Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Ved godt at der er masser af tråde om emnet, men vil gerne være sikker på at svarene passer præcist til mit spørgsmål og synes jeg får noget divergerende svar omkring dette emne.

Sagen er den at jeg bruger en stor del af min fritid på at fotografere. Børn, familier, portrætter osv.

Er efter en årrække efterhånden blevet så skrap (og har så godt studieudstyr), at rigtig mange udenfor familie og vennekreds, er begyndt at spørge på priser osv.

Da jeg igennem de sidste par år har brugt mange tusinde kroner på prof udstyr, kunne det jo være rart at få lidt den anden vej igen. Rigtig mange vil gerne give en 500-krone-seddel eller lignende for at få fotograferet børnene, da de mener kvaliteten er lige så god som hos en prof. fotograf, som har en tendens til at være ret dyre (de skal selvfølgelig også leve af det).

Jeg har et fuldtidsjob som programmør og sådan bliver det ved med at være, så det er udelukkende en hobby/fritids-aktivitet.

Hvis jeg begynder at tage penge for min services (fotografering og billedredigering) hvad skal jeg så være opmærksom på?

Nogen fortæller mig, at jeg bare skal opgive til SKAT hvad jeg tjener (altså lægge det oven i min årsløn på selvangivelsen) og så bliver jeg selvfølgelig beskattet af det som almindelig A-skat.

Andre fortæller, at der går lang tid før jeg behøver at tænke på skat, da jeg jo har brugt store summer på udstyr, som kan trækkes fra før vi taler om overskud der skal beskattes - men holder den?

Kommer på ingen måde til at tjene +50.000 indenfor 12 løbende måneder. Har heller ikke brug for at kunne trække noget fra, da jeg allerede har udstyr og skal det fornyes, så er det en ren privat sag, da jeg også bruger udstyret privat.

Kunderne er kun private og de har ikke brug for nogen faktura/regning, hvis det har noget at sige.

- og der bliver ikke købt varer til videresalg til kunderne. Det er udelukkende digitale fotos der laves og leveres.

Alle gode råd modtages med kyshånd! På forhånd tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Tale er soelv.
Tavshed er guld. 

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. det svar kan læses på flere måder :)

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvis du ikke er klar til, at omgå loven som Ejler foreslår, så ville jeg klart anbefale dig, at du får momsregistreret dig. Det er i min optik lettere at have det fra starten, istedet for at skulle tænke over det midt på året, hvis du får success og alligevel ender med, at skulle registrere dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Becker Consult | jacobbecker.dk:
Hvis du ikke er klar til, at omgå loven som Ejler foreslår,

Saadan kan man ikke fortolke det 
og jeg vil bede Amino om at slette dit indlaeg eller den del af det,
som kan fortolkes som bagvaskende bemaerkninger.

Du kan selv goere det inden for en vis tidsfrist.

Saa vil jeg selv goere det det med det meste af mit indlaeg.

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Det er ikke meningen at det skal blive en succes :)

Altså forstået på den måde, at det slet ikke er meningen at jeg skal tjene så meget at en momsregistrering er nødvendig.

Har et godt betalt job som jeg lever af - dette er kun fritid.

Hej Ejler

Hvis din kommentar ikke handler om det Jacob hentyder, kunne du så ikke uddybe?

Var det en sarkastisk kommentar til forummet omkring at jeg ikke havde fået noget svar eller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Du skal bare forskudsregistrere hvad du forventer at tjene - lave et ordentligt regnskab der viser din indtjening - og tage den med på selvangivelsen. Er det private du får penge fra, har de ikke idag pligt til indberetning - og er det virksomheder, så skal du fakturere med CPR nummer og de skal så indberette det til skat.

Om du vil momsregistreres eller ej, er op til dig selv hvis ikke du venter at sælge for 50.000 eller mere over 12 lbd mdr - men det kan ha fordele i form af enklere fratrak for indkøb du måtte foretage for virksomheden samt moms - men bagdele i form af momstillæg til dine private kunder og større administration

@Ejler: hvorfor forklarer du ikke bare hvad du mente med tale er sølv og tavshed guld, jeg kan da heller ikke fatte den anderledes end Becker gjorde?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Tak for svar!

Så hvis jeg tjener lad os sige 10.000 kr. i år på fotografering, så lægger jeg bare 10.000 til rubrikken lønindkomst på min forskudsopgørelse og så er det egentligt det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

til rubrikken for honorar vil jeg sige - rubrik 12 - ellers tror de, at skatten bliver indbetalt af arbejdsgiveren - men jeg er ikke 100% sikker- Der er også rubrik 20 men den er så vidt jeg ved uden AM bidrag, og det skal du jo af med - så 12 vil i alle fald ikke kunne gå galt i forskud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, mange tak for at præcisere det - kan godt se der er forskel.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)