Køb et Amino Sponsorlink
Som overskriften siger får vi besøg af en journalist fra en stor avis, som ønsker at lave et virksomhedsportræt.
Han ønsker selvfølgelig nogle historier om hvad vi går og laver. Er der noget som vi skal være ekstra opmærksomme på? (udover af fortælle ham omkring vores produkter/projekter)(vi har overhovedet ingen erfaringer med journalister)Derfor ville det være rart, hvis nogen med erfaring med journalister ville skrive om erfaringer.
Vi viser ham selvfølgelig rundt og tilbyder ham frokost og andet godt til ganen.Men kan man på nogen måde benytte chancen for "skjult reklame"?
Interaktive Markedsføringsprodukterwww.prolux.dk
Uden at ane noget om den her slags, kunne jeg forstille mig han kunne tænke at høre hvis i gør nogen ting anderledes end andre.
Hvis i har haft succes med sociale medier er dette også i høj kurs.
Måske han også vil høre om hvad der har været sværest for jer, og hvad der har vist sig at virke mod forventning.
Igen så aner jeg ingenting, men det er min første indskydelse.
Og tillykke med det ;)
køb snørebånd på snøre-bånd.dk
Tak for dit input, Christian
Det er altid en god idé, at vide hvordan journalister arbejder. Søg på nettet efter artikler og guides omkring det.
Hvis du på nogen måde kan få journalisten til selv at finde på en historie - altså selv opleve at det var hans idé - så er du godt på vej. Det handler ofte om at de skal være tændt på idéen - og det er nemmest hvis det er deres egen.
Ud over det, så arbejder journalister ud fra den såkaldte VISA-K. Det står for:
- VæsentlighedHistorien er relevant og har betydning for læseren. Fx. pga. lignende interesse, geografisk placering el.lign.
- IdentifikationHandler om at få læseren til at tænke enten "bare det var mig" eller "godt det ikke er mig".Igen kan geografisk placering eller social nærhed spille ind. Fx. verdensnyheder hvor en dansker er med.Er der noget jeg kan identificere mig med?
- Sensation"Mand bider hund"Usædvanligt, opsigtsvækkende, kontroversielt, ekstraordinært.Opsigtsvækkende oneliner: ”Kontor elev for 5kr”Eb.dk – blod, aktion, sensation
- AktualitetDet sker nu eller om lidt og er oppe i tiden
- KonfliktJournalister elsker konflikter - og det gør læseren også!Noget passer ikke sammen (hænger meget sammen med identifikationen – hvis man fx er uenig).Udviklingen af konflikten. Koncensus - fokus på proces og fælles interesser.
Jeg håber dette kunne hjælpe lidt :)
VH Jonathan, Guidebook.dk - Artikler og guides om online markedsføring via sociale medier
Vedkommende skal behandles med respekt og professionalisme. Tænk over nogle vinkler, men selvfølgelig lade det afspejle, at du godt ved, at journalisten selv bestemmer. Vær godt forberedt - og bare lad almindelig pli være det bærende.
I skal naturligvis fortælle ham alt, hvad I gerne vil ud med. Det er jo ikke sikkert, han tager det hele, men så er I kommet ud med det.
Mange hilsner
En journalist - der selv har lavet virksomhedsportrætter.
Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 17 år - www.fiskemagasinet.dk