaler derfor alm. dansk skat af min indkomst.

Vi ejer det Schweiziske selskabet 50/50.

Virksomheden har driftsted i Schweiz. Vores kunder er hovedsagligt fra udlandet. Ca. 10% af vores kunder er danske.

Det går heldigvis godt og vi har nu brug for at udvide med flere medarbejdere. Vi benytter i forvejen en række freelancere fra USA, Ukraine og UK.

Nu har vi imidlertid fundet en dansk person som vi godt kunne tænke os at tilknytte på fuld tid. Enten som ansat eller som fast freelancer med en løn på ca. 40.000 DKK pr. md.

MEN … så bliver vi én ejer i Schweiz, én ejer i Danmark (mig), én fuldtidsmedarbejder i Danmark, én halv-tids medarbejder i Schweiz (bogholder/revisor) + en række freelancere i diverse lande.

Vi tør ikke rigtigt ansætte denne dansker af frygt for at Skat så vurderer at vi nu har driftsted i Danmark … men er denne frygt begrundet? Confused

En mulighed er også at vi flyver denne danske medarbejder til Schweiz 4-5 gange om året og at arbejdet derfor bliver udført i Schweiz ... men vi aner ikke om det vil gøre en forskel Indifferent

Alle input er meget velkomne.



P.S. Vores danske revisor vil ikke svare på ovenstående. Det virker desværre som om at alt dette befinder sig i et grå-zone område hvor man ikke kan få klare svar. Vi er klar på at tage en kalkuleret risiko, men selvfølgelig ikke hvis det er klart ulovligt eller forkert.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anonym

Jeg har ingen forudsætning for at kunne svare dig. Men du kan beskrive sagen for Skat, og herefter få et bindende svar fra dem. Mod betaling, naturligvis. Her er et link til info om det:  http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335 

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Anonym_bruger:
Vi tør ikke rigtigt ansætte denne dansker af frygt for at Skat så vurderer at vi nu har driftsted i Danmark … men er denne frygt begrundet?

Du kan altid få et klart svar ved at bede SKAT om et bindende svar. Der vil spørgsmålet skulle besvares med et ja eller nej. Mere klart vil det ikke kunne blive. :)

Om der i jeres tilfælde vil være tale om etablering af fast driftssted beror på om det arbejde som medarbejderen skal udføre er omfattet af begrebet fast driftssted i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Schweiz. 

I stedet for at rode med en kalkuleret risiko - så få jeres revisor til at lave en anmodning om bindende svar til SKAT. det koster 400 kr i gebyr plus prisen for jeres revisor. Til gengæld er der ingen tvivl om hvor I står bagefter.

Tilmeldt 29. Jul 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hvis den ene af jer bliver boende i danmark, og arbejder fra Danmark, vil skat nok forsøge at få penge fra jer.

Hvis den ene stadigt bor i DK, kan i evt oprette Schweisisk selvskab med dansk filial.

4mobil.dk

Jim

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)