Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd om valg af pick & pack lager for nystartet webshop

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg skal bruge de næste par uger på at tale med en række leverandører af pluk & pak i DK, Sverige og Tyskland, og kunne godt tænke mig at få inputs til hvad jeg skal lægge vægt på -- og huske at spørge om. Enten emner jeg slet ikke har med på min liste eller jeres perspektiver og kommentarer til nogen af emnerne.

Vi får omkring 150 varenumre og der er tale om designting til hjemmet -- ingen møbler eller større genstande, ingen madvarer. Da forretningen ikke er i gang har jeg pt ingen billede af hvor hurtigt det kommer til at gå med at få gang i omsætningen, hvorfor det kan være svært at sammenligne forskellige tilbud direkte. Har I nogen gode erfaringer omkring hvordan I har taklet den her opstartsfase ift jeres aftale med jeres lager, hører jeg også meget gerne om det.

Det som jeg pt har på min emneliste, godt inspireret af de mange gode tråd herinde (gotta love Amino!):

- omkostningstruktur, evt en model til opstart og en til når der kommer volumen i ordrene

- håndtering af reklamationer og returvarer

- KPI / resultater (lagernøjagtighed, beskadigede varer, levering til tiden, rigtige pluk, andet?)

- Referenceliste

- Fragtpriser og samarbejdspartner i ind og udlandet

- Mulighed for afhentning

- Sustainability - hvad gør firmaet for at minimere påvirkning på miljøet

- Emballage / mulighed for gaveindpakning efter mine anvisninger

- Forsikring

- Transport fra vores leverandører, hovedsageligt i udlandet, til lageret

- Hvordan fungerer samarbejdet mellem os og dem -- rapporter, status, løsning af uforudsete problemer

- Informationsflow mellem webshop og lager

- Ved danske lagerhoteller: Hvorfor ikke vælge en leverandør i Tyskland eller Sverige?

- Kundeservice?

Jeg håber I vil tage jer tid til at svare i denne tråd -- om ikke andet, har det hjulpet mig for at få styr på alle de mange informationer :)

På forhånd tak!

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

- Omkostningstruktur, evt en model til opstart og en til når der kommer volumen i ordrene

Accepter på forhånd at håndteringen af et lavt antal bestillinger, giver en højere pris pr håndtering, end hvis du havde mange bestillinger. Husk hele tiden at forhandle priserne, jo mere du sælger.

- håndtering af reklamationer og returvarer

Lav en aftale om hvordan det håndteres og aftal en pris pr returvarer/reklamation. Ved reklamationer kan aftalen evt. gå på at lageret sender en pakkeseddel til kunden.

Reklamationer er lidt sværere, da du vel ofte gerne selv vil vurdere om der overhovedet er grundlag for reklamation? Lageret har ofte ikke mulighed for at foretage en sådan vurderng. Vi modtager selv reklamationerne og behandler dem - dette lader vi ikke vores lager håndtere.

- KPI / resultater (lagernøjagtighed, beskadigede varer, levering til tiden, rigtige pluk, andet?)

Aftal fra starten, og få det skrevet i kontrakten, hvis der skal betales erstatning/bod, og i hvilke tilfælde lageret er ansvarlig.
Accepter aldrig at du får ekstra udgifter, fordi lageret pakker forkerte varer. Alt håndtering/fragt/tab skal lageret dække - Det er det du betaler dem for.

Hvad angår skader på varen, er det vigtigt at aftale ansvaret i hver givne proces. Fragtfirmaet vil jo ofte have ansvaret for skader under transport. Og lageret vil have ansvaret for skader under håndteringen.

Men tyveri, vandskader, brandskader m.v. er ofte noget du må købe en forsikring imod - Evt kan lageret tilbyde forsikring for det nævnte. Eller måske det allerede er med i prisen? Men husk, at det ikke er en selvfølge.

- Referenceliste

Referencelister kan være svære at få, da mange shops ikke ønsker at andre får kendskab til at de har outsourcet lageret. Men hvis du kan få referencer, så sørg for at kontakte firmaerne, og hør om de er tilfredse med servicen.

- Fragtpriser og samarbejdspartner i ind og udlandet

Undersøg hvilken pris lagerhotellet kan give dig på fragt - Få også priserne på forsendelser til udlandet, såfremt du sælger til kunder uden for Danmark. Nogle lagerhoteller kan give dig meget gode priser, fordi lagerhotellet har storkundeaftaler med fragtfirmaer (PostDanmark, GLS osv)

- Mulighed for afhentning

De fleste lagerhoteller tilbyder ikke dette. Og prisen kan være ret høj hos dem der tilbyder det, da der for det første skal være en "kundemodtagelse". Derefter skal en lagerarbejder sikrer sig at kunden må få det udleveret som kunden gør krav på. Dernæst skal tingene hentes osv. Og kunden skal skrive under på udleveringen. Og der er sikkert flere forhold i det.

- Sustainability - hvad gør firmaet for at minimere påvirkning på miljøet
De mest oplagte punkter at se på emballage og fragtfirma. Men miljø koster penge!

- Emballage / mulighed for gaveindpakning efter mine anvisninger

De fleste lagerhoteller gør præcis som du ønsker det. Du betaler bare for det. Husk at lave aftaler om hvordan der afregnes (enhedspris, timepris eller noget helt trejde)

- Forsikring

Indhent tilbud fra flere forsikringsselskaber (Forsikring af varer på fjernlager) og sammenlign med en evt. pris som lagerhotellet kan tilbyde. HUSK at tage højde for selvrisiko!

- Transport fra vores leverandører, hovedsageligt i udlandet, til lageret

Vær opmærksom på dit lagerhotels muligheder for varemodtagelse. Har de ramper, gaffeltrucks og lignende til rådighed? Eller skal dine varer fragtes med en lastbil der har lift og palleløfter? (det er bestemt ikke en selvfølge, har jeg fundet ud af på den hårde måde).

Din leverandør har måske et fragtfirma de samarbejder med, men måske samarbejder dit lagerhotel også med et fragtfirma, som måske kan give en bedre pris?

- Hvordan fungerer samarbejdet mellem os og dem -- rapporter, status, løsning af uforudsete problemer

Få skrevet i kontrakten, hvilke forventninger du har krav på bliver indfriet. Sørg for at have én kontaktperson på lagerhotellet og bed kontaktpersonen give besked, såfremt vedkommende planlægger at være fraværende (ferie, kursus osv).

Ønsker du lagerstatus eller løbende rapporter, så få også det skrevet i kontrakten og aftal en fast lav pris. Ofte bliver du faktureret en høj timepris, hvis du bare ringer/skriver og beder om det ene og andet.

- Informationsflow mellem webshop og lager

Mange webshops har en lagerfunktion. Og nogle lagerhoteller har systemer der kan tale med disse. Personligt synes jeg det er unødigt lir!
Vi holder styr på vores lagerbeholdningen direkte i admin på vores webshop, og beder så hvert kvartal om en lagerstatus fra lageret (de tæller varerne op). Der har endnu ikke været uoverensstemmelser (altså intet svind).

- Ved danske lagerhoteller: Hvorfor ikke vælge en leverandør i Tyskland eller Sverige?

Vi har valgt Sverige, fordi priserne ganske enkelt var bedre der, ud fra vores situation. Men alt efter hvad man sælger, hvor meget man sælger og til hvem man sælger, så kan det variere, hvad der er den mest fornuftige beslutning.

Har du kunder i Sverige, kan et lagerhotel i Sverige anbefales. Priserne for fragt fra Sverige til Danmark er rigtig gode. Og det er billigere at sende fra Sverige til Sverige end fra Danmark til Sverige.

Vi har f.eks både kunder i Danmark og Sverige. Vi sparer en del på at lagerhotellet er i Sverige.

- Kundeservice?

Snak med lagerhotellet om hvilke forventninger du har til deres kundeservice. Nogle lagerhoteller forventer at du ikke ringer og forstyrre - Andre tager gladeligt telefonen og hjælper dig.

Men husk at få skrevet i kontrakten, om du skal betale for at bruge deres tid i telefonen. Nogle lagerhoteller skriver tidsforbrug på fakturaen - Så sørg for at du ikke får grimme overraskelser.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par ting mere, du kan føje til listen:

- Dit besøg på lageret

Undersøg muligheden for at du selv må komme og kigge på lageret engang imellem. Har du virkelig mange varer, kan det være rart for dig at kunne besøge lageret og måske gennemgå visse ting med lagerhotellet. Det kan også være rart for dig, hvis du selv kan foretage optællinger og lignende, uden at skulle slippe 300 i timen, og måske ende med at betale over 2.000 kroner for en status, hvis du selv kan bruge en eftermiddag på det.


- Timepriser

Sørg nu for at lageret ikke fakturere dig for mindst 1 time, hver gang du gør brug af dem. Bruger de 10 min her, 15 min der og 20 min der, skal det ikke koste dig 3 timer - Kun 45 min!


- Opbevaring

Er lageret opvarmet og tørt? Eller er det konstant koldt og lidt fugtigt? Det er trist du er nødt til at sikrer dig det, men jeg har hørt om lagerhoteller (som så er gået konkurs nu) som havde lagre der var kolde og klamme.


- Sidste frist for bestillinger

Hvornår skal du seneste have sendt dem ordrene, for at de ryger afsted samme dag? Det kan svinge fra 12.00 til 19.00 - Lad det dog ikke være et konkurrenceparameter som sådan, men hav det med i dine overvejelser.


- Prøveperiode

Gør det evt. klart at du ønsker en prøveperiode, så du hurtigt kan komme ud af aftalen igen. Det er rigtig surt, hvis samarbejdet går dårligt, og du er tvunget til at bruge dem / spilde penge på dem. Det går udover din shop og dine kunder!
Det tvinger også firmaet til at give dig en god service, i opstartsfasen, som er virkelig vigtig!

 


 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Francisca.

Det lyder ellers som et spændende projekt, du der skal i gang med. Det ser ud til, at du har gjort dig rigtig mange overvejelser, og jeg syntes, det er nogle gode emner, du har fået på din liste.

Hvis jeg må give dig et lille råd med på vejen; så sørg for, at sætte dig lidt ind i juraen på transportområdet. Læs eksempelvis lidt om CMR-lovgivningen, som omhandler lovgivning for transport af varer i ind- og udland. Herunder står der bl.a. lidt om erstatningsansvar - altså hvor meget transportfirmaet er pligtig til at dække ved skader, manko eller forsinkelser. Det kommer ofte bag på folk, hvor lidt der dækkes, hvis man ikke selv har tegnet en ekstra forsikring.

Omkring prisen på selve lagerhåndteringen, vil jeg råde dig til, at få en fast pris pr. plukning/pakning og en fast pris på tømning af containere eller hele lastvognssendinger. Alternativt også en pris på håndtering pr. palle af dit gods, som ankommer til lageret.

Jeg ville klart vælge en dansk leverandør, da man hermed undgår eventuelle sprogbarriere og der ydes som regel også en god service. Det vil også være billigere i fragt, hvis dine kunder primært befinder sig i DK.

Pøj pøj med det hele ;-)

Mvh. Kasper

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for jeres kvalitets input!

Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Francisca,

Det lyder da super spændende og jeg glæder mig at se det hele, når det går "i luften". Jeg vil helt klart anbefale at du tager en snak med RD Logistics - du kan se deres kontakt informationer på www.rdlogistics.dk De har en stor erfaring med webshops og de har lagerhotel i Flensburg. Jeg håber at du kan bruge det til noget.

Pøj pøj med projektet!

Tilmeldt 7. Dec 11
Indlæg ialt: 12
Fra  Dansk e-Logistik ApS Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Francisca,

Vi har et lagerhotel og vi er specialiserede i logistik til både små og store webshops - Og vi varetager allerede pick & pack for en lang række danske webshops.

Vi kan give dig de rigtige og skarpe priser helt fra starten - Det kan vi, fordi den driftsmæssige kommunikation mellem din webshop og vores lager foregår automatisk. Og det er noget, som vi hjælper dig med at sætte op.

Og vores priser er helt gennemsigtige og aktivitetsbaserede - Dvs at du kan beregne dine omkostninger på forhånd. Der er ikke nogen "ærgerlige" overraskelser når du er kommet i gang.

Jo - Vi har styr på alle de spm du stiller herover. Vi holder bl.a. foredrag for FDIH og IBIZ, hvor vi hjælper nye webshops med de spørgsmål du stiller her. (Det står selvfølgelig også I vores kontrakt).

Du er meget velkommen til at give mig et kald på 2680 0990.

Med venlig hilsen

Rasmus Myhre

Dansk e-Logistik ApS

Tilmeldt 10. Jul 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni - hej alle!

Jeg står i omtrent samme situation som Franceska og er taknemmelig over dit uddybende svar.

ER det muligt at du vil udlevere navnet det svenske lagerhotel I anvender i Sverige? Jeg overvejer også at have mit lager outsourcet til Sverige pga lavere arbejdslønninger og forsendelsespriser. Jeg har bl. a. hørt at generelt set er pakkeforsendelse billigere fra Sverige til Danmark end hvis paken sendes internt i Danmark. Det afhænger naturligvis af de enkelte fragtfirmaers priser...

 

Venlige hilsner Katinka

 

 

Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 04:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i samme baad som Katinka og ville ogsaa gerne hoere mere om lagerhotellet i Sverige, Ronnie.

Meget informativ traad, tak for det!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)