Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkasso sag eller?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Forum,

Jeg har en kunde jeg har sendt en faktura til. Efter forfald rykker jeg skriftligt for betaling med en venlig henvendelse. Nu beder kunden om et møde hvor vi kommer frem til at jeg sender en kreditnota på ca. 15% af beløbet grundet nogle mangler.

Jeg modtager så stadig ikke pengene og rykker så igen blot med en venlig henvendelse. Det resulterer i at jeg får 75% af mit tilgodehavende, og de skriver at de holder resten tilbage grundet et mellemværende. Jeg skriver til dem straks og mener ikke der er noget mellemværende. En lille uge senere, og ca. fire uger efter forfald, modtager jeg så en mail hvor kunden skriver om nogle mangler som efter min overbevisning, intet har at gøre med mig, men havde det noget med mig at gøre ville jeg mene det var dækket af det nedslag de fik i prisen på de 15% som skulle dække eventuelle mangler.

Hvad ville i gøre i min situation? Den resterende fordring er på 35000 kr.

på forhånd tak

//Jens 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Når der er tale om tvist skal sagen forbi byretten først for at afgøre tvisten. Dette kan med fordel køres som "småsag". Først derefter kan du hive vedkommende i fogedretten, hvis han ikke vil betale. 35.000 kr er bestemt værd at bruge tid på.

/Henrik

Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Tak for svaret.

Kan man sige noget om omkostningsniveauet ved sådan en sag? Hvis ja, er det så afhængigt af om man vinder eller taber sagen?

//Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som noget i den retning jeg skal satse på.

Har du/i nogen vurdering af om jeg har en god sag eller kan man ikke rigtig sige noget om det ud fra de oplysninger jeg har givet?

Jeg tænker mest på at man vel har pligt til at meddelele rimelig hurtigt at der er mangler ved det købte, det er ikke sket her syntes jeg.

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det lyder som en skidt situation, som kan blive lidt et problem hvis der ikke ligger noget på skrift.

Nå, men lad os lige se om jeg har forstået det rigtigt, for nemhedens skyld bruger vi tallet 100.000,-

Du fremsender fra starten af en regning på 100.000,- som ikke bliver betalt.

Du har et møde med din kunde hvor I aftaler et afslag på 15% altså 15.000,- sådan at han nu skal betale 85.000,-

Her kommer spørgsmål nummer 1 så : Fremgår det af kreditnotaen hvilke mangler at dekorten dækker eller står der bare "dekort pga. mangler" eller "til dækning af alle mangler" ?

Spørgsmål nummer 2: Fremgår det af kreditnotaen at dekorten er forudsat at restfordringen indbetales rettidigt efter den nye aftale ? 

Nu betaler kunden sin regning.

Spørgsmål nummer 3: Er det så 75% af de 100.000,- eller er det 75% af de 85.000,- han indbetaler ?

Ovenståene kan virke en smule i punktform, men i min optik er det yderst vigtigt at vide for at kunne gi dig de bedste råd til hvordan du får dine penge.

Mvh

Bo

 

Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Spm1: På kreditnota står blot "kreditnota jf. aftale"

Spm 2: Der står intet om hvornår restfordring skal betales på kreditnota.

Spm 3: 75% af de 85000. kr

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

reefo:

Spm1: På kreditnota står blot "kreditnota jf. aftale"

Spm 2: Der står intet om hvornår restfordring skal betales på kreditnota.

Spm 3: 75% af de 85000. kr

Okay så bliver det op af bakke 2/3 af vejen, som jeg ser det, lad mig prøve at forklare hvorfor jeg ser det sådan.

Normalt så går man jo ind i en handel eller aftale med den forudsætning at modparten er seriøs og virkelig ønsker at gennemføre handlen med de bedste intentioner og det tror jeg du er faldet i her, undskyldningen skal være at det er jo ikke til at vide på forhånd.

Det er lidt problematisk hvis ikke man specificerer præcist hvorfor man fremsender en kreditnota, "kreditnota jf. aftale" er fint nok, hvis der ligger et referat af aftalen som enten er underskrevet af begge parter ved mødet, et referat som er fremsendt af dig som anbefalet brev straks efter at I havde mødet eller senest samtidig med kreditnotaen, denne bør i så fald også sendes anbefalet.

Du skulle f.eks. have angivet : " Denne kreditnota fremsendes til fuld dækning af samtlige mangler der måtte være på det leverede i henhold til vores møde af 12/06-2012"

Der kunne være tilføjet : "Dekorten gives under forudsætning af restbeløbet på 85.000,- indbetales sådan at det er til rådighed på min bankkonto senest d. 15/6-2012" 

Og nu til det positive, Der er ingen sammenhæng imellem din oprindelige faktura, din kreditnota og det indbetalte beløb, det vil enhver dommer kunne se og derfor tror jeg umiddelbart at du har en "god sag", men jeg mener ikke at du har ikke gjort det nemmere for dig selv ved ikke at ha' "styr" på papirgangen.

Det kan godt være at jeg kommer på mere i løbet af dagen og så melder jeg lige ind igen.

Mvh

Bo

 

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

reefo:
Jeg tænker mest på at man vel har pligt til at meddelele rimelig hurtigt at der er mangler ved det købte, det er ikke sket her syntes jeg.

Jeg kom lige til at tænke på, hvorlang tid gik der fra leveringstidspunktet til køberen gjorde opmærksom på manglerne ?

Normalt er det sådan at køber selvfølgelig er berettiget til at kunne reklamere over fejl og mangler indenfor en nærmere aftalt periode og sælger er forpligtet til at rette fejl og mangler i et nærmere aftalt omfang, hvilke aftale har du haft med din kunde ?

Mvh

Bo

Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke nogen aftale om hvor lang tid de har til at reklamere.

Der gik ca. 4 uger fra leverance til jeg fik en besked om mangler.

 

//Jens

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)