Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad må jeg købe efter jeg er erklæret personlig konkurs men inden gældssanering?

Side 5 ud af 7 (61 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig Tambou.
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er flere ting i det her: 1 din retsstilling efter konkursen.  2 din mulighed for at opnå gældssanering.

1, omkring din retsstilling efter konkursen:  Der er tale om en personlig konkurs, så derfor skylder du personligt hver enkelt kreditor når konkursen er afsluttet, og dermed kan hver enkelt kreditor også hive dig i fogedretten... Så hvis bilen er penge værd risikere du at der er en kreditor der snupper den. (altså med mindre du har fået gældssanering)

2, din mulighed for at opnå gældssanering: Som der er mange andre der har skrevet så kræver det at du har minimeret dine udgifter, så skal der bruges penge på en bil skal der være et rimeligt formål. Hvis du gældsætter dig yderliger vil det skade din mulighed for at kunne opnå gældssanering.  Så der skal altså være tale om en bil du køber kontant. (og det giver sig selv at det nok sætter en kraftig begrænsning)

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Forskellige skifteretter har påfaldende forskellige praksisser. Det fremgik at en undersøgelse for nogle år siden at virkningerne af gældssaneringsinstituttet.

Det er derfor svært at svare generelt på spørgsmålet.

Gældsanering i konkurs er en smule mere blid end end en almindelig gældsanering og skal fx kun forløbe over 3 år.

Det der i alle skifteretter bliver lagt vægt på er, om det er tvingende nødvendigt at have en bil for at kunne bestride sit arbejde.

Og når jeg skriver tvingende nødvendigt, skal det forståes meget bogstaveligt.

Fra Maribo
Tilmeldt 29. Mar 10
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville sørge for bilen stod i en andens navn

Og som der tidligere er sagt i tråden lad vær med at gøre noget dumt

Jeg har selv været turen igennem og læste side op og side ned på nettet om gældssanering og det er ikke alt hvad man læser der passer til virkeligheden

 

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har taget en lille "timeout" her i weekenden, og haft fokus på at fylde lidt op med gode oplevelser, da denne situation har varet alt for lang tid ( snart to år ), og det er udmarvende at stå i denne situation.

Tak for alle jeres svar :-)

Allerførst, vil jeg gerne gøre helt klart, at jeg ikke på nogen måde ønsker at snyde, eller lave fordækte aftaler, hvilket jeg altid har ment ikke gavner nogen. 
Hvis du tager en person i en løgn, vil du så fortsat tro på at alt andet de siger er sandt? Jeg ville ikke, og har den holdning at løgn og fordækthed skader dig selv mest af alle.

Jeg har forsøgt at få gratis rådgivning, hos diverse gratis rådgivningssteder, men alle steder har jeg fået det svar, at når det handler om firma, så kan de ikke hjælpe mig, bortset fra EalyWarning, hvor jeg havde en samtale, og så blev anbefalet at bruge en kurator som de havde kontakt til. Både EalyWarning og kurator glemte lige at oplyse mig om, at kurator ikke varetager mine tarv, men kun kreditors.
Det indtryk jeg fik af første møde med kurator og rådgiver, gav mig det klare indtryk, at alt skulle gå rimeligt for sig, og at alt skulle løses ordentligt og redeligt, hvilket så viste sig ikke at være tilfældet, men istedet har vi fået en himmelråbende dårlig behandling. Vi taler postspærring uden aftale med skifteretten, graverende fejl, 7 forskellige advokater under hele sagsforløbet, som ikke informerede hinanden, eller os. Listen er lang og grum.

I skifteretten, er jeg blevet oplyst om, at fra den dag jeg blev erklæret personlig konkurs, blev der trukket en streg i sandet, og at hvis jeg herefter optog gæld, så ville jeg ikke kunne opnå gældssanering, men at jeg selvfølgelig måtte bruge min lille indtægt som jeg ville.

Jeg har 7 md efter dekret, købt en bil til en værdi af max 6.000,- dog har jeg kun betalt 1000,- kr for den. Da jeg har en lav pension, har jeg ret til at udnytte min resterhvervsevne, og sætte pensionen på pause, hvilket jeg gjorde da jeg startede firma i sin tid.

Min lille pension er aktiveret igen, og jeg har valgt at have en meget lille hobbyvirksomhed (under 50.000,- om året i bruttoomsætning), fordi jeg mener det er vigtigt at holde sig igang. Jeg har snakket med skat, og de betragter det som en hobbyvirksomhed, hvilket dommeren i skifteretten er enig i, og enig i min betragtning om at det er vigtigt at holde sig igang.

Det skal igen understreges at jeg har RET og ikke PLIGT til at udnytte min resterhvervsevne, og at jeg bliver modregnet i min pension hvis jeg har en anden indtægt, efter gældende regler på området.
For at jeg kan have hobbyvirksomhed, så er det en tvingende nødvendighed at have bil. Alle udgifter til bilen, er faktisk billigere end offentlig transport sammenlagt for hele familien. Derudover, er der andre meget vægtige grunde i familien, til at vi har en bil, som jeg ikke vil komme ind på her.


Det er derfor, at det er så vigtigt for mig, at vide om der er en beløbsgrænse, fordi hvis jeg ikke må eje min bil alligevel, så kan jeg ikke have min lille hobbyvirksomhed, og dermed ikke bevare min kontakt til erhvervslivet, og dermed vedligeholde samt opdatere min viden. 

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Derudover, vil jeg lige nævne, at alle udgifter til bilen, ligger inde under vore rådighedsbeløb, og ikke som en udgift på linie med husleje m.m. Så den belaster ikke beregning af tilbagebetalingsevnen.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Sølvfisken:
en himmelråbende dårlig behandling. Vi taler postspærring uden aftale med skifteretten, graverende fejl

Du skal være opmærksom på at du har mulighed for at få beskikket en advokat til at varetage din interesse overfor konkursboet, og som også kan presse på for at få afsluttet konkursen.

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Sølvfisken:
siden jeg blev erklæret konkurs

hvordan kan du være konkurs og samtidigt have penge til at betale for en bil?

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

David, tak for dit indlæg :-)
Jeg er blevet oplyst at det kan man i særlige tilfælde, men ikke hvad der skal til for at jeg kan få beskikket en advokat. Ved du det? 

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søren.. hvis du læser mit indlæg, så kan du se at jeg kun har givet 1000,- for bilen. Det er hvad jeg alene skal bruge på tog/bus udgifter på en måned.
Samtidig skriver jeg at udgifter til bilen, er mindre end hvad hele vores hustand ellers ville skulle bruge på offentlige transportudgifter.

Det giver god mening at tænke sig om, og sørge for at minimere udgifterne, hvis det er muligt, hvilket bestemt også må være i kreditors interesse.

Så derfor er jeg nødt til at spørge dig: undre du dig helt seriøst over at jeg 7 md efter at jeg er erklæret konkurs, har formået at spare et tusind kroner sammen til en bil?

Side 5 ud af 7 (61 indlæg)