Køb et Amino Sponsorlink
Jeg har et forspørgelse om et Firma må stille sin konkurrent i dårlig lys eller svine dem til offenligt.
Og hvad sker der hvis man opdager det, eller kan gøre ved det.
Hilsen
Eric
hej
det er ikke normalt vil jeg sige, men det er nogle virksomheder som f.eks. bruger konkurrentens vareinformationer i en sammenlignings test. For derved at fremhæve deres egen vare / service.
Det er vist ikke ulovligt
Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.
Se vores udvalg og prise på
Man kan i alle fald sige, at det normalt betragtes som ret sølle at gøre det. Det vil nok afhænge af hvordan og om det er noget oplagt sandt - men er det ikke påviseligt, kan det udhængte firma sagsøge og kræve erstatning for den skade det kan have medført og - igen afhængigt af formen - ex hvis det er avisannoncer - søge fogedforbud. Det er i virkeligheden ikke så verdens forskelligt - tror jeg - om det er en virksomhed eller en privatperson der gør det (eller et forum). Det er nok mere almindeligt, at det er privatpersoner eller fora, end det er et firma der direkte tilsviner en konkurrent
Venligst John H http://johnhannover.blogspot.dk/
Det vil vel hurtigt være i strid med markedføringslovens paragraf 1 omkring god markedsføringsskik:
Markedsføringsloven: § 1. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
§ 1. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Med hensyn til sammenligninger, står der lidt i paragraf 5:
Markedsføringsloven: § 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent. Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen 1) ikke er vildledende, 2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål, 3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen, 4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser, 5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold, 6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse, 7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og 8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.
§ 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen
1) ikke er vildledende,
2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.
Jeg har fået sendt en screenshot fra en hvor man ser nemlig min konkurrent svine mig til på hans facebook fan group hvor han påstår at min vare ikke har det samme kvalitiet selvom vi får vare samme sted fra. Han var min leverandør tidligere, men da han var useriøst sprang jeg ham over, nu er jeg vokset større end han er. Han kontaktet mig med hensyn til at køre samarbejde som han ikke var interreseret i før. Samarbejde sku gå ud på at vi skulle køre ens priser da jeg lige pludslig osse var billigere end ham. Det er uløvligt at aftale priser med et vare som vi er det eneste som har i Danmark. Det er imod Konkurrence lovgivning..
han taber på alle måder vil jeg mene
jeg mener det er ulovligt
jeg tror det motivere dig endnu mere til at gøre det bedre end ham , end du gør nu
jeg vil tro du vinder en del kunder på en anden snakker dårligt om en da det jo er en konkurrent især
følge min udvikling poledanser her knokler der ud ad da dette års dm pole dans er vigtigt for mig
den konkurrent der gør det er altid taber i spillet
det motivere den anden at vinde på den gode vis lave bedre vare end dem og få flere kunder og i alt være den bedste og den som udsættes af konkurrent er jo derved netop motiveret til at vinde med positive markedsføring for man gør simpelthen ikke det samme som den anden
den gør desuden noget der strider mod markedsføring loven så de kan oveni få en sag på halsen , så lige vel hvordan vender det rundt er den som udsættes for dette af en konkurrent er den der vinder til sidste nærmeste lige vel hvad , så overholde loven er det bedste at gøre og koncentrer sig om levere den bedste vare selv så vinder man
Tak for jeres svar her ind.
Og jeg ser det osse som en mulighed til at vise den bedste forretningsmand. Man må osse tag det lidt som en kompliment at konlurrenter må gå til sådan nogle narstreger for at følge med...
Lige umiddelbart er det vist ikke ulovligt, men jeg ville fraråde det.
Det kan blive en træls gang mudderkastning og kan gøre at kunderne synes det er useriøst og uprofessionelt. Det er bedre at opføre dig på en sober måde og promovere det gode i ens egne produkter.
Find billige e-cigaretter hos DampShop.dk
Eric, det eneste han gør, er at udstille sine egen mangler. Hvis facebook gruppen ikke er sindsyg stor og han nærmest reklamere for det, ville jeg fokusere på egne forretninger.
Knus han på den fede måde, i stedet for lange dage i retten!.
Med Brandsikre Hilsner
Kenneth Boysen, Brandteknisk rådgiver
Min passion ligger indenfor brandsikkerhed, som du kan se hvis du besøger min blog om emnet, kennethboysen.dkVed siden af jobbet som blogger, lever jeg af min shop, hvor jeg sælger sikkerhedsskilte. Læs mere på min amino profil.