Køb et Amino Sponsorlink
Fandt lige det her, du muligvis kan bruge, hvis du vælger løsningen med at oprette en anden lønkonto:http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-23.html <- Det er dog absolut sidste udvej og bestemt ikke anbefalelsesværdigt
Hej Bjarne,
Først og fremmest vil jeg sige at jeg virkelig føler med dig selvom det er en ringe trøst.
Du er nødt til at lave en slagplan for der er ingen tvivl om at du selv kommer til at gøre noget(meget) aktivt for at slippe ud af denne knibe.
Jeg tror at hvis det var mig så ville den se sådan her ud:
1. Oprette en lønkonto i en anden bank end den nuværende, dette er yderst vigtigt da du med stor sandsynlighed ikke kan få en efter du er blevet registreret i RKI for registreret i RKI bliver du helt sikkert.
2. Gå i din nuværende bank og forklare dem hvordan tingene hænger sammen og fremfor alt vær ærlig og oprigtig både med at fortælle dem at du har oprettet en konto i en anden bank og med at fortælle dem om tilbagebetaling af det som du skylder dem.
3. Afhængigt af udfaldet af samtalen i din nuværende bank, afgøre om du skal gøre din nye lønkonto til din nemkonto, hvis de hverken er til at hugge eller stikke i så gør du din nye konto til din nemkonto, men vær stadigvæk ærlig og fortæl din gamle bank at du nu har ændret nemkonto (efter at du har gjort det, ikke før du gør det)
4. Sørg for at få kigget dine forsikringspolicer igennem for at se om du har retshjælpsdækning og kontakt derefter forsikringsselskabet for at få bekræftet at den dækker din situation.
5. Kontakt en advokat og få ham til at give et overslag på hvad sagen vil koste og hvad han mener udfaldet kan/vil blive, det er jo somregel sådan at nye og friske øjne ser sagen med flere farvenuancer end en selv.
6. ............................................... herfra er det hele lidt uvist og tiden kan kun vise hvad de næste skridtkan/må blive.
Jeg forsøger ikke på nogen måde at være ekspert i disse situationer men som jeg skrev indledningsvis så er det sådan jeg ville gøre.
Håber at du kan bruge det til noget og at du kommer videre uden alt for mange ridser i lakken.
Bo
For ung? 37. Hvor gammel skal man være da?
@Mickey ja det lyder også lidt som min umiddelbare plan. I dag kom den første inkassoskrivelse så ind ad døren, og nu har jeg brug for at vinde lidt tid så jeg kan nå at få et job. Hele danmark har jo tidligst tid at snakke ansættelse hen i sidst i august eller midt i september pga ferieafvikling :-)
Bo: Oprette en lønkonto i en anden bank end den nuværende, dette er yderst vigtigt da du med stor sandsynlighed ikke kan få en efter du er blevet registreret i RKI for registreret i RKI bliver du helt sikkert.
Oprette en lønkonto i en anden bank end den nuværende, dette er yderst vigtigt da du med stor sandsynlighed ikke kan få en efter du er blevet registreret i RKI for registreret i RKI bliver du helt sikkert.
Jo det kan du faktisk godt :) Hvis du beder om det SKAL de give dig, som minimum, En lønkonto med hævekort, evt. blot til deres egne automater. Netbank, BS & kort der kan bruges i andre banker har du ikke krav på.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-23.html
Bjarke Sandbeck: @Mickey ja det lyder også lidt som min umiddelbare plan. I dag kom den første inkassoskrivelse så ind ad døren, og nu har jeg brug for at vinde lidt tid så jeg kan nå at få et job. Hele danmark har jo tidligst tid at snakke ansættelse hen i sidst i august eller midt i september pga ferieafvikling :-)
Det lader til du sagtens kan finde ud af og lave hjemmesider o.lign, du kan indtil du finder et arbejde, sagtens fortsætte med og lave hjemmesider. Vær dog opmærksom i forhold til kontanthjælp (Det er noget rod, men kommunen kan hjælpe dig), og så satse på du kan lave flere penge end de 6000 på kontanthjælp. Udover det kan du melde dig ind i diverse vikarbureauer (staves?). Jeg er også bekendt med at Finnbjoern consult ansætter de fleste, med ret kort varsel. Det er telemarketing, med velgørende organisationer. Ikke det fedeste arbejde, men kan du tillade dig og være kræsen? Lønnen er på ca. 125kr/timen mener jeg (Har selv arbejdet der), og da det er velgørende organisationer du ringer for, er der ikke noget med provision. Møg arbejde? Ja, men har du helt ærligt noget valg?!
Når du er på kontanthjælp og får en ekstra indtægt (Hjemmeside, vikar ell. lign.), skal du absolut ikke tænke - Det "glemmer" jeg lige at oplyse kommunen - Udover det er ulovligt, kan du risikere at miste hele din kontanthjælp.
https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx
http://www.jyskvikarservice.dk/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
Bjarke Sandbeck: For ung? 37. Hvor gammel skal man være da?
Hvis du tænker i forhold i gældsanering, skal gælden være så stor at det ikke vil være muligt for dig at betale den af inden for din levetid (Og det er den ikke), med lidt held kan du være færdig inden for 3-4 år. Det må heller ikke være forbrugsgæld, eller selvforskyldt.. (Svært at vurdere om sidstnævnte evt. kunne gå derind under)
Mickey: så gir det også mening hvorfor bankerne hellere vil låne penge til ens virksomhed hvis det optages som et privat forbrugslån jo. Jeg får p.t. af og til en.ganske lille ordre på 1 times support eller lidt opdatering og med lidt god snak kan jeg nok overtale en anden kunde der skal laves arbejde for om et par mdr om at blive, men at få nye kunder er svært når der i cvr står firmaet er lukket og kommunen kræver hjemmesiden ikke fremstår som værende noget jeg er med inde over og helst lukkes. Overvejer lidt at se om et par venner vil lave et i/s eller smba For blot at holde firmanavnet og det egentlig gode ry der var ved at være omkring firmaet, i live, og de så lige laver de små ordrer der p.t. kommer, men at de kun overtager de ting der har med hosting af siden og alle vore domæner og andre webhoteller, og lader mig knokle med min gæld indtil der igen er grundlag nok for at jeg kan køre som programmør i de større kommende opgaver, hvor jeg så overtager den ene af vennernes del i selskabet og kører ordrerne igennem så de kan faktureres hurtigst mulig og vi kan komme på benene igen. En tænke jeg vendte med en af mine venner over en kop kaffe i dag. Vil det være et alternativ måske? Vi snakker om at vi vil give mig en løn når der faktureres de store opgaver, som så kan afdrage min egen gæld med så stort et hug at den kan indfries inden for et lille år igen. Det vil jo give lidt fritid til at kunne lave mere salgsopsøgende arbejde igen også. Der var en der nævnte at arbejde med velgørenhed som gir lidt. Hvad er det du mener med den slags? er det sådan noget som de folk man støder ind på i gademiljøet der vil snakke om eksempelvis greenpeace eller kirkens korshær og sådan?
Bjarke Sandbeck: Overvejer lidt at se om et par venner vil lave et i/s eller smba For blot at holde firmanavnet og det egentlig gode ry der var ved at være omkring firmaet, i live, og de så lige laver de små ordrer der p.t. kommer, men at de kun overtager de ting der har med hosting af siden og alle vore domæner og andre webhoteller, og lader mig knokle med min gæld indtil der igen er grundlag nok for at jeg kan køre som programmør i de større kommende opgaver, hvor jeg så overtager den ene af vennernes del i selskabet og kører ordrerne igennem så de kan faktureres hurtigst mulig og vi kan komme på benene igen. En tænke jeg vendte med en af mine venner over en kop kaffe i dag. Vil det være et alternativ måske? Vi snakker om at vi vil give mig en løn når der faktureres de store opgaver, som så kan afdrage min egen gæld med så stort et hug at den kan indfries inden for et lille år igen. Det vil jo give lidt fritid til at kunne lave mere salgsopsøgende arbejde igen også.
Bare du husker at indberette hvad du får til kommunen, 100 kr tjent = 100 kr mindre kontanthjælp..
Bjarke Sandbeck:Der var en der nævnte at arbejde med velgørenhed som gir lidt. Hvad er det du mener med den slags? er det sådan noget som de folk man støder ind på i gademiljøet der vil snakke om eksempelvis greenpeace eller kirkens korshær og sådan?
Dem er der også, Men finnbjoern Consult gør det over telefon.. De andre er også en mulighed, nu var det bare en tanke da jeg kender dem.
http://www.finnbjoern.com/
Bjarke Sandbeck:Jeg får p.t. af og til en.ganske lille ordre på 1 times support eller lidt opdatering og med lidt god snak kan jeg nok overtale en anden kunde der skal laves arbejde for om et par mdr om at blive, men at få nye kunder er svært når der i cvr står firmaet er lukket og kommunen kræver hjemmesiden ikke fremstår som værende noget jeg er med inde over og helst lukkes.
Hvis du finder et nogenlunde betalt job, kan du sagtens køre en lille programmør virksomhed ved siden af UDEN CVR nummer - Det er bare vigtigt din omsætning ikke overstiger 50.000 inden for en periode på 12 mdr.
Det er nemt at få en konto i en anden bank, som du derefter gør til din nem konto, så kan du selv styre fremtidige indbetalinger. Desværre kan du ikke få kontanthjælp når du har cvr. Mange vikarbureauer kan skaffe dig job hurtigt da de har kontakterne. Held og lykke vh T
Det er noget af en kattepine du er kommet i, desværre er det en risiko som selvstændig.
Du skal dog ikke fortvivle, for selvfølgelig er en løsning. Du vil først og fremmest kunne søge en gældssanering, som allerede nævnt. Dog taler størrelsen på beløbet måske imod en gældssanering. Herudover er der som regel nogle betingelser som skal være opfyldt for at få en gældssanering, fx at man er i et fast 37-timers arbejde - disse krav lempes dog lidt såfremt man kan få søgt en gældssanering i konkurs, som er en "gældssanering for selvstændige", hvor man søger gældssaneringen inden konkursbegæringen og hvor tilbagebetalingen af dividenden kun vil vare 3 år i modsætning til de normale 5 år.
Men du kan altid søge en gældssanering, det koster ikke noget og hvis du får et afslag vil det altid være begrundet fra Skifterettens side - og du vil kunne søge igen 6 måneder efter afslaget.
Alternativt skal du tage kontakt til dine kreditorer - det er vigtigt at være åben og vise at du gerne vil i dialog, det virker altid mere positivt og viser velvillighed. Her skal du udarbejde nogle tilbud til dem - her kan du fx tage udgangspunkt i SKATs Inddrivelsesbekendtgørelse og i satserne for rådighedsbeløb - jeg mener rådighedsbeløbet for en enkeltperson er 5650 kr. Det beløb du har efter rådighedsbeløbet, kan du tilbyde dine kreditorer forholdsmæssigt ud fra størrelsen af deres krav.
Jeg håber det giver lidt afklaring og held og lykke i fremtiden!
Vind film på DVD og Blu-Ray, læs de seneste filmanmeldelser og se trailers for de nyeste film i biografen.