Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse i ApS?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Mit anpartsselskab har brug for en vitaminindsprøjtning af kontanter for at slippe for at betale de vederstyggelige renter som bankerne opkræver fra selskabets kassekredit nu om dage. Er der nogen der har prøvet formalia omkring kapitalforhøjelsen før?

Jeg går ud fra at man skal lave et punkt på dagsordenen til selskabets generalforsamling som så vedtages da jeg selv ejer alle anparter. Dernæst går jeg ud fra at pengene overføres til selskabets konto og slutteligt registreres kapitalforhøjelsen hos Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. Er der mere i det end det?

Venligst, Anders

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Overvej at bare låne pengene til selskabet og notere som gæld til selskabsdeltager. Den vej er ok, du må bare ikke den anden vej låne AF selskabet, så slipper du får den eksterne bankrente og kan uden formalia tage penge igen når likviditeten er til det
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Den model havde jeg tænkt på, men jeg synes jeg kunne google mig frem til at Skat ofte fastsætter en såkaldt fikseringsrente, hvis man laver et lån mellem ejeren og selskabet. Hvis selskabet skal betale en fikseringsrente som oftest ender på 4% plus diskontoen er vi lige vidt set fra selskabets synspunkt. Eneste fordel ved den setup ville måske være at jeg selv som långiver ville være mere tålmodig end banken. Desuden har man som person det problem at man ikke nødvendigvis kan få fradrag for det tab man måtte have på lånet, hvis man på et senere tidspunkt lukker selskabet. Her kan man typisk kun få fradrag for den værdi der er tabt i forhold til den indskudte selskabskapital. Min egen konklusion var derfor at jeg ville være bedst tjent med en kapitalforhøjelse

Venligst,

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det er da også fornutige overvejelser

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Haddock:

Den model havde jeg tænkt på, men jeg synes jeg kunne google mig frem til at Skat ofte fastsætter en såkaldt fikseringsrente, hvis man laver et lån mellem ejeren og selskabet. Hvis selskabet skal betale en fikseringsrente som oftest ender på 4% plus diskontoen er vi lige vidt set fra selskabets synspunkt. Eneste fordel ved den setup ville måske være at jeg selv som långiver ville være mere tålmodig end banken. Desuden har man som person det problem at man ikke nødvendigvis kan få fradrag for det tab man måtte have på lånet, hvis man på et senere tidspunkt lukker selskabet. Her kan man typisk kun få fradrag for den værdi der er tabt i forhold til den indskudte selskabskapital. Min egen konklusion var derfor at jeg ville være bedst tjent med en kapitalforhøjelse. 

Venligst,

Anders

Hej

Det er en rimelig fornuftig overvejelse, men ved en kapitalforhøjelse "låser" du dit indskud, som herefter kun kan udloddes på et senere tidspunkt med beskatning til følge, dog undtaget ved den endelige opløsning af selskabet.

Ved at låne selskabet pengene så er det korrekt, at der skal foretages en renteberegning af lånet, men denne rente vil selskabet have fradrag for og du skal som långiver beskattes af renten. Differencen i beskatningen vil så være selskabsskatten på 25% og din skattesats for kapitalindkomst på ca. 33%, ialt 8 %.

Så med et lån på eks. kr. 100.000 vil forrentningen udgøre kr. 6.000. Selskabet opnår en besparelse på skatten på 25%, ialt kr. 1.500,00 og du beskattets af kr. 6.000,00 med en skat på ca. kr. 2.000. Da du kan få renten udbetalt fra selskabet, så får du tilført kr. 4.000,00 netto til dine private midler.

Tonny

Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene. Jeg vil lige tænke lidt over om jeg med fordel ville kunne lave en kombination af kapitaltilskud i form af kapitalforhøjelse og et lån fra mig selv til selskabet. Lånet kunne måske laves som stående lån, hvor der tilskrives men ikke udbetales rente fra selskabet til mig før lånet indfries helt. Det jeg ikke har brug for i selskabet er et løbende negativt cash flow til at betale renter uanset om det er til mig selv eller til banken.

Venligst, Anders

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan udformes sådan noget i praksis? ./Anders

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Anders: Hvis du beslutter dig for en kontant kapitalforhøjelse, ser den formelle proces sådan her ud:

1. Generalforsamling, hvor kapitalforhøjelsen og vilkårene (se krav i selskabslovens § 158 eller find en god skabelon) for den bliver vedtaget

2. Opdatering af dit selskabs vedtægter, som du fremlægger på generalforsamlingen

3. Overførsel af pengene til dit selskab

4. Anmeldelse til Erhvervsstyrelsen via webreg senest 14 dage efter pengene er overført (gebyr 180 kr.)

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)