Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må en virksomhed diskriminere kunderne baseret på bopæl?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Må en virksomhed godt diskriminere på kundernes bopæl, og f.eks. nægte at sælge til en kunde udelukkende baseret på kundens addresse?

Hvilken lovgivning er der omkring dette område?

Jeg kan udtænke to principielle scenarier:

1) Må en butik godt have en dørmand der spørger hvor kunden er fra, og så smider denne ud eller lukker ind alt efter forgodtbefindende? F.eks. har butikken så også et skilt der står 'vi sælger ikke til kunder fra amager' (f.eks.).

2) Hvis butikken leverer deres vare/ydelse til et område må de så godt nægte at levere samme vare/ydelse til at område lige ved siden af (hvis det er samme afstand). Altså må et firma godt sige 'vi sælger kun til kunder i københavns kommune'.

Og ved online salg:

3) Må en online butik godt diskriminere baseret på  IP adressen ved online salg? Specielt herunder når der sælges en digital ydelse der ikke koster mere at levere til e.g. København end til Gentofte. Altså må butikken godt sige 'vi kan se du befinder dig i gentofte, så du må ikke købe og downloade den her film, det er kun for kunder i københavn' (f.eks.).

På forhånd mange tak! 

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke i orden at afvise kunder alene på deres adresse.

Men det er tilladt at have en intern kreditpolitik. Og det er sandsynligvis i orden at afvise alle de kunder man har lyst til, hvis de ikke scorer højt nok i den interne "kreditscore"

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for hurtigt svar!

Ved du hvilket lovgrundlag der er? jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal søge på i retsinformation.dk   

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det har jeg ikke brugt tid på at undersøge.

Men jeg har en gang arbejdet i et teleselskab, hvor der var mange adresser / boligområder, der pr. automatik ikke kunne få noget abonnement. Og det var ikke i orden. Men med lidt omformuleringer og henvisninger til interne kreditpolitikker, var det en anden sag.

Resultatet for kunderne var det samme, men formuleringen var anderledes. Og så var det i orden :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

haha, interessant.

Ja jeg kan lige forestille mig teleselskaberne snørkle sig rundt om loven på den måde!

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Forsikringsselskaberne gør det jo i stor stil - ved at skrue priserne op og ned.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er helt rigtigt. De sætter jo priserne alt efter ens addresse hvilket er forkasteligt efter min mening (har endda være ude for at et selskab sagde at prisen på min bilforsikring var forskellig om jeg boede i parcelhus eller i lejlighed(!)).

Kan dog forestille mig at der er speciel lovgivning for dem.

Men hvad siger loven om alle andre virksomheder?

Mvh.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
§ 1. Stk. 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 24
Fra  More2home Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis virksomheden har større omkostninger ved at sælge til Jylland end Sjælland er det ok at tage noget mere for varen, eller sig vi sælger kun på Sjælland vil jeg mene. Men... den ene kundes penge er vel lige så gode som den andens ikke???

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

MaxJensen:
De sætter jo priserne alt efter ens addresse hvilket er forkasteligt efter min mening

Jeg har nu altid ment, at det frie marked var en god ting.

Hvorfor skal de nu ikke have lov til at risikovurdere og sætte en rimelig pris? Alternativet er jo, at du i ikke-risiko-områder vil skulle betale en alt for høj pris, fordi du skal være med til at dække underskuddet fra risiko-kunderne.

Hele konceptet ved forsikring er jo netop, at selskabet udregner risikoen for at skulle udbetale erstatning og derefter sætter prisen, så den står mål med risikoen. Derfor er det - og skal det være - dyrere at indboforsikre de øverste og nederste etager i lejlighedsbyggerier, og derfor skal du selvfølgelig også betale mere for at forsikre din bil, når du bor i lejlighed, fordi risikoen for skader er langt større, end hvis du bor i hus.

Der er ganske givet et væld at regler og regulativer, der forhindrer forsikringsselskaberne i at prisdifferentiere (for ellers er det måske synd for nogen!), og selvfølgelig prøver de at undgå reglerne, så de kan drive biksen profitabelt.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)