Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må en virksomhed diskriminere kunderne baseret på bopæl?

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

More2home:
Men... den ene kundes penge er vel lige så gode som den andens ikke???

Ikke altid, nogle gange kan en kunde lave så meget besvær at overskudet forsvinder, og så er pengene ikke lige så gode.

Det er klart at man ikke må diskriminere ud fra f.eks race, tro m.v. men som firma bestemmer man jo helt selv hvem man ønsker at samarbejde med.
Hvis man som jeg gerne skal have et samarbejde som varer over længere tid, ja så kræver det at man kan tale sammen.
Som f.eks hvis en kunde ikke ønsker at betale det som ydelse koster, så er det helt okay og sige at vores samarbejde slutter her, eller at de ønsker en løsning som man ved ikke kommer til at virke, så er det også okay at sige, det vil jeg ikke levere, find en anden der vil.

Jeg kan ikke forestille mig at der står noget sted i loven at du er tvunget til at sælge en given vare til alle kunder.
Det er fuldt ud op til dig selv at afgøre hvem dine kunder er.
Så længe det ikke er diskrimination kan jeg ikke forestille mig at det er ulovligt at fravælge kunder.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

"Så længe det ikke er diskrimination kan jeg ikke forestille mig at det er ulovligt at fravælge kunder."

Jov men det er jo netop det der er spørgsmålet! 

Er det 'diskrimination' og sige at man ikke vil sælge til beboerere på den ene gade men godt til beborere på nabogaden?

Eller i en online butik at sige at man ikke vil sælge et produkt til den ene by men godt til nabobyen  (selvom der IKKE er større omkostninger for butikken ved dette, altså hvis det er et digitalt produkt der skal downloades).

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael_N,

Michael_N:
§ 1. Stk. 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Ok, der står så ikke noget om personens addresse, så man må gå ud fra at det ER tilladt at diskriminere? eller hvordan. Nogen der har andre bud?

Hvilken lov er det i øvrigt den du citerer fra?

Mvh.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker på at der overhoved er tale om diskrimination? 

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:
Er det 'diskrimination' og sige at man ikke vil sælge til beboerere på den ene gade men godt til beborere på nabogaden?

I Danmark har vi det man vil kalde det "frie marked", og en handel er vel i sidste ende en aftale mellem 2 parter.
Og så vidt jeg ved så er der på ingen måde nogen regulereing på hvem der skal lave aftaler med hvem.
Hvis det var tilfældet så ville de betyde at staten styrede alt handel i landet, og det ville være en form for monopol/statsstyring.
Hvis dette var tilfældet er jeg helt sikker på at vi alle vidste at sådan en lovgingning fandtes.

Jeg kan på ingen måde forestille mig at en advokat ville tage en sag videre til retten hvis en person er blevet nægtet et køb, på et sagligt grundlag eller fordi at et samarbejde ikke fungere, eller et retten ville lade sagen kører.
Hvorimod er det diskrimination, så er sagen klokkeklar.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolay,

Jeg er ikke enig i at det er klokkeklart.

Nu fandt jeg lige lov om forskelsbehandling i retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59249 

Og som en anden også har påpeget står der:

"§ 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder."

Nu er ens bopæls-adresse jo ikke specifikt nævnt, så jeg vil næsten gå ud fra at det så ER tilladt at diskriminere på dette. MEN som du kan se så har vi ikke et 'frit marked' i danmark (i den forstand). Altså et firma må ikke bare frit vælge at handle med een gruppe og så ikke også en anden, så jo der ER regulering. Ellers ville en natklub jo kunne f.eks. afvise alle mørktlødede personer ved indgangen (hvilket jo sker i stor stil alligevel). 

Det jeg så er mest interesseret i at få at vide er hvordan det så ser ud for en online butik. Må denne godt diskriminere på IP adressen? Altså må man godt bruge 'ip geo location' (slå op i en tabel over IP adresser og finde ud af nogenlunde hvor den befinder sig fysisk) og derved udelukke kunder fra bestemte IP adresser? (vi snakker her om IP adresser indenfor danmark og ved salg af et digitalt produkt der skal downloades og derved ikke koster mere for producenten/butikken at levere).

Jeg spurgte så også om den fysiske adresse fordi den også er unik ligesom ens IP adresse, og hvis man IKKE må diskriminere på den fysiske adresse så kan man måske sige at så må man heller ikke når det drejer sig om IP adressen.

I øvrigt hvad angår den fysiske adresse, så hvis jeg har en natklub kan jeg jo bare spørge alle om deres adresse ved indgangen, og hvis en person er mørktlødet så kan jeg bare sige at 'vi sælger ikke til personer på DEN specifikke adresse'. Og det er jo tydeligvis problematisk.....

Mvh. 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Så hedder det bare noget om pga rettigheder så kan vi ikke tilbyde produktet til pågäldene adresse...

Men som anden person siger at et teleselskab ikke sælger til visse postnumre.
Giver da bare konkurenter frit slag, såfremt de har en forretningsmodel der virker i disse postnumre.


Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael_N,

Michael_N:
Så hedder det bare noget om pga rettigheder så kan vi ikke tilbyde produktet til pågäldene adresse...

Ja, men tror ikke den holder i byretten med mindre de kan fremvise en kontrakt omkring rettigheder og selv der holder den sikkert heller ikke.... Stick out tongue

Forestil dig i øvrigt man lavede en database over e.g. alle muslimers addresser. Så sælger man databasen til diverse natklubber der gerne vil udelukke muslimer. De kan så sige at de ikke sælger til kunder der har bopæl på de addresser. Der er tydeligvis noget helt galt hvis den forretningsmodel kan lade sig gøre. Så hvad siger loven? De er jo ikke udelukket pga. tro/oprindelsesland men pga. deres addresse.

Mvh. 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:

Ja, men tror ikke den holder i byretten med mindre de kan fremvise en kontrakt omkring rettigheder og selv der holder den sikkert heller ikke.... Stick out tongue

Forestil dig i øvrigt man lavede en database over e.g. alle muslimers addresser. Så sælger man databasen til diverse natklubber der gerne vil udelukke muslimer. De kan så sige at de ikke sælger til kunder der har bopæl på de addresser. Der er tydeligvis noget helt galt hvis den forretningsmodel kan lade sig gøre. Så hvad siger loven? De er jo ikke udelukket pga. tro/oprindelsesland men pga. deres addresse.

Mvh. 

Jeg mener ikke der er noget i vejen for at "diskriminere" på baggrund af adresse, idet det vel er den måde mange producenter forsøger at segmentere markeder på.

Omkring databasen du nævner vil en anklager i en eventuel retsag fremføre at du diskriminerer på baggrund af hudfarve. Kan anklageren sandsynliggøre at dette er tilfældet, ville du skulle sandsynliggøre at dine adresser ikke er udvalgt på baggrund af dette kriterie, hvilket nok ville være svært.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:
Nu er ens bopæls-adresse jo ikke specifikt nævnt, så jeg vil næsten gå ud fra at det så ER tilladt at diskriminere på dette. MEN som du kan se så har vi ikke et 'frit marked' i danmark (i den forstand). Altså et firma må ikke bare frit vælge at handle med een gruppe og så ikke også en anden, så jo der ER regulering. Ellers ville en natklub jo kunne f.eks. afvise alle mørktlødede personer ved indgangen (hvilket jo sker i stor stil alligevel).

Nå jeg mener "Frit marked", så mener jeg at staten regulere det ikke som f.eks hvis vi var et kommunistisk land.
Ja vi er reguleret så man ikke kan diskriminere ud fra nogle givne ting, som er beskrevet i loven om forskelsbehandling.
Men staten har INTET mandat til at gå ind og sige at Nicolay skal lave en aftale omkring IT-Support for Max Jensen.
Hvis han ikke vil det frivilligt, så tvinger vi ham til det ellers smider vi ham i fængsel.
Sådan en lov findes IKKE!

Så hvis du har en webshop som sælger slikkepinde.
Du har dårlig erfarring med at sælge til f.eks folk der bor i Søborg.
Jeg bor selv i søborg, jeg går ind og bestiller 10 slikkepinde hos dig.
Du ser at jeg bor i Søborg, sender mig en mail om at du ikke handler med folk fra Søborg!

Jeg har 3 valg:
 1. Gå til politiet, der skal jeg bevise at jeg bliver diskrimineret fordi jeg bor i Søborg.
     Hvilken lov skal den anklage tage udgangspunkt i? Jeg kanhvertfald ikke bruge §1

2. Jeg kan snakke med min advokat og lave en civil retsag, som skal omkring byretten, igen du skal finden en lov som siger at du ikke må diskriminere mig p.g.a. bopæl. Tvivler på at retten siger ja den tager vi, jeg er ret sikker på at de siger:"Køb dine slikkepinde et andet sted".

3.Jeg er fornuftig, overbeviser dig om at det er ikke tilfældet med mig eller også findet jeg en anden butik nede på hjørnet og køber mine slikkepinde der i stedet.

Eksempelt med natklubben er ikke et godt eksempel, fordi her bruger du en undskyldning, adressen, for at diskriminere på hudfarven som er den egentlige årsag.
Det er strafbart og er meget problematisk som du selv siger.

Men ipaddresen er der jo ikke noget som sådan der er problematisk i, det er dit eget valg, og det er ikke personen som sådan du går efter, men den placering han kommer fra.
Har den pågældende person f.eks lavet snyd i din webshop, og du spærer hans ip, det er fuldt legalt og gøre
Spærre du hans ip fordi han hedder Abdul, så er det ikke fordi hans navn er abdul men i virkeligheden fordi du ikke kan li mørkglødede personer, og det er skidt.

Vi har aftalefrihed i Danmark, som som ikke er styret af staten.
Var andet tilfældet så skulle der jo været et orgran som kunne kontrolere og hvor man kunne klage.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)