Som Thomas skriver, så kan I faktisk vende de negative anmeldelser til GOD reklame for jer selv. Når der kommer et negativt indlæg, så svar i et pænt og "nede på jorden" sprog med jeres udlægning af salget/hændelsen og med en opfordring til at løse problemet... Det er nemlig ofte i firmaernes svar på negative anmeldelser, at man kan se, hvordan firmaet bagved reelt er. Eksempel 1 (dårligt): Kunde: Varen ankom senere end lovet. Firma: Vi er ked af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse. Vi giver 10% rabat på næste ordre som kompensation. - Her får man indtrykket, at firmaet reelt er ligeglad. Men de svarer med et standardsvar for at få det til at se ud som om de går op i kundens problem. Eksempel 2 (godt): Kunde: Varen ankom senere end lovet Firma: Ja, du har ret og det beklager vi meget. Varen stod i vores system til at være på eget lager, men det viste sig desværre at være forkert og vi bestilte straks en fra grossisten. Vi håber ikke at forsinkelsen har givet problemer for dig. Vi har lige sendt dig en kreditnota på 20% af prisen som understregning af, at vi beklager vores fejl. De 20% vil blive sendt retur på dit kreditkort. - Her viser firmaet hvad der ligger bagved og at det vil kompensere kunden direkte fremfor bare at ville prøve at fastholde kunden med et tilgodebevis. Eksempel 3 (godt): Kunde: Varen var beskadiget ved modtagelsen. Firma: Det er reelt altid vores fejl, hvis du får en beskadiget vare, for så har vi ikke emballeret den godt nok. Du behøver ikke at sende varen retur, men kan du ikke sende et foto af skaden, så vi kan se, hvordan det er gået galt og dermed forebygge, at det sker igen. Så skal vi nok sende en ny vare til dig straks (og i ekstra emballage). - Firmaet viser sig fra den "udviklende" side, påtager sig al ansvar og gør hvad det kan for at hjælpe kunden. Eksempel 4 (uafhentet pakke): Kunde: Lorte firma. Bestilte for 3 uger siden, de trak pengene, men har ikke set noget til varen. Firma: Vi kan se på trackingen, at varen blev forsøgt afleveret d.xx/xx og lå derefter på Postby Posthus til d.xx/xx, hvorefter vi fik det retur som uafhentet. Det kan desværre ske, at PostDanmark glemmer at afleveret pakkesedlen i postkassen, hvis der ikke er nogen hjemme, så derfor betaler vi fragten og sender varen til dig igen. Du får også lige en email med det nye tracking nr., så kan du følge pakken til din dør (og evt. til dit posthus). - Firmaet vender en simpel negativ kommentar til at være dem, der får mest sympati til sidst. Motto: En negativ kommentar er noget, som skal give positiv reklame (dog skal man selvfølgelig ikke søge at få dem, men man kan ligeså godt udnytte når man får dem). |
Det er svært at holde sin TrustPilot side helt ren. Men en dårlig anmeldelse, der har god respons fra virksomhedens side, er jo reélt set ikke en dårlig anmeldelse.
Når jeres kunder læser anmeldelsen, hvilket de gør fordi man altid leder efter "negative ting" ved shoppen, læser de også jeres besvarelse og håndtering af sagen, set fra jeres side. Så hvis det er helt umuligt at gøre kunden tilfreds og "opgradere" karakteren, kan en god besvarelse fra jeres side jo alligevel gøre at anmeldelsen (+ jeres håndtering af sagen) genererer positiv troværdighed.