Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Macbook pro med retina til web arbejde.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går lidt og tænker på at investere i en ny computer til at kode og designe hjemmesider med,
men hvilken skal jeg vælge?

Jeg tænkt meget over at købe en macbook pro,
har aldrig haft en Mac og synes 17.000+ er en del penge for en computer.

Er der nogle fordele ved Mac i forhold til PC og omvendt,

Hvis jeg nu vælger Mac er der så nogen der har en god erfaring over hvor man skal købe den?


 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

D4N13N:

Jeg går lidt og tænker på at investere i en ny computer til at kode og designe hjemmesider med,
men hvilken skal jeg vælge?

Jeg tænkt meget over at købe en macbook pro,
har aldrig haft en Mac og synes 17.000+ er en del penge for en computer.

Er der nogle fordele ved Mac i forhold til PC og omvendt,

Hvis jeg nu vælger Mac er der så nogen der har en god erfaring over hvor man skal købe den?

Personligt bruger jeg Mac, og har gjort det i et godt stykke tid nu. Jeg har aldrig fortrudt mit købt, selvom det er en slat penge. Mange af de programmer jeg bruger, (Jeg programmere, optimere, og laver web stuff generelt) - Der finder jeg rigtig meget vidunderligt software til Mac, som ikke kan fåes til Windows, ihvertfald så meget som jeg har ledt.

Den virker mere stabil, hurtigere, og alt går bare med at swipe.

Hvis jeg var dig ville jeg købe den gennem apple.dk - vil sige det er der du får den bedste service, hvis du ikke lige bor tæt på en rigtig apple store.

Jeg kan hjælpe dig med alt du skal bruge, hvis du har spørgsmål!

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg sidder selv på en retina 15", og det er en lækker maskine. Jeg har dog en 27" Cinema skærm koblet på det meste af tiden på kontoret.

Dog vil jeg anbefale at være påpasselig med at købe den til at sidde og lave webarbejde på. Primært hvis du planlægger at bruge den indbyggede skærm og ikke sætter en ekstern skærm på det meste af tiden (når du er på kontoret etc).

Retinaen er en lækker skærm at bruge når du bruger applikationer etc der er beregnet til det (photoshop er f.eks. ikke opdateret til den endnu), men i og med at den fungerer ved at grafikkortet laver et skærmbillede der er dobbelt så stort som skærmen og så "mindsker" det ned til normal skærmstørrelse for at få den høje opløsning, så er det ret upraktisk hvis man tager man screenshots, eller skal sidde og teste forskellige websites der ikke er lavet til den, da normal størrelse grafik på websites etc, bliver scaleret op og dermed har det med at blive lidt sløret. Tager du et screenshot på den og paster ind i photoshop, får du ligeledes den store version og skal til at nedskalere.

Det er ikke noget problem når man sidder og surfer osv i de fleste tilfælde, men det er en udfordring hvis man sidder og kvalitetskontrollere grafik i sin browser eller laver meget grafiktunge (dvs ikke css, html m.v.) websites der skal være pixel perfekte.

Det sagt, så er det også i den retning (retina, højopløselig displays etc) at computerbranchen går, så det er en god maskine til at øve sig i de forskellige nye teknikker etc ved webdesign som er nødvendige for at understøtte den slags displays (skift mellem dobbelt-størrelse grafik til høj opløsning, brug af vektorgrafik, css3 m.m.), men spørgsmålet er om det er noget der er relevant for dit arbejde at sætte sig ind i her og nu, eller det bedre kan betale sig at vente.

Dvs, medmindre du laver websites der er bleeding-edge designs målrettet macbrugere osv, så er det nok få af dine kunder der vil bede om retina kompatible designs det næste år eller to.

Selve maskinens indmad og performance er lækker, og selvom mange pc folk etc selvfølgelig vil mene man kan få den samme hardware for billigere penge m.v. (det evige mundhuggeri), så er det en utrolig lækker pakke af elektronik i et stabilt design. Om det er pengene værd, kommer nok mest an på om man har behovet, eller hellere vil spare nogen penge og få noget lidt billigere, i måske en plastik case, eller non-retina display.

En lille ulempe jeg har bemærket ved retinanen er at google chrome har det med at hakke lidt i css3 transformationer (fade, rotate, scale etc), formodentlig pga den ekstra regnekraft det kræver at lave alting dobbeltstørrelse og at de blev taget lidt på sengen og kun lige har fået første version af chrome ud med retina understøttelse. Safari kører flydende, så mon ikke chrome også kommer til det.

Hvor du skal købe den henne er næsten ligemeget. Jeg siger næsten, fordi i sidste ende ligger garantien hos apple hvis der går noget galt, og de fleste apple forhandlere er reelt set bare købmænd der langer en lukket pakke over disken, og prisen er stort set det samme alle steder. Min anbefaling er at købe den online hos apple selv, hvis du kan holde ventetiden ud, da det så er nemmere at få en tilpasset version, (hvis du skal have andre specs end standardudgaven - mere ram, større disk etc.), da det alligevel er det en forhandler gør hvis du kommer ned til ham og beder om en specialtilpasset version.

Overvej at få en apple care plan til den hvis du køber retinaen og regner med at have den i mere end et år eller 2 (nogen skifter deres maskiner ud på årlig basis, for dem kan det næsten ikke betale sig). Da retina versionen er en ny teknologi, der er uprøvet i stor scala, er der risiko at der kan være problemer med skærmen eller lignende om et års tid eller to, og så dækker apple caren en ren ombytning uden garanti-debat og bøvl. Det samme gælder hvis batteriet falder under en hvis %-del på den fulde kapacitet (det gør alle batterier over tid, ved mange opladninger - cykluser), så kan du få skiftet det ud til et frisk under apple care aftalen.

Men som sagt, hvis du ikke er frisk på lidt udfordringer omkring skærmopløsning og ikke vll have en "edge" ved at kunne lave websites der passer til retina opløsning, så lad være med at falde for fristelsen. Det er ikke altid det er rentabelt på bundlinjen at være first mover. Nogen gange kan det betale sig at lade andre kæmpe med 1. generationsproblemerne og så købe version 2. ;-)

Hvis du vil og har råd, så vil jeg anbefale at købe en min. 24 tommer skærm eksternt (eventuelt thunderbolt), da du så får det bedste fra begge verdener. Samtidig er selv en højopløselig 15" skærm nogen gange for lille at sidde og kigge på en hel dag, hvis man har brug for at have en browser i den ene side og en editor i den anden. Især hvis man bruger det til professionelt brug og ikke bare studie, sjov og surfing.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ang. med photoshop ikke er opdateret - så har jeg ihvertfald fået opdatering til det er supported. - Det kan også være de settings jeg har, fordi jeg har lavet et script der laver lidt hist og her med grafik osv :p - men det ved jeg ik

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Oscar, for et super svar.

Har læst masser af reviews på nettet, men dit rammer lige ind i mine bekymringer og det jeg havde brug for at høre om Retinaen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder pt. på en Macbook Pro Retina og er rigtig glad for den..  Har tidligere også haft en iMac 27 som jeg dog hellere vil anbefale  hvis man bruger den til arbejde.

Det er for let at smide sig i sofaen og slappe med en bærbar Big Smile

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidder også pt. på min lille baby, min dejlige MB Pro, dog en primo 2011 model.

Anyways, retina eller ej, hvis du er afhængig af en stabil computer i din hverdag, så er Mac vejen at gå. Jeg har aldrig fortrudt et eneste sekund at jeg købte en mac i stedet for en windåse :) - Faktisk har jeg besluttet mig for at købe en iMac 27", men venter lige til efter nytår, pga rygterne om nye modeller.

Mht. at du skal bruge den til programmering osv(som også er mit hovedformål), så er den eneste ting der har irriteret mig, at {} ikke er ligeså let som på windows. - Dette er nok kun et spørgsmål om tilvending.

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv haft købt en Apple MacBook Retina, men har måtte aflever den tilbage fordi den for mig simpelthen laggede alt for meget. Når du scroller og surfer rundt på almindelig sider, opstår der en form for shutter, hvis du minimere/maxiere nogle elementer køre det nærmest i flere hak.

Jeg har brugt over 3 timer sammen med deres Tier 2 support hvor de til sidst må konstater at det er "Acceptet behavior"

Jeg linker her til en film, som Apple Support bedte mig om at lave, se hele filmen. Det er nummer 2 computer jeg har hjemme og den er kun 1 time gammel på filmen. I starten viser det hvordan jeg forventer at det skal køre, når jeg trækker note programmet stor og laver samme bevægelse kan man se hvor meget det lagger, selvom kvalitet på filmen er meget dårlig. Det skal siges at det er på video og er meget værre i virkeligheden.

http://www.youtube.com/watch?v=CNGaVjECvNY&feature=plcp

Jeg vil anbefale at tage ned og prøve en selv, for mig gjorde alt det lag/shutter den ubruglig

Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 03:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som om at det er en god ide at vente til 2. generation i dette tilfælde, efter det Oscar og Mathias skriver. Men så er det jo godt de stadig har maskiner uden retina displays.

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 318
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også smidt lige over 17K efter en Mac Book Pro og jeg er ovenud lykkelig.

Jeg har aldrig haft Mac før, men er blevet positivt overrasket. Der er nogle fantastiske webprogrammer til Mac, som jeg netop har testet. Coda2 og Espresso 2. De virker bare en smule bedre end tilsvarende programmer til PC (synes jeg)

Jeg har stadig mit første 'lag' til gode.

Mht. om du skal købe med eller uden Retina skærm, så vil jeg afgjort sige med! Udover skærmen, så er computeren godt en halv cm tyndere og har et par andre fordele. Derudover har jeg læst en analyse som konkluderer at det altid bedst kan betale sig at købe den nyeste version af Apple produkter, i forhold til en evt. gensalgsværdi.

Edit: Stavefejl - skrevet fra min iPhone

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)