Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg ansætte min kone som er på barsel.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har for 4 måneder siden startet min egen virksomhed. Virksomheden er egentligt et familie projekt, og min kone hjælper mig meget med sparing, markedsføring, økonomi, skat, moms hjemmeside mm.

Min kone er pt på barsel fra hendes job indtil 1.feburar 2013 

Mit spørgsmål:

Må jeg ansætte hende i min virksomhed, og således udbetale løn til hende, købe computer og telefon osv.

Og kan jeg i så fald trække de udgifter fra i skat og moms?  

Og kan det i så fald påvirke hendes barsels dagpenge?

Det var alt :-)

Med venlig hilsen
Claus

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu har jeg ingen forstand på det, men det virker ulogisk at folk ville få lov til at gøre sådan her. Altså at hun kan gå på barsel og få penge for at passe hendes barn, men hun i stedet for at passe hendes barn er ansat et andet sted og tjene to indtægter på det.

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du have ret i. Må hellere bare kalde det fritids arbejde for hende så.

En anden grund til at jeg spørger er også fordi jeg mangler en ny computer. Da jeg startede købte jeg en computer jeg vidste jeg havde råd til, men som ikke dækker mine behov fuldt ud.

I mit firma laver jeg behandling af absurd store datamængder, og jeg kører forskellige virtuelle maskiner der også skal lave databehandling af ekstreme datamængder.

Er der nogen regler for hvor mange computere man må købe til sit enkeltmands firma?

Og er der engentlig nogen regler for hvad man må købe af hardware(Tablets, telefoner, skærm computere osv), og så trække det fra i skat og moms.  

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus,

Jeg er ret sikker på, at du ikke kan ansætte dig kone under en barselsperiode. Dog er der mulighed for delvis barsel, hvor hun kun får udbetalt halv barselsdagpenge per måned og får resten i løn fra dit firma. Du kan som oftest finder flere informationer herom på din kommunes hjemmeside.

God vind med din nye virksomhed!

 

 

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

clauskc.dk:

Er der nogen regler for hvor mange computere man må købe til sit enkeltmands firma?

Hvis dit firma har behov for flere/mange computere, for at dække behovet for bearbejdning af datamængder for dine kunder, så kan du bare købe ind. Der er ingen talmæssig begrænsning i lovgivningen.

Dog må du ikke indkøbe computere, som ikke skal anvendes helt eller delvist i dit firma. Det kunne eksempelvis være til familie, som ikke arbejder i virksomheden.

clauskc.dk:

Og er der engentlig nogen regler for hvad man må købe af hardware(Tablets, telefoner, skærm computere osv), og så trække det fra i skat og moms.  

Sålænge enhederne har relevans for din virksomhed, så er der ingen begrænsning. Det er rigeligt, at du eksempelvis kun skal bruge en tablet til at tjekke firmamails.

Ekstra skærme skal også have en eller anden form for relevans. Da multimedieskatten eksisterede kunne man godt indkøbe multimedier, som udelukkende (100%) skulle anvendes privat, men den går ikke længere, efter at multimedieskatten er ophævet pr. 1. januar 2012.

Det gode ved afskaffelsen er dog, at det i dag kun er telefon, som bliver beskattet. Internet, computer og tilbehør kan fradrages uden at du bliver beskattet af det. De skal dog bare anvendes som minimum 1% i virksomheden.

Omkring momsen, så er der en regel om, at du kun kan få den erhvervsmæssige andel af købsmomsen retur fra SKAT. Den private andel af momsen kan dog fradrages i skatten, på samme måde som udgiften ekskl. moms.

 

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Et sidste tillægsspørgsmål.

Hvor lang tid skal der gå før man må  forny sin telefon. Lige da jeg startede og ikke havde så mange penge nøjedes jeg med en billig telefon. Nu vil jeg dog gerne have en nyere af slagsen. Den gamle kan jeg dog også tjekke mails med, læse artikler og hjemmesider, så erhversmæssigt kan jeg ikke forsvare at købe en ny, da den gamle jo er god nok.

Så hvor lang tid skal der gå, før man må forny sin telefon, og trække skat og moms fra?

Og hvem vurderer egentlig om man har brug for en computer?

Det var vidst alt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

clauskc.dk:

Må hellere bare kalde det fritids arbejde for hende så.

Du kan sagtens ansætte din kone, imens hun får udbetalt barselsdagpenge. Dog vil hendes udbetaling dog skulle reguleres med de timer hun arbejder for dig.

Barslen er dog ikke tabt, da den kan udbetales senere. Derfor skal det aftales med både kommunen og hendes arbejdsgiver.

Læs evt. reglerne her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127421#K8

Jeg kan ikke ud af loven (eller andre informative hjemmesider - såsom de forskellige fagforeninger) se, om det gør nogen forskel, at arbejdet udføres som fritidsarbejde, og har været udført som fritidsarbejde før din kone kom på basrel.

Under alle omstændigheder, så er der intet i vejen for, at hun arbejder gratis for dig under hendes barsel.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

clauskc.dk:

Så hvor lang tid skal der gå, før man må forny sin telefon, og trække skat og moms fra?

Det vurderer du selv.

Husk dog, at den gamle telefon er ejet af virksomheden, og du må derfor ikke sælge den privat, eller forære den væk (eks. i familien) til private formål.

Hvis telefonen stadigvæk repræsenterer en værdi , så bør du sælge den til dig selv privat, eller sælge den brugt i avisen eller på nettet, og medtage indtægten i din virksomhed.

Husk, at du ved køb kun kan fradrage den erhvervsmæssige andel af momsen, men ved salg skal afregne moms af HELE salgsbeløbet. Køber og sælger du ofte, kan du dermed godt miste en del penge i moms.

clauskc.dk:

Og hvem vurderer egentlig om man har brug for en computer?

Det gør du også selv.

Dog skal du kunne forsvare dine valg overfor SKAT. Hvis du ikke kan give en fornuftig forklaring på, hvorfor du har brug for de indkøbte aktiver, så kan du miste muligheden for at tage fradrag for det konkrete aktiv.

Hvis SKAT vurderer, at du bevidst har snydt, så kan du også pålægges en (stor) bøde.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak.

Det har været en stor hjælp. Jeg har gået og spekuleret over det i lang tid.

Og nu det sidste spørgsmål.

Før blev selvstændig havde vi en massør i de virksomheder jeg var i. Det er rart når man sidder foran en computer 10+ timer om dagen.

Er det noget man kan trække fra når man er startet som selvstændig, hvis jeg også vælge at købe det?

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)