Hej Amino'er, Jeg er i den situation at jeg har lavet en opgave (hjemmeside) for en kunde, der hele tiden oplyser at han nok skal betale, men ikke gør det. Fakturaen havde en betalingsfrist d. 01/05-2012. Kunden oplyste omkring en måned efter at han ikke havde haft mulighed for at betale, da han var blevet syg. Dette er han dog ikke længere, og jeg har stadig ikke modtaget betalingen, trods flere opkald og samtaler omkring at få lavet en aftale. Da jeg kun laver enkelte opgaver om året, og ikke omsætter for mere end 50.000 kr., er jeg ikke cvr-registreret. Beløber drejer sig om små 5000 kr., og kunden er heller ikke cvr-registreret. Jeg har ikke nogen underskrift på aftalen, da en fælles bekendt anbefalede mig til kunden, og jeg derfor regnede med at jeg nok skulle modtage pengene. Jeg er ret sikker på at kunden har pengene, men bare ikke vil betale. Under forløbet har han hele tiden givet udtryk for at han var tilfreds med resultatet. Jeg har den forbindelse brug for råd omkring hvilke muligheder jeg har. Kan jeg sende rykkere, selvom hverken jeg eller kunden er cvr-registreret, og når betalingsfristen er helt tilbage fra d. 01/05-2012? Hvis jeg kan, må jeg så oplyse at sagen vil blive sendt til inkasso, også selv den ikke gør det, og har i nogle erfaringer med dette? (Jeg tænker at det ikke kan svare sig i forhold til omkostningerne) Skal jeg helt droppe at få betaling for opgaven, og bruge tiden og energien på noget andet? Håber der er nogle der har et godt råd. På forhånd tak. |
Jeg er ikke 100% sikker, men hvis du kan dokumentere, der er en aftale med mailkorrespondancer, bør det ikke være et problem. Inkasso kan desuden gøres gratis i den forstand, at du får et firma til det, og deres løn er så de udgifter der pålægges modparten. Jeg kan ikke liige huske linket, men der er nok andre der kan byde ind der.