Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum på erhvervsleje

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Fra  Teeny Tiny Heartbeats by Rosholm Photo Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har fundet mig et erhvervslejemål som passer til mine behov og som jeg finder interessant.

Men, da jeg modtager kontrakt til gennemlæsning, ser jeg at der er et sky højt depositum.

Jeg har været inde og snuse til lovgivningen men kan ikke finde noget om regler for beløb af depositum?

Den månedlige leje står til. 9.063 inkl. moms

Men depositum står til 37.500,-eksl. moms

Så det samlede beløb bliver 37.500+moms+9.063,- Hvilket jeg synes er uhyre højt sat. Kan dette virkelig passe? Er det lovligt? 

Vil helst have en reel idé om det før jeg går videre i forhandlingen om at få det nedsat.

mvh Trine Rosholm

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke usædvanligt at der udbydes erhvervslejemål hvor udgangspunktet er 6mdrs depositum.

Jeg har endnu ikke hørt (men måske bliver jeg klogere) om faste regler på området for fastsættelse af huslejedepositum når det vedrører erhvervslejemål.

Det ville også gøre mig ondt at høre, for man må jo formode at begge parter som er virksomheder er i stand til at handle professionelt og forhandle sig frem til noget rimeligt.

Jeg tror du uden de store problemer kan forhandle dig ned på de i mange tilfælde mere rimelige 3mdrs depositum medmindre der står andre lejer i kø for at skrive under.

Mht opsigelsesvarsel er 6mdr også meget almindelig for erhvervslejemål. Jeg er dog ikke sikker på at disse aftaler er lovlige (ELL §54), da man ikke burde kunne være dårligere stillet end lovgivningen på området. Måske er der nogen der vil be/afkræfte.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine,

Der findes erhvervslejemål med flere års opsigelse, og rigtig store deposita.

Forestil dig, at man skal leje et større domicil til sin virksomhed, eller forestil dig lejelokeler til noget så jordnært som en detailforretning. I sådan et tilfælde kan det være både i lejers og udlejers interesse at have lang opsigelsesvarsel, med dertil hørende større depositum.

Derfor er der for erhvervsdrivende frit spil for at aftale det, som passer ind i de pågældende parters interesse. Hvis du mener, at du ikke kan/vil betale dette depositum, så nævn, at det er et punkt du vil have rettet.

Tænk på, at vi stadig er i krisetider, og der findes rigtig mange lokaler "derude", så det er lige nu lejers marked, og du skal bare presse udlejer, for at få en god aftale - ellers bør du kontakte en anden udlejer.

God jagt på de rigtige lokaler!

 

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror nu ikke der findes en regel for det når det er erhverv. Har tit set lejeopstillinger med seks måneders depositum. Ligesom der findes uopsigelighed i nogle kontrakter.

Med mindre det er special indrettet, eller har en speciel placering. Så pres på. 

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

37.500 svarer nøjagtig til 5 måneders leje ex moms i depositum og det er naturligvis lovligt og ganske normalt inden for 3 til 6 måneders leje. Prøv at pres både leje ned og pres depositum til 3 måneder. Hvis det er for dyrt i dit budget så giv dem et tilbud på f.eks 6.000 plus moms i leje og 3 måneders depositum og ellers lad dem beholde det. Budget overskridelse fra dag et er et skidt udgangpunkt for en sund forretning. Held og lykke

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rettelse: 37.500 svarer ikke nøjagtig, men kun ca til 5 mdr husleje :-)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Fra  Teeny Tiny Heartbeats by Rosholm Photo Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene... det har stået tomt længe, så vi prøver at presse ham lidt;)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  NemBankBox.dk Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

9063 kr. inkl. moms = 7250,40 kr. eksl. moms

5 x 7250,40 kr = 36252 kr. eksl. moms, så hvordan får du 37.500 kr?

Så hun har helt ret, han tager for meget i depositum, hvis erhvervslejemål har max. ligesom privatlejemål, så er max. 6 måneder: 43502,40 kr.

Men lejer tager = 37500+7250,40 = 1248 kr. for meget.

Betal for en serviceydelse til nogle du IKKE kender? Brug nembankbox.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. Jan 07
Indlæg ialt: 98
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det passer med 6 måneders depositum, hvis der er et acontoforbrug på 1000 inkluderet i de 9063 kr.

Det er frit at aftale størrelsen på depositum  -så det er op til dig at forhandle det ned :-)

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Overvej at kontrollere hvem udlejer er. Hvis udlejer går konkurs mister du sandsynligvis dit indskud. Hvis udlejer er et selskab kan du kontrollere deres regnskab via proff.dk.

 

 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)