Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må en virksomhed diskriminere kunderne baseret på bopæl?

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke få disse specifikke kunder til at fravælge dig, i stedet for at du skal fravælge dem?

Hvis der er særlige postnumre, som er besværlige for dig at levere til, så er det da bare at nævne, at du pålægger et gebyr på xxx kr., ved handel med folk i postnummer xxxx, grundet at det er upraktisk for dig at levere til disse postnumre.

Hvis gebyret er stort nok, så fravælger folk dig helt automatisk, og du slipper for at skulle afvise kunden selv.

 

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolay,

Nicolay:
Men ipaddresen er der jo ikke noget som sådan der er problematisk i, det er dit eget valg, og det er ikke personen som sådan du går efter, men den placering han kommer fra.

Hvad så hvis f.eks. TV2 laver en aftale med nogle af de store internet udbydere, og så spærer de for adgangen til deres web TV for nogle af de små internet udbydere. ? 

IP adressen er jo ikke altid mit eget valg. Måske bor man et sted hvor der kun reelt er mulighed for een internet udbyder (sker ofte i udkantsdanmark, jeg kender flere). Og som kunde kan man jo ikke lige finde og fremvise den aftale som de så har evt. lavet med de store internet udbydere. 

Der kan være mange grunde til at diskriminere, og det er jo derfor der er loven om forskelsbehandling. Ånden i den lov er jo at man ikke må forskelsbehandle. Hvorfor skulle man så måtte forskelsbehandle på IP adressen eller den fysiske adresse (hvis det ikke koster mere for sælger og ej heller er mere besværligt)?

Mht. 1) så har du har sikkert ret i at man ikke kan bruge §1 da der jo ikke står 'addresse' i. Men hvad er mon retspraksis?' Må man diskriminere på hårfarve eller øjnfarve, det står der jo heller ikke noget om?

og mht. 3) så kan man ikke bare finde en anden butik hvis det butikken sælger er unikt (f.eks. TV2 - lad os bare sige fodboldkamp med danske kommentatorer).

Nicolay:
Vi har aftalefrihed i Danmark, som som ikke er styret af staten.
Var andet tilfældet så skulle der jo været et orgran som kunne kontrolere og hvor man kunne klage.

Men det ER jo styret af staten (i hht. loven om forskelsbehandling), og man kan klage til Politiet. Det der er det centrale spørgsmål det er så om IP adresse diskriminering eller fysisk adresse diskriminering i retspraksis hører ind under, eller bør høre ind under, §1.

Mvh.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Max

Du er lige nød til at få fat i noget her.
Der er stor forskel på at diskriminere og så lave forskelsbehandling.

Diskrimination er noget som er negativt, det betyder at du nedgør, håner og typisk gør at en person/gruppe i sidste ende lider et tab/bliver udstillet negatvit.
Hvorimod forskelsbehandling ikke er negativt på samme måde, f.eks køber en kunde meget får han en bedre pris end den kunde der køber lidt.

Som butik har du fuldstænding selv lov til at bestemme hvem der køber af dig, det kan staten ikke lave om på.
Forudsat at du ikke direkte diskriminere, på et negativt grundlag.

Det virker næsten som om du søger noget fordi du selv har en sag hvor du føler dig forudrettet.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolay:

Det virker næsten som om du søger noget fordi du selv har en sag hvor du føler dig forudrettet.

Jeg fik præcis samme tanke.

 

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolay,

Nicolay:
Hvorimod forskelsbehandling ikke er negativt på samme måde

Øh?? Diskrimination og forskelsbehandling er altså to sider af samme sag. Ja en virksomhed må godt give en stor-kunde en bedre pris, men så er det jo heller ikke forskelsbehandling! Stor-kunden og den almindelige kunde er jo ikke **ens** kunde-typer. Hvis du har to helt ens kunder så må du jo netop ikke forskelsbehandle på f.eks. hudfarve (jf. §1 i loven om forskelsbehandling). Nu bruger jeg lige hudfarve som eksempel for er let forståeligt. Hvis du har en stor-kune af den ene farve og en lille-kunde af den anden farve så må du godt forskelsbehandle fordi der er noget andet end hudfarven der udgør forskellen (altså størrelsen af købet).

Nicolay:
Som butik har du fuldstænding selv lov til at bestemme hvem der køber af dig, det kan staten ikke lave om på.
Forudsat at du ikke direkte diskriminere, på et negativt grundlag

Ja men det jeg prøver at få afklaret er om det at nægte at sælge til folk fra bestemte adresser kan betegnes som diskrimination (altså på lige fod med andre kritierier i §1). Må en kiosk-ejer godt spørge hvor du er fra og så nægte dig adgang hvis du siger 'amager' istedet for 'nørrebro'? (bare et eksempel). Er det ikke 'negativ' diskrimination ? 

Nicolay:
Det virker næsten som om du søger noget fordi du selv har en sag hvor du føler dig forudrettet.

Og? Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre om det forholder sig sådan eller ej. Jeg prøver at få afklaret et principielt spørgsmål.

Det virker som om du prøver at forsvare din ideologi omkring det 'frie marked' men jeg forsøger at få afklaret hvad retspraksis/loven rent faktisk er. Jeg syntes det er et vigtigt spørgsmål, f.eks. i mit førnævnte tænkte eksempel hvis TV2 samarbejder med noge internet-udbydere om at eksludere andre.

Mvh.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:
Ja men det jeg prøver at få afklaret er om det at nægte at sælge til folk fra bestemte adresser kan betegnes som diskrimination (altså på lige fod med andre kritierier i §1). Må en kiosk-ejer godt spørge hvor du er fra og så nægte dig adgang hvis du siger 'amager' istedet for 'nørrebro'? (bare et eksempel). Er det ikke 'negativ' diskrimination ? 

Hvis du lider et tab eller bliver hængt ud offentligt hvor det er en negativt fremstilling, ja så er det diskrimination.
Men du lider næppe noget tab fordi du ikke kan købe din halve cola hos ham, du kan blot gå videre til næste kiosk hvor han vil sælge den til dig.

Hvis jeg skal sejle med molslinien, så kan jeg købe en rød/grøn/eller standard billet.
Det hele afhænger af hvornår du bestiller din billet. I sidste ende flyttes du fra A til B, pris er det eneste der er forskel på.
Hvorfor skal ham der resevere en måned før have den billigere end mig der ikke har reseveret?!
Det er ud fra din holding, diskremination, men det er IKKE diskremination, det er forskelsbehandling, fordi en er bedre til at planlægge bedre end mig får han en bedre pris end mig.
Amino Plus koster forskelligt om du betaler for et helt år eller om du betaler for 3 måneder af gangen.
I sidste ende er amino plus, det samme, hvorfor skal ham der betaler for 3 måneder have en dårligere pris en ham der betale for et helt år??
Forskellen er blot at en er bedre end en anden til at købe til den rigtige pris.

Millimeter demokrati/retfærdighed kan ikke lade sig gøre fordi der vil altid være nogen som bliver trådt over tæerne og så er det dem der skal tages højde for hvad de gerne vil have.

Diskremination er når der er på en anden måde noget fordækt eller en ond hensigt bagved som motiv.

Så ud fra dig må jeg ikke give min svigerforældre deres computer til indkøbspris, fordi at naboen betaler fuld pris, hvis de får den til den lave pris, så diskriminiere jeg naboen, hvis jeg ikke giver ham til denlave pris, så diskreminere jeg ham.
Lige meget hvad så ud fra din tankegang så diskriminere jeg med mindre at mine kunder altid får varene til den samme pris.
Nej jeg laver forskelsbehandling p.g.a relationen.
Hvis det var fordi han var fra afrika han fik den højere pris, så er det diskremination.

Jeg vælger at hoppe ud af tråden her, for du søger virkelig at få nogle argumenter til et eller andet som ikke giver fornuft.
Så med fare for at diskreminere dig, vælger jeg at stoppe her, for jeg vil fortsat svare andre her på amino i andre tråde, men det går ikke for så kører din tråd jo ikke videre.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolay,

Jeg tror du fuldstændigt misforstår mig.

Det som er humlen i det hele er når adressen er den eneste faktor der gør to kunder forskellige. 

I alle de eksemper du giver er der netop andre faktorer der gør kunderne forskellige og derfor beretter en anden pris. På molslinjen har den ene reserveret en måned i forvejen. På Amino Plus er der tale om to forskellige produkter (3 mdr eller 12 mdr). 

Så lad mig lige slå fast med syvtommersøm at jeg IKKE mener disse eksempler er 'diskrimination'. 

Det jeg taler om er som sagt når ENESTE forskel er addressen. Altså, ingen forskel i leveringsomkostninger, ingen forskel i kundernes handlemønster, eller hvilket produkt de køber, eller om de har misbrugt en website før,  osv osv. 

***** Altså, kunde A bor i husnummer 11 og kunde B bor i husnummer 12. Sælger vil ikke sælge til B. Der er ingen forskel i leveringsomkostninger. Det er ikke fordi det er teknisk umuligt at levere til B. Det er ikke fordi sælger ikke kan levere til B. De vil købe helt det samme produkt. De betaler på samme måde. Det er UDELUKKENDE på grundlag at sælger ikke kan lide nummret '12' at han siger at han ikke vil handle med B. ***** Er det ikke negativt? er det ikke diskrimination?

Bemærk endvidere at B kan ikke bare købe andetsteds fordi produktet er UNIKT. Det har jeg snart skrevet mange gange men du bliver ved med at overse det. Hvis det er en kiosk så NEJ kunden kan ikke bare gå ind ved siden af for det er en speciel importeret Cola vi snakker om. Desuden er dette et elendigt argument, for hvad hvis alle kiosker i gaden nægter at handle med kunden? Hvad hvis sælger har monopol?

Det er fint du vælger at hoppe af. Jeg er ikke ude på en ideologisk diskussion, men prøver bare at finde ud af hvad loven/retspraksis siger om det.

Ha en god dag.

Mvh.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Forsikringsselskaber har typisk visse 'regler' baseret på statistik som udelukker områder og bestemte kunder.

Enten sættes prisniveauet så kunden vælger andet selskab eller gør andre tiltag.

For mange år siden var jeg forsikringsmægler for et af af landets store forsikringsselskaber - der var en intern regel som udelukkende kunder med efternavne over en vis længde - det var istedet for at sige 'udlændinge'... Statistisk set var der - dengang - alt for meget bøvl med med kunder med efternavne over vis længde...

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:
***** Altså, kunde A bor i husnummer 11 og kunde B bor i husnummer 12. Sælger vil ikke sælge til B. Der er ingen forskel i leveringsomkostninger. Det er ikke fordi det er teknisk umuligt at levere til B. Det er ikke fordi sælger ikke kan levere til B. De vil købe helt det samme produkt. De betaler på samme måde. Det er UDELUKKENDE på grundlag at sælger ikke kan lide nummret '12' at han siger at han ikke vil handle med B. ***** Er det ikke negativt? er det ikke diskrimination?

Hvis det udelukkende er fordi at det nr. 12, det gør det ikke diskreminitation da det ikke er dig som person de går efter, det er fordi de har en politik at nr. 12 ikke er nogen de vil samarbejde med. Det er så op til dig at bevise at det er dig personligt de går efter, og jeg tvivler stærkt på at en advokat eller en dommer ville beskæftige sig med sådan en sag, fordi du kan på ingen måde bevise at det er dig de går efter.
Da et husnummer næppe er diskrimination.

Hvis du siger at det er teknisk muligt at levere den omtalte ydelse til a og b, du ved ikke om der ligger en forholdsvis større udgift for dem og levere via b´s internet udbyder, det kan der sagtens være uden du kan se det, hvis de f.eks skal route trafikken igennem en anden udbyder først som har en trafikafgift som er urimelig, derfor vælger de at sige at de ikke vil levere til ham i nr. 12 for det vil give en udgift for dem som ikke stå mål med indtjeningen.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Wow, det er jo vildt. Ja jeg har længe undret mig over hvordan det kan være at forsikringsselskaber ikke kommer i karambolage med §1 i loven om forskelsbehandling. Man kan jo bare tage den med 'alder' hvor de jo klokkeklart diskriminerer.

Men jeg går næsten ud fra at så længe de kan vise en statistisk forskel så må de godt diskriminere, eller hvad? altså der må findes en anden lov der gør at §1 ikke gælder for dem?

Mvh.

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)