Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et forlag bruge mine billeder over hele verden hvis de ikke underskriver min kontrakt.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen til kloge hoveder.

Jeg forelagde sagen for Kristian Holte, men fik ikke af ham nogen opløftende helheds vurdering og ingen garantier for at jeg vil få noget ud af at køre sagen på et højere plan. Det er sådan at jeg har et lille paradise resort coco-palace.com i Thailand, der giver underskud, hvorfor det er til salg. En agent mener at have en seriøs køber. Når det er solgt vil jeg gerne hyre en god advokat i immateriel ret, som tror på sagen, men jeg er nødt til at have et klart svar på mine 3 vigtigste spørgsmål først:

1. Kan forlaget bruge mine billeder i Norge uden at fortælle mig det, blot de undlader at underskrive min følgeseddel/handelsbetingelser? (hvor der står at al brug på enhver måde og i alle medier skal rapporteres)

2. Er jeg forpligtiget til at give 50% rabat for genbrug af billederne i de efterfølgende 12 år -i nye udgaver og oplag, fordi jeg modvilligt gjorde det pr kulance på 2 mindre fakturaer i 1998 og 2000? Forlaget pressede for det, men jeg gav aldrig mit skriftlige samtykke.

2. Jeg tilføjede på et frit brugs tilbud for 2004-5, at prisen dækker "bøgernes levetid" (det var en venlig pointering af at de ikke skal betale for hvert år billederne bruges i bøgerne, som det angives i min RM prisliste -hvor bog brug ikke er nævnt.) Alle andre brug end i bøger opkræves pr år. Jeg mente naturligvis et tryks/oplags levetid. Kan forlaget med rette fortolke "bøgernes levetid" som UDGAVERNES levetid? Jeg mener det skal fortolkes indskrænkende til oplagets levetid, også fordi de efterfølgende mange genoptryk (oplag) er nye bøger trykt efter 2005. Hvis retten vil fortolke det udvidende til brugerens fordel, vil jeg tabe ca 70% af mit krav.

Hvad er Carl Lorbergs faglige stilling og evt expertise?

Alene pga af sagens noget komplicerede natur med omfattende brug over mange år er den måske ikke lønsom at køre viddere med.

Jeg har ikke fundet lignende sager grundet ikke undreskrevet kontrakt på nettet. Kunne denne sag have principiel og precedens interesse.?

I hvert fald håber jeg at mine sure erfaringer kan komme andre fotografer til gode. Its Jurassic Park out there.!!! 

Dont trust no one!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

1
Din bedste sag, men uden kontrakt, stadigt noget der kan strides om
2
Din godkendelse den gang kan de bruge, om du kan kræve andet, vil være typisk stridsmål i retten, men jeg mener ikke de står så dårligt
3
Jeg vil lade den hælde til fordel for forlaget. Bøgernes levetid giver mig mindre mening end udgverne så længe det i princip er samme bog

Jeg er ikke jurist med har været involveret i en del tilsvarende og tror ikke du kan få klare ja og nej herinde, slet ikke når din første advokat har haft den igang i 6 år og din nye selv står tvivlende

Givet er det, at du skal ha en med speciale i ophavsret, måske Carl L som bestemt virker vidende, kan gi dig navn på en vindertype, bare at shoppe rundt efter advokater vil koste så du skal ha en der på forhånd vil gennemlæse og sige klart Den vil jeg gerne tager

Desværre er sådanne sager sjældent klart til den ene eller anden side, men skriv ikke rundt til branchen i arrigskab, det vil kunne skabe yderligere forviklinger
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

brian Skyum:
Hvad er Carl Lorbergs faglige stilling og evt expertise?

Jeg har arbejdet med en del fotografer, designere og copyright spørgsmål, men er ikke jurist. Der har jeg lært en hel del om copyright på billeder.

Der kommer hele tiden nye ting på, som gør sagen sværere at bedømme og det er helt naturligt, når man skal skrive det i et forum. Men jeg vil prøve at tage stilling, efterhånden som oplysninger kommer frem.

1. Umiddelbart, kan forlaget ikke bruge dem, men problemet er her, at du gav en frit brugs tilbud på "Bøgernes levetid". Som Satans advokat, ville jeg nok påstå at dette dækker alle bøger i med en bestemt titel. Modsat ville din advokat så påstå at du var uvidende om at forlaget også skulle udkomme i Norge. Dette vil i en retssag blive en kardinalpunkt.
1. Hvis dommeren mener "bøgerne" dækker alle bøger med den titel, har du tabt det meste på forhånd.
2. Hvis dommeren mener "bøgerne" dækker over den danske udgivelse, vil du have et erstatningskrav for den Norske udgivelse.
3. Hvis dommeren mener "bøgerne" dækker over et oplag, så er du bedst muligt stillet, til resten af retssagen.

2. 50% rabat? Dommeren kan godt mene at hvis du har afgivet 2 tilbud på 50%, så må det være prisen, som erstatningskravet må lyde på. Har du afgivet 1 tilbud på fuld pris og 2 tilbud på 50%, stå du ikke stærkt på dette punkt.

3. Se svaret på 1. punkt.

Denne sag kan i den grad blive principel og danne præcedens.

Måske du skulle overveje at spørge DJ om du kunne få hjælp der, hvis du melder dig ind. Du kunne måske overtale dem ved at deres medlemmer, har en meget stor grad af interesse for at du vinder. Måske kan de ikke hjælpe dig i en retssag, men alle dine spørgsmål, plejer en forening at ville hjælpe med, selvom man er nyt medlem.

Men skal du have en advokat, ville jeg nok overveje Christian Dølpher, fra DJ og spørge ham, om han vil køre din sag.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Den her gang skal der mere end 1000 tak til, så jeg giver rund håndet en million, da det er en af de få ting der er gratis!

Jeg står på vej ud af døren og vil derfor blot bemærke at rettens kendelse om kravet på forlagets fremsendelse af bøger og info skrev;

"Retten finder ikke på forhånd at kunne udelukke, at oplysninger om antallet af såvel udgaver som oplag kan være af betydning for sagen. Det samme gælder med hensyn til oplysninger om tidspunkterne for hvornår disse udgaver og oplag er bragt i omsætning" Retten pålagde dem at fremsende de bøger og info som de er i besidelse af. Ca 1/4 blev fremsendt.

Jeg vil kontakte DJ

Jeg værdsætter meget hjælpen her.

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Iflg loven om ophavsret gældende i DK af Dansk Pressenævn gælder din ophavsret.

Du bør tage kontakt til en dygtig advokat der har erfaring i at have klienter med ophavsretslige sagsmål.

Evt. udarbejd en Best/worst case senarie for hvad du selv vil akceptere og tag et møde med den ansvarlige hos Pol.

Bh. Flemming J

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjemme igen. 

Tak for seneste råd. Efter mit afslag på Politikens forsøg på engangs betaling, skrev de tilbage; "Hos andre billedbureauer er der minimum en 50% rabat ved genbrug, så det burde du i det mindste kunne tilbyde".

Efter ca 15 fakturaer fra de forudgående 9 år med fuld betaling, gav jeg så rabatten på 2 fakturaer. 

Ifølge min logik beviser Politikens svar af 1999, at de var bekendt med at det er RM jeg afregner efter (betaling for hvert brug). Jeg ser svaret som bekræftigende for at jeg så opkræver minimum 50% for genbrug i efterfølgende oplag og udgaver. Et nyt oplag er et genbrug (en ny reproduktion af billedet - som de tjener extra på, hvoraf jeg skal have min andel)

Mit fritbrugs tilbud lød således: "Politikens forlag kan købe ubegrænset ikke eksklusiv rettigheder til GeoPhotos billeder, hvor som helt, i hvilket som helst antal, i hvilken som helst størrelse i firmaets Turen Går Til bøger i Danmark i år 2004 og 2005 - for Kr 22.000." Senere under bemærkninger tilføjede jeg; Prisen dækker bøgernes levetid, max 3 år. 3År tilføjede jeg for at undgå at de trykker store oplag for at undgå at gen afregning til kilderne. (Et enkelt bog oplag kørte i 10 år med mit forside billede uden jeg fik extra ud over de 1400kr de betalte. (Den var også på nettet i 10 år uden rapportering og betaling for det)

I forbindelse med dette tilbud spurgte jeg på et møde med Pol i 2003 om de også udgav bøgerne i Norge, da jeg syntes det ville være nærliggende. Svar; "Nej det er tvivlsomt - hvis noget overhovedet vil det ikke blive før i 2005, og i så fald kun Mexico bogen og måske 1 eller 2 andre" På basis af det skrev jeg på tilbudet; "Hvis billeder bruges i Norges udgivelser i 2005 beregnes +3000 kr i 2005"     I 2006 fandt jeg i Norge mine billeder brugt vidt og bredt i 29 Titler på 2 timer i en boghandel - halvdelen oversat til Norsk. Boghandleren sagde at bøgerne altid var udkommet i Norge. Jeg var chokeret! Pol vil nu ikke betale mere end 3000 kr pr år for alt i Norge siden da. Hjemme igen slår jeg i Wikipedia definitionen på bedrageri op - - den passer på en plet på forlagets undladelser og udtalelser. Da der er sensur på dette forum skal spare læserne for mit største ordforråd på mine 13 sprog. Aldrig har nogen snydt mig så komplet og totalt.

Jeg har viet hele mit liv til verdens mest komplette portræt af vores blå planet fra kun en fotograf - historiens videst berejste menneske. Jeg har overlevet hvad der kunne fylde 20 bøger, har rejst på ris, bønne og havregryns budget, har sultet i månedsvis, været døden nær adskillige gange i 220 lande og stater, men har altid haft en film i kameraet - - og så er Politiken min belønning - hvilken politik???

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ovs! - dyb tavshed.

Det er nok fordi jeg har kaldt en spade for en spade og ikke "et manuelt jord gravnings- og flytnings assisterende redskab". Eller er det fordi I tænker, at jeg burde have taget på eventyr i et vist forlags jurassic Park iklædt tanks og styrt hjælm. Men når man er udlands 90% af tiden har man det med at idyllisere vores H.C. Andersen andegård og tro Danmark mere civiliseret end det er blevet efter amerikaniseringen.

Det fik jeg bekræftet med latter idag da DJ (som jeg troede var en del af arbejder bevægelsen mod kapitalens udbytning), svarede at de ikke optager fattigrøve som mig med en indtægt på det næsten det halve af deres nedre grænse på 25.000 kr/mdr. De formulerede det ikke sådant, men essensen var ganske vist!!!

Ja - hvad ska vi da osse med dumme, naive tabere efter at de er blevet snydt af de snu.

Jeg forelagde sagen for den anbefalede advokat, men har endnu ikke fået noget svar.

Jeg fandt følgende i DJ´s omtale af rets praksis:

Er der tale om en freelancers salg af en eller flere enkeltstående artikler, fotos eller tegninger, vil formodningen uden aftale klart være, at arbejdsgiveren kun får ret til at bruge materialet én gang (Udkommer det pågældende medie med en fast netudgave, bør du enten præcisere, at aftalen ikke dækker netudgaven eller sikre dig betaling for dette).. 

De skriver senere, at kun ved en høj pris kan engang brugen fraviges.

Det vil jeg mene også understøtter mit krav for betaling hver gang - altså for hvert oplag.

Hvis I er ved at være træt af mig, må jeg hellere love 2 gratis overnatninger på mit resort www.coco-palace.com i Phuket Thailand - til de største bidrags ydere - udenfor peak sæsonen.

SMILE!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ADVARSEL TIL ALLE NYSTARTEDE FREELANCE FOTOGRAFER OG MEDIE KILDER

Da der ikke kommer flere kommentarer til denne tråd (som jeg igen takker bidrags yderne for) er det på tide at drage en konklusion.

OPHAVSRETS LOVEN ER INTET VÆRD UDEN UNDERSKREVET KONTRAKT. Du er alene og nøgen i Jurassic Park - good luck! Glem alt om at store "respektable" firmaer som Politiken vil et godt samarbejde til begges fordel.

Selv når du har en underskrevet kontrakt, som du ikke har studeret jura i 7 år før du udformede, er ophavsrets loven intet værd for dig. Det er den kun for advokaterne og Rex. For dem er den guld. Rettigheder givet vil blive fortolket udvidende til den stærkestes fordel.

Når du giver et tilbud skal du betale din advokat tusindvis af kroner for at få det omskrevet til jura sprog tagen højde for alle situasioner og huller. Han vil tilføje 10 km salgs betingelser i ulæseligt småt. Derved vil din kunde miste interessen i dit tilbud og aldrig underskrive.

Nu skal du jo have noget at spise. Kameraer, computere, software, fly og hoteller er jo heller ikke gratis. Hvad gør du så? Du hutler dig igennem med dit simplere tilbud, som du ved at din kunde ved kan udnyttes til at flå dig. Koncernen underskriver gerne dit desparate tilbud efter at det har været omkring deres meget dygtige og godt betalte advokat, som gav grønt lys for rovdrift.

Når du er blevet flået, har koncernen sparet en million er du for fattig til at blive optaget i Dansk Journalist forbund, så du kan undgå at det samme sker igen.

Nu ved du hvad du skal bruge før omtalte jordgravnings og flytnings assisterende redskab til.

Og husk - at selv når jorden dækker hullet over dig, må du ikke være bitter. Du skal bevare den positive ånd, tale pænt, smile sødt og være taknemmelig samt beæret over at have bidraget til Danmarks medie flagskibs succe og deres 239 millioner kr overskud for 2011. Ære være aktionærerne i det høje.

Amen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår vel din bitterhed. Du har sikkert også ret i, at man ofte er skidt stillet uden kontrakt, og at kontrakter både er dyre og ofte blir alt for komplicerede for at dække alt.
Omvendt er der meget i denne sag, deffinationer mellem jer som "bogens levetid" osv, prissætningspolitiker m.m. så jeg tror Politikens udlægning ville være ganske anderledes. Ikke at deres anderledes udlægning nødvendigvis ville være mere rigtig, men hvordan jeg end vender og drejer det, så er dit et partsindlæg der hænger navngivet firma ud, uden dette kan forsvare sig.

Jura er trods alt mere end kontrakter, der er regler på ophavsretsområdet, og har politiken et oplagt brud på ophavsret, og er der så mange penge i det her som flere har ment, så bør en god ophavsretsadvokat bestemt også kunne opnå et resultat for dig, og du bør i stedet for at give bittert op, grave så dybt i lommen, at du evt med forbundets hjælp finder en med speciale i ophavsret (også selv om du ikke er medlem bør de kunne gi dig et par navne) og så få sagen afsluttet juridisk. Ellers kommer du til at være en bitter mand med sikkerhed, så kør den juridisk
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John for din tid og forståelse.

Jeg er som udlandsdansker ikke berettiget til fri rets hjælp, så jeg kan ikke følge dit råd før mit resort er solgt - og det sælger svært i disse tider (6 mio kr). Medierne vil ingenting betale for stock photos mere siden microstock, så jeg kører med spaden og pumperne. Gad vide hvor længe jeg kan sylte sagen uden at tabe krav.

Det er rigttigt at Politiken ikke her fremlægger deres synspunkt. Derfor har jeg belyst den så sandfærdigt og objektivt som jeg kan. Jeg er ikke interesseret i svar på et falsk grundlag. Det ville tjene både iværksættere og mig selv dårligt.

Jeg har givet Politiken frist til inden 1. sep til at betale en halv million i forlig og advaret dem on at jeg går til medierne efter afslag og anmelder dem for bedrageri. Da vil Politiken få lejlighed til at fremlægge sagen fra deres side og jeg vil invitere dem til at deltage i denne tråd.

Jeg må tilføje at det er tredje gang jeg er blevet snydt totalt af et forlag. Som 25 årig skrev jeg bogen Eventyr Hormoner, som den første af planlagte 20 bøger, men fik ikke mere end 13.000 fra en omsætning på 700.000 kr fordi forlaget viste sig at være konkursrytter og Gyldendal overtog konkursboet og udsolgte bogen uden at betale mig en øre. Jeg ville have været Danmarks Kløvedal overlands, men gav op herefter på forfatter karieren.

Venligste hilsener og tak

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)