Hej! Må en virksomhed godt diskriminere på kundernes bopæl, og f.eks. nægte at sælge til en kunde udelukkende baseret på kundens addresse? Hvilken lovgivning er der omkring dette område? Jeg kan udtænke to principielle scenarier: 1) Må en butik godt have en dørmand der spørger hvor kunden er fra, og så smider denne ud eller lukker ind alt efter forgodtbefindende? F.eks. har butikken så også et skilt der står 'vi sælger ikke til kunder fra amager' (f.eks.). 2) Hvis butikken leverer deres vare/ydelse til et område må de så godt nægte at levere samme vare/ydelse til at område lige ved siden af (hvis det er samme afstand). Altså må et firma godt sige 'vi sælger kun til kunder i københavns kommune'. Og ved online salg: 3) Må en online butik godt diskriminere baseret på IP adressen ved online salg? Specielt herunder når der sælges en digital ydelse der ikke koster mere at levere til e.g. København end til Gentofte. Altså må butikken godt sige 'vi kan se du befinder dig i gentofte, så du må ikke købe og downloade den her film, det er kun for kunder i københavn' (f.eks.). På forhånd mange tak! Mvh. |
Det er ikke i orden at afvise kunder alene på deres adresse.
Men det er tilladt at have en intern kreditpolitik. Og det er sandsynligvis i orden at afvise alle de kunder man har lyst til, hvis de ikke scorer højt nok i den interne "kreditscore"