Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlig betaler - har jeg nogle muligheder?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er i den situation at jeg har lavet en opgave (hjemmeside) for en kunde, der hele tiden oplyser at han nok skal betale, men ikke gør det. Fakturaen havde en betalingsfrist d. 01/05-2012. Kunden oplyste omkring en måned efter at han ikke havde haft mulighed for at betale, da han var blevet syg. Dette er han dog ikke længere, og jeg har stadig ikke modtaget betalingen, trods flere opkald og samtaler omkring at få lavet en aftale.

Da jeg kun laver enkelte opgaver om året, og ikke omsætter for mere end 50.000 kr., er jeg ikke cvr-registreret. Beløber drejer sig om små 5000 kr., og kunden er heller ikke cvr-registreret. Jeg har ikke nogen underskrift på aftalen, da en fælles bekendt anbefalede mig til kunden, og jeg derfor regnede med at jeg nok skulle modtage pengene. Jeg er ret sikker på at kunden har pengene, men bare ikke vil betale. Under forløbet har han hele tiden givet udtryk for at han var tilfreds med resultatet.

Jeg har den forbindelse brug for råd omkring hvilke muligheder jeg har.

Kan jeg sende rykkere, selvom hverken jeg eller kunden er cvr-registreret, og når betalingsfristen er helt tilbage fra d. 01/05-2012?

Hvis jeg kan, må jeg så oplyse at sagen vil blive sendt til inkasso, også selv den ikke gør det, og har i nogle erfaringer med dette? (Jeg tænker at det ikke kan svare sig i forhold til omkostningerne)

Skal jeg helt droppe at få betaling for opgaven, og bruge tiden og energien på noget andet?

Håber der er nogle der har et godt råd. På forhånd tak.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke 100% sikker, men hvis du kan dokumentere, der er en aftale med mailkorrespondancer, bør det ikke være et problem. Inkasso kan desuden gøres gratis i den forstand, at du får et firma til det, og deres løn er så de udgifter der pålægges modparten. Jeg kan ikke liige huske linket, men der er nok andre der kan byde ind der.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Indlæg ialt: 98
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs evt her: http://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/staevningogsvarskrift/Pages/default.aspx

Før du gør noget som helst andet, så send ham et formelt påkrav (dvs. godt gammeldags brev), hvor du rykker for beløbet og lægger 100 kr .på i gebyrer iht. renteloven. Giv ham en frist på 10 dage til at betale.

Hvis han fortsat ikke betaler, har du mulighed for selv at prøve kræfter med fogedretten ved at oprette en småsag (det koster 300 kr., så vidt jeg husker - og dem skal han betale, hvis han taber). Du kan finde blanketten her: http://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/staevningogsvarskrift/Pages/default.aspx

Der er også en god vejledning.

Husk at være sikker på, som en anden også skriver, at du har noget, der kan vise, at du har leveret ham noget på en bestilling/en aftale. Hvis han er utilfreds med prisen, er det hans opgave at bevise, det er for dyrt...

 

Du kan også bede et professionelt firma overtage sagen - så får de inkassogebyrer osv. Ved dog ikke om ikke også de tager noget, hvis man kun har en enkelt sag. Du kan f.eks. vælge KIS, Nodeco eller bare søg på google på "inkasso"...

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har jeres handelsbetingelser på mail, er du naturligvis bedre stillet. Dog er 5.000 kr. et forholdsvis lille beløb, og når vi taler om den størrelsesorden forlanger jeg selv forudbetaling. Det vil jeg også anbefale dig fremover, da jeg ikke har haft nogen problemer med det - mine kunder har accepteret det. Men i din nuværende situation ville jeg eventuelt overveje domstol.dk...

Jeg mener at have læst, at det koster 500 kr. at oprette en sag, og at det kun koster dig noget herefter, hvis din advokat vinder sagen. Men du må ikke hænge mig op på det. Undersøg sagen nærmere og se, om det kunne være en løsning. Held og lykke med det!

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du kan godt true med at sende sagen til inkasso. Men folk er som regel ligeglade. Og reagerer først hvis du virkelig gør det. Og så er det næste problem at hvis de laver en skriftlig indsigelse. Så kan inkasso firmaet som regel ikke gøre mere.

Så mit råd er at tale med den fælles bekendte, og få ham til at lægge pres på kunden. Ellers se sagen som lærepenge og brug den i fremtiden . Husk at få lavet en kontrakt fremover. Mød personligt op og bed om pengene fremover. Reager hurtigst muligt. Send regning med fast betalingsdato 7 dage. 3 rykkere med 10 dages betalingsfrist som lovgivningen foreskriver. Og derefter incasso med det samme. Du kan købe et software program til at lave dine rykkere så de overholder lovgivningen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en lidt træls sag når man læser dit indlæg. Du er ikke cvr registreret og kunden er ikke cvr registret og der er ingen skriftlig aftale/kontrakt. Uanset hvor urimeligt det føles er der en bevis byrde der skal løftes og som en skriver her: Beløbet er "kun" 5.000 kr. Hvad siger den såkaldte ven af dig, som har anbefalet opgaven?

Du skal bare sende rykker straks som en anden skriver her i et andet indlæg og derefter inkasso trussel. Husk dog: 10 dages frist i inkosso truslen eller inkasso skrivelsen er reglen idag. Det er helt ok at sende inkasso trussel selvom du ikke sender til inkasso. Black list ham derefter overalt i jeres venskabskreds. Umiddelbart virker det som en lidt svag sag at sende videre. Advokater vil gerne have noget konkret at gå efter - kontrakter, aftaler, firmaer mv.

En god ide fremover at få aftaler på skrift uanset hvor enkle de er. Aftale kontrakter kan også være simple bare der er en underskrift eller mail bekræftelse.

Lykkedes det ikke at få pengene via truslen, ja så tror jeg, uanset hvor uretfærdigt det syntes, at du nok bør koncentrere AL energi på positiv udvikling af din forretning fremfor negativ energi på sagen fremover.

 

 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruger han dit design, på sin website?

Hvis han gør, ville jeg bruge en anden mulighed.

Gå ind på http://www.dk-hostmaster.dk og søg på hans domain.

Se hvem som hoster siden og skriv til dem, han bruger en design som har din copyright. Normale udbydere, vil så lukke siden, hvis du kan bevise det.
Det må forventes at du først overføre rettighederne til design/scripts, når du har modtaget betalingen.

Måske det kan hjælpe.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hej MR

Har snøbelen overhovedet skriftligt anerkendt at han skylder dig beløbet ?

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

MR:
Skal jeg helt droppe at få betaling for opgaven, og bruge tiden og energien på noget andet?

Nej, ikke lige med det samme...

Hvis jeg var dig, ville jeg gøre følgende:

1. Sende ham en rykker med overskriften "Rykker 1" hvori du rykker for pengene og lægger 100 kr oveni i rykkergebyr
2. Vente 10 dage og så sende ham en "Rykker 2" hvor du igen lægger en hund oveni i gebyr
3. Vente 10 dage og sende ham en rykker 3 med overskriften "Inkassovarsel". Igen lægger du en hund oveni. På denne sidste rykker, skriver du også følgende tekst:

" Nærværende rykker er samtidig et påkrav og varsel i henhold til inkassolovens § 10 samt inkassobekendtgørelsens § 3 og § 4. Sker betaling ikke senest 10 dage fra dato, kan kravet der blive pålagt yderligere inddrivelsesomkostninger, idet sagen vil blive sendt til inkasso, hvis vi ikke hører fra Dem. "

Reagerer han ikke på de tre breve, har han dermed ikke gjort indsigelser mod kravet og du står bedre i en evt retssag.

Hvis han ringer til dig og fortæller at han nok skal betale, skal du straks få ham til at underskrive en skyldnererklæring derpå og også her står du bedre i en evt retssag.

Betaler han stadig ikke, skal du overveje om du vil følge sagen hele vejen. Når beløbet ikke er større end det er tilfældet, kan du køre sagen selv som en forenklet inkassosag. Det koster dig omkring 6-700 kroner og mange timers arbejde...

God fornøjelse!

Vh Brian

Fra København
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle jeres råd og forslag. Det hjælper rigtig meget, og jeg har helt klart lært noget af det, og er uanset udfaldet blevet en erfaring rigere.


MortinRams: Jeg har endnu ikke nævnt det for ham, da jeg ikke har villet nævne det før jeg vidste om han betalte, og da jeg indtil for nylig regnede med at jeg nok skulle få pengene.

Carl Lorberg: Det hele er registreret i mit navn, da kunden ønskede at jeg skulle administrere domæne og webhotel. Siden er også blevet lukket og bliver kun åbnet igen ved betaling.

Advokat Jacob Berner Rue: Nej det har han ikke, så jeg er nok ikke så godt stillet. Det er selvfølgelig min egen skyld at jeg hverken har lavet en skriftlig kontrakt, eller har noget på skrift. Jeg har dog lært min lektie, og vil ændre dette fremover :)

Jeg har snakket med kunden i dag, og han oplyste at han gerne ville have sagen ud af verden og ville betale, så jeg vil se om jeg kan få ham til at erkende at han skylder beløbet så jeg er bedre stillet. På nuværende tidspunkt er mine eneste "beviser" en masse billeder som jeg har fået udleveret, da de skulle bruges på hjemmesiden, samt mange registrerede telefonsamtaler (kun med tid, dato og længde) hos mit teleselskab.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)