Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man udskrive fakturaer påregnet moms, hvis man ikke er momsregistreret

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men det er jo mere hvis man er i butikbranchen.

Jeg sælger jo en ydelse, og der bruger jeg jo ikke penge på varer eller noget, kun timer lagt i arbejdet.

Hvis jeg nu så f.eks købte en ny computer (til at lave grafisk design på), er det så HER at jeg trækker momsen i computeren fra?

- Så jeg faktisk HAR brugt x antal kr. Og derfor er min fortjeneste det mindre?

(svært at forklare, håber i forstår)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bertil Boisen:
Ja men det er jo mere hvis man er i butikbranchen.

Hvem spørger du Bertil? Det gør hele debatten lettere at læse og det gør svarene meget mere brugbare, hvis du bruge citat-funktionen når du kommentere et specifikt indlæg.

Bertil Boisen:
Jeg sælger jo en ydelse, og der bruger jeg jo ikke penge på varer eller noget, kun timer lagt i arbejdet.

Et meget forsimplet eksempel:

Du sælger ydelser for 60.000 i perioden.

I samme periode køber du en computer for 7.000
En printer for 3.000
Du har husleje for 12.000
du køber kontorartikler for 5.000 

Dvs. du har indtægter for 60.000 og udgifter for 27.000, dermed har du tjent 60.000-27.000 = 33.000

MEN du har omsat for 60.000 (de ydelser du har solgt) så derfor skal du momsregistreres.

Giver det mening?

/Brian

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kun trække moms fra, hvis du er momsregistreret:

Hvis du nu arbejder så mange timer, at du f.eks. skal have 10.000 for dit arbejde. Så vil regningen med moms lyde på 12.500 (10.000 + 2.500)

Du køber så en pc til 10.000. Der er indeholdt moms i prisen, så pc'en koster egentlig 8.000 + 2.000 i moms.

Nu har du tjent 10.000 men givet 8.000 ud. Dit overskud, som du skal beskattes af, er 2.000

Hvad momsen angår, så har du fået 2.500 ind og skal have 2.000 tilbage. Du skal altså sende 500 kr. til Skat.

- Hvis du arbejder uden momsregistrering får du 10.000 for dit arbejde og bruger alle 10.000 på en pc. Overskud = 0 kr.

mvh

Birte

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det gør! Mange tak!

Skal jeg så betale moms af det jeg har TJENT (33.000)

Eller hvad jeg har omsat for (60.000)

Jeg skal bare lige have det sat helt klart.

5 stjerner for din hjælp!

Mvh. Bertil Boisen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil Boisen:
Ja det gør! Mange tak!

Husk nu citat-funktionen :-)

Bertil Boisen:

Skal jeg så betale moms af det jeg har TJENT (33.000)

Eller hvad jeg har omsat for (60.000)

Du skal ikke betale moms af det du tjener, det skal du betale skat af :-)

Du skal afregne moms, typisk en gang i kvartallet det første år, og der skal du indberette differencen på din købsmoms og salgsmoms.

Købsmoms er den moms der er lagt på de varer du køber og salgsmomsen er den moms du pålægger de ydelser du sælger.

Umiddelbart lyder det som om du vil have stor glæde af at ringe til dit lokale skattekontor, og få dem til at fortælle dig hvordan det hænger sammen. Alternativt betale en revisor, bogholder eller lign. for at sætte dig ind i det.

Det er også muligt der er et iværksætterprogram du kan deltage i, i dit lokale erhvervsråd.

Stor hilsen
/Brian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:
Umiddelbart lyder det som om du vil have stor glæde af at ringe til dit lokale skattekontor, og få dem til at fortælle dig hvordan det hænger sammen. Alternativt betale en revisor, bogholder eller lign. for at sætte dig ind i det.

Ja, det tror jeg at jeg vil gøre.

Tak for det!

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)