Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billigste måde at anskaffe mig en firmabil på. Leasing kontra køb. Råd søges.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg vil til at anskaffe mig en varevogn, som jeg primært skal bruge i arbejds øjemed, men dog også privat. Jeg har kig på en Transporter, som jeg synes er en dejlig bil.

Mit spørgsmål går så til jer, hvordan det i kroner og øre bedst kan betale sig for mig, at anskaffe mig den på.

Hvis vi snakker leasing, er planen at købe den fri efter endt leasingaftale. Den må gerne være 2-3 år gammel, så jeg evt. kan købe den som genleasing, samt få en model med mere ekstraudstyr, end jeg ville få i en ny.

Men ligger der overhovedet en skattemæssig fordel i at lease, frem for at købe en ny eller lettere brugt bil?

Håber jeg har specificeret mine tanker godt nok. :)

På forhånd mange tak.

Mvh Jimmy Winther 

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige med her

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at køber du bilen i dit firma og bruger den privat, så skal du beskattes af den.

Jeg ville nok købe den privat, og så bruge den til erhvervskørsel

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jimmy

Du stiller i virkeligheden 2 spørgsmål.

1) Skal jeg lease eller eje en bil?

2) Skal det være en firmabil eller skal jeg eje den privat?

Skattemæssigt er der ikke nogen fordel ved at lease frem for at eje. Så om du foretrækker det ene eller det andet afhænger af andre ting. Er omkostningerne ved at lease større eller mindre end omkostningerne ved at eje (drift, renter og ikke mindst afskrivninger på bilen.). En fordel ved at lease er, at du som udgangspunkt kender dine omkostninger på forhånd, men husk at læse det som står med småt i leasingkontrakten, f.eks. hvad sker der hvis du leverer bilen tilbage med en ridse i lakken, kan du så ende med en kæmpe regning for omlakering?

Som jeg forstår dit spørgsmål, så ønsker du frit at kunne anvende bilen privat. Hvis du køber den gennem firmaet så kan firmaet trække alle udgifter fra (uanset om den er leaset eller købt). Hvis den er købt, så kan du udover renter, benzin, vedligehold mm. også fratrække afskrivninger på bilen med op til 25% p.a., da bilen anses for et driftsmiddel. Tilgengæld skal du personligt beskattes af værdi af fri bil til rådighed (minimum 25% af 160.000 kr. p.a.).

Alternativt kan du købe/lease bilen privat og fratrække erhvervsmæssig kørsel efter satserne for befordringsgodtgørelse med op til 3,80 kr. pr. km.

Om det ene eller det andet er mest fordelagtigt afhænger rigtigt meget af mærke, model, forventet værditab på bilen, antal kørte private og erhvervsmæssige km. lånemuligheder/rente, forventede vedligeholdelsesudgifter mv. Der er mange modeller til at regne på det, se f.eks. denne fra KPMG:

http://www.kpmg.com/dk/da/vores-ydelser/tax/person-erhvervsbeskatning/sider/firma-bil-eller-privatbil.aspx

Beregningen af det beløb, man skal beskattes af, hvis man har fri bil er skematiseret og ret simpel, alligevel rammer den ofte ret godt det "rimelige" niveau. Dvs. hvis man køber en gennemsnitlig bil, og har en gennemsnitligt kørselsbehov og fordeling mellem private og erhvervsmæssige km, så vil de beregnede forskelle på om man vælger firmabil frem for at købe bilen privat ofte være ret små, ofte mindre end 1.000 kr. om måneden, og da beregningerne er behæftet med stor usikkerhed, bare usikkerheden om hvad man kan sælge bilen for efter f.eks. 3 år, vil ofte være lige så stor som den beregnede forskel, så ofte er det en smags sag om man vælger det ene eller det andet. Nu er ikke alle gennemsnitlige, og der er da nogle få simple tommelfingerregler, man kan bruge som pejlemærke.

Hvis man køber en lille billig bil og kører mange erhvervsmæssige km, så vil det ofte være en klar fordel, at eje bilen privat.

Hvis køber en bil som er meget dyr i drift, og som hurtigt mister sin værdi og man kører meget få erhvervsmæssige km, så vil det ofte være en fordel at have firmabil.

Man skal også være opmærksom på om forhandlere/leasingselskaber tilbyder særlige rabatter til erhvervskunder.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivnignsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, virker følgende idé så ikke rimelig god?

Vil gerne have en VW Transporter i ret ny stand, hvilket vil sige i omegnen af 170.000 inkl moms. Tanken er så, at jeg køber den gennem mit firma, eller evt. erhvervsleaser den. Det giver mig en masse skattefradrag grundet den relativt høje købspris, selv hvis jeg laver en 80/20 ordning.

Når leasingaftalen så er ovre, eller restgælden er minimeret, kører jeg den ind som privatbil, hvor jeg så vil få fuld gavn af kørselsfradraget i stedet? 

Er det helt skævt?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jimmy

Det lyder ikke helt skævt, men om det er den bedste løsning, bør man regne konkret på, med dit bedste bud på de forudsætninger, som anvendes i den model jeg linkede til i forrige indlæg. En særligt vigtig forudsætning er hvor mange km du forventer at køre erhvervsmæssigt.

Husk at når du tager bilen ud til privat anvendelse, så skal det ske til markedsværdien, der let kan være højere end både restgælden og den skattemæssigt nedskrevne værdi.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Winther:
Når leasingaftalen så er ovre, eller restgælden er minimeret, kører jeg den ind som privatbil, h

Prøv at google FDM leasing de har mener jeg flere eksempler sok du kan studere!




Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige gå i tænkeboks og finde ud af, hvad der bedst kan betale sig for mig. :)

Mange tak for de yderst kvalificerede svar.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)