Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabsmæssig håndtering af privat/firma køb

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg får snart et CVR nr. og kan derfor trække moms og skat fra på firmarelaterede produkter. Da jeg sælger webløsninger og ønsker at begive mig lidt ud på appmarkedet, er en mac computer et must - og samtidig elsker jeg macs, så bare at have det som en generel bærbar er lækkert.

Den skal dog også bruges privat. Jeg har i tidligere tråde fået at vide, at man kan lave en vurdering af, hvor meget man vil bruge den privat og hvor meget til firma. Lad os bare sige, jeg vil bruge den 50/50 - så kan jeg trække halvdelen af produktet fra i moms/skat, som jeg har forstået det.

Mit spørgsmål er så (og ret endelig noget af det tidligere nævnte, hvis det er forkert): Hvordan håndteres dette hele vejen igennem? Lige fra købet til at putte den firmarelaterede del ind i et regnskabsprogram. Jeg har en idé, men undlader at skrive den indtil videre og lader jer eksperter hjælpe mig på rette vej :-) Til et eksempel kan vi bare sige, at produktet koster 10.000 DKK.

På forhånd tak! Igen - ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget og kom med andre relevante bemærkninger.

Vh

Christian

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bud er noget ala følgende, det kan være det gør det nemmere.

1. Køb produktet gennem firmaet - med CVR.

2. I regnskabsprogrammet laves en regning på det halve - den anden halvdel går over til privat. 

Det lyder lidt rodet, men kan ikke helt se, hvordan man ellers kan - så håber der sidder nogle flinke revisorer eller lign., der vil bruge 2 minutter på at hjælpe mig! :-)

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligvis kommer jeg nu til at forvirre dig endnu mere end du er i forvejen med mit gæt. Men mon ikke bare de 5.000 bogføres som udgift? Jeg har en 60/40 "aftale" med min bil. Tror da bare at de 60% af benzin osv. bliver bogført. Hvis der ikke kommer andre på banen kan jeg lige høre min regnskabsdame imorgen.

Charlotte

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar! Jeg har ingen idé om det, men jo det er nok noget i den stil. Hvis bare jeg køber det hele med CVR og bogfører de 50% eller hvad det ender med at blive i regnskabsprogrammet, må det komme til at hænge sammen. Men jeg vil nødig lave fejl, så jeg tænkte, det nok var smartest at få nogle eksperter med ind over. :-)

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kommer sikkert nogle eksperter på banen når fodboldkampen er slut ;-) Og ellers skriver jeg som sagt imorgen.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe ja... men endnu engang tak. :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian Bundgaard:

Lad os bare sige, jeg vil bruge den 50/50

I så fald kan du trække 50% af momsen fra, og trække resten fra i skat 100%. I 2011 ville du blive multimediebeskattet, men den er fjernet pr. 1. januar 2012, så i år vil du ikke blive beskattet af computeren, så længe den anvendes i firmaet (og det gør den jo 50% af tiden).

Christian Bundgaard:

Til et eksempel kan vi bare sige, at produktet koster 10.000 DKK.

Momsen vil så være 2.000 kr, men da du kun kan trække 50%, så kan du kun få 1.000 kr. tilbage i købsmoms.

Resten af købet på 9.000 kr. (8.000 kr. ekskl. moms + de 1.000 kr. af den købsmoms du ikke kunne få udbetalt) kan trækkes 100% fra i din skat.

Bemærk, at dette kun gælder for computer og internet. Fri telefon vil udløse beskatning af 2.500 kr. årligt. Andre aktiver kan heller ikke trækkes fuldt fra i skat.

 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange, mange tak. Fantastisk svar! Nemt at forstå, og nu har jeg da helt styr på det. Jeg havde godt nok ikke regnet med, jeg kunne trække alt fra i skat. Men hvordan skal det håndteres, når jeg køber det, og når jeg putter det ind i regnskabsprogrammet?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Konto for købsmoms: Debet 1.000 kr.

Konto for IT-udstyr: Debet 9.000 kr.

Konto for bank: Kredit 10.000 kr.

 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Jeg er dog ikke ekspert på det område, så hvordan gør jeg når jeg skal taste en regning? Jeg bruger Billys Billing, hvis det gør en forskel.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)