Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS opstart for dummy "MIG" :-)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg vil starte for mig selv i entreprenørbranchen og køre firmaet som et aps

i den forbindelse har jeg et par spørgsmål.

1) De 80.000 kr. som er kapital-kravet for Aps. Som jeg læser det skal de sættes ind på firmaets/Aps konto i banken, men hvad sker der så med dem

    er de bundet så længe selskabet eksistere eller må man købe grej for dem ?

    Betyder det at kontoen ikke må komme under de 80.000 ?

 

  

 

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 222
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

crs:

1) De 80.000 kr. som er kapital-kravet for Aps. Som jeg læser det skal de sættes ind på firmaets/Aps konto i banken, men hvad sker der så med dem

    er de bundet så længe selskabet eksistere eller må man købe grej for dem ?

    Betyder det at kontoen ikke må komme under de 80.000 ?

Hejsa ... du kan også købe en traktor til en værdi af 80.000 og indskyde i stedet for kontanter ... skal bare lige have en revisor med på at den er 80.000 i værdi ..

Tilmeldt 30. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

crs:

er de bundet så længe selskabet eksistere eller må man købe grej for dem ?

    Betyder det at kontoen ikke må komme under de 80.000 ?

De er ikke bundet, du må gerne bruge af dem (fx til investeringer i driftmateriel) egenkapitalen må dog ikke falde til under 80tkr, men en investering reducrer jo ikke EK (dog gør afskrivninger)

Tilmeldt 30. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var lidt upræcis, det er selskabskapitalen som skal være 80.000. Men det ændre ikke på svaret: pengene skal ikke blive på bankkontoen, men skal blot blive i selskabet fx. i form af en maskine (eller et andet aktiv)

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Mortensen:
du kan også købe en traktor til en værdi af 80.000 og indskyde i stedet for kontanter ... skal bare lige have en revisor med på at den er 80.000 i værdi ..

 

Jep. Du kan enten indskyde kontanter eller andre værdier.

Kontant stiftes et ApS, skal gøres hos Erhvervsstyrelsen (E&S). Her indsendes dokumentation for indbetalingen - Dokumentationen kan ske i form af et indbetalingsbilag fra et pengeinstitut, en advokat eller en statsautoriseret eller registreret revisor, der viser at pengene var indbetalt senest på anmeldelsestidspunktet på en konto, der lyder på selskabets navn.

Sker stiftelsen ved indskud af andre værdier end kontanter (apportindskud), skal der indsendes en vurderingsberetning eller en erklæring udarbejdet af selskabets centrale ledelsesorgan og evt. en åbningsbalance.

 

Link:

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/kapitaltselskaber

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

simaqian:
egenkapitalen må dog ikke falde til under 80tkr

 

Kapitaltabsreglen træder først i kraft hvis selskabskapitalen er mindre end DKK 62.500.

Herefter har ejerne pligt til at opløse selskabet eller reetablere selskabskapitalen.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Super tak ! for svarende , så er jeg da blevet lidt klogere :-)

 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan i princippet udbetale alle pengene som løn dagen efter stiftelsen - men så er der naturligvis skat.

Erhvervsstyrelsen lader i praksis selskaber køre videre med tabt egenkapital i nogle år, men det sender naturligvis ikke de bedste signaler.

Du kan i øvrigt indhente 3 gratis og uforpligtende tilbud på stiftelse af et ApS på Agera. Uanset om du skal lave en stiftelse med kontanter eller med andre aktiver. Det første kan gøres meget billigt - det andet typisk lidt dyrere grundet risiko for revisoren.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Bottelet:

simaqian:
egenkapitalen må dog ikke falde til under 80tkr

 

Kapitaltabsreglen træder først i kraft hvis selskabskapitalen er mindre end DKK 62.500.

Herefter har ejerne pligt til at opløse selskabet eller reetablere selskabskapitalen.

 

Hvis et ApS stiftes med en kapital på 80.000 kr. og det taber en del af sin kapital, så egenkapitalen kommer under 62.500 kr. træder kapitaltabsreglen ganske rigtigt i kraft. Der er dog ikke et ubetinget krav om at opløse selskabet eller reetablere selskabskapitalen. Der er alene pligt til at indkalde til en generalforsamling inden 6 måneder. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning.

En rekapitalisering kan være en anden mulighed. Men hvis selskabet har tabt f.eks. 40.000 kr. og det skønnes, at det er fuldt forsvarligt at videreføre selskabet med en egenkapital på kun 40.000 kr. (f.eks. fordi selskabet ikke har nogen gæld og kun yderst beskeden risiko) så kan generalforsamlingen i princippet vælge at fortsætte selskabet uden opløsning eller rekapitalisering. Ledelsen i selskabet skal dog være opmærksom på, at de sædvanlige ansvarsregler gælder og hvis en beslutning om at køre videre med en lille egenkapital ender med at medføre tab for andre, så har ledelsen en væsentlig risiko for at blive erstatningsansvarlige.

Den indskudte kapital kan altså investeres i aktiver, som bruges i virksomheden, hvis kapitalen (delvist) tabes, kan det efter omstændighederne være OK at fortsætte selskabets drift. Men den indskudte kapital er bundet i den forstand, at den ikke må udbetales til ejerne i form af udbytte. Kun frie reserver (det vil som udgangspunkt sige opsparet overskud) kan udbetales til ejerne som udbytte. Den indskudte kapital kan kun udbetales til ejerne i tilfælde af likvidation af selskabet (eller en kapitalnedsættelse, der dog ikke er mulig for et selskab, som er stiftet med minimumskapitalen).

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Bottelet"]Sker stiftelsen ved indskud af andre værdier end kontanter (apportindskud)

Hej Oliver

Jeg har prøvet at få tilbud på ovenstående. Det synes jeg er MEGAdyrt. Det sprang jeg fra, da det ville ende på Kr. 45.000,00.

Så er ideen med apportindskud, af mit varelager på kr. 305.000,00 ligesom væk, da der så kun mangler kr. 35.000,00.

Johnny

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)