på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Gratis regnskabsprogram

Slip for regneark og bevar det økonomiske overblik
    Klik her og få en gratis konto

     

    Køb et Amino Sponsorlink

     

    Nye ekspertblog-indlæg
    om  Administration & Finansiering

    Læs flere ekspertindlæg
     

    Top karmaliste (30 dage)

    De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

     

    Opkrævning af rykkergebyr

    Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
    Amino-karma 17.787
    Tilmeldt 27. sep 10
    Indlæg ialt: 4.595


    Fra Lukmitfirmanu
    Skrevet 11-06-2012 kl. 20:50

    Hej Aminoer

    Jeg har i sidste uge sendt et rykkergebyr fordi kunden har overskrevet datoen. Idag betaler han så den orginale faktura, hvilket jeg finder lidt frækt, eftersom at man bruger tid på at rette en faktura og sende en ny.

    Og i dag skriver han så at han er ikke berettiget til at betale det opkrævet rykker gebyr, bare fordi han ikke har betalt den orginale faktura.

    Nogle der ved hvad jeg dog skal gøre? Har han ret?

    vh Emil

    Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

    Amino-karma 3.136
    Fra Aalborg
    Tilmeldt 25. dec 09
    Indlæg ialt: 655

    Tom Jensen
    Fra Dropshipbase.dk
    Skrevet 12-06-2012 kl. 00:37

    En forsent betalt regning er forsent og hvis du i forvejen har givet lidt tid til at pengene kunne nå frem - ja så skal han betale gebyret.

    Spørgsmålet er mere om det kan svare sig for dig, at bruge mere krudt på den kunde. Det lyder umiddelbart til, at han kun vil blive vanskelig at hive gebyret ud af hvilket igen kun vil gøre dig mere sur ;-)

    Måske ønsker du ham slet ikke som kunde i fremtiden men du kan være sikker på, at "jagter" du ham for et gebyer vil han give dig dårlig omtale de steder der gider høre på ham.

    Så opvej for/imod :-)

    Amino-karma 62
    Tilmeldt 26. maj 12
    Indlæg ialt: 12

    Forfatter DK
    Skrevet 12-06-2012 kl. 00:42

    Lad det ligge... at starte en kamp over så små penge vil skade mere end det gavner. Væn dig til at være lidt "large" overfor kunder, selvom det er lidt svært Smile 

    Amino-karma 254.475
    Tilmeldt 20. apr 07
    Indlæg ialt: 15.348


    Her kan dit firmanavn stå
    Skrevet 12-06-2012 kl. 07:56

    SERPNAME:
    Nogle der ved hvad jeg dog skal gøre? Har han ret?

    Det er min opfattelse at rigtig mange oplever det samme som dig. De fleste sletter gebyret, hvis betalingen kommer. Du skal overveje om det er værd at slås for en 100 kr. i forhold til at kunden måske aldrig handler hos dig igen.

    /Henrik

    Amino-karma 236
    Fra Langå
    Tilmeldt 11. apr 12
    Indlæg ialt: 56

    Malene Dokkedahl Olesen
    Skrevet 12-06-2012 kl. 10:48

    Et godt ordsprog: vælg dine kampe med omhu.

    Jeg ville helt sikkert lade den ligge, selvom jeg ville være enormt bitter. Derfor mener jeg, at du skal se på de konsekvenser dit valg kan få, hvis du vælger at tage kampen op, for de gebyer og lad mig være ærlig: konsekvenserne kan være fatale, hvishan gør brug af sit netværk for at hævne sig.

    Tag det med et smil og vær' glad for at fakturaen i det mindste er betalt.

    De bedste hilsner

    Malene Dokkedahl Olesen

    Amino-karma 13.989
    Fra Herlufmagle
    Tilmeldt 10. nov 06
    Indlæg ialt: 3.019
    Amino Plus
    Martin Lysfelt
    Fra 123Regnskab.dk
    Skrevet 12-06-2012 kl. 11:17

    Hvis det er en kunde du kommer til at fakturere igen, så kan du tillægge gebyret på den næste faktura.

    Du kan selvfølgelig altid opgive dit krav. Du kan også være fræk overfor kunden (hvis du har nok at lave) og fortælle ham, at hvis han ikke betaler rykkergebyret, så er han ikke længere velkommen som kunde.

    I sidste instans kan du afregne renter og et nyt rykkergebyr, fordi der kun er sket delbetaling af dit krav, men mon ikke kunden vil lade være med at betale, og så har du bare mistet en masse tid.

     

    123Regnskab.dk - Bogholder og revisor for iværksættere

    Danske Bogholdere - netværk for Bogholdere og Revisorer på facebook 

    Amino-karma 341
    Fra Fakse
    Tilmeldt 22. maj 12
    Indlæg ialt: 72

    Bo
    Skrevet 12-06-2012 kl. 11:41

    Malene Dokkedahl Olesen:
    Et godt ordsprog: vælg dine kampe med omhu.

    Jeg er fuldstændig enig med Malene !

    Det som jeg ville gøre, var at lade være med at gøre mere førend næste gang han placerer en ordre, så ville jeg på en pæn og ordentlig måde nævne overfor ham at du selvfølgelig leverer varen til den aftalte tid men at du så også forventer at betalingen falder indenfor betalingsfristen.

    Det som jeg har set andre gøre er at de fakturerer beløbet for varen og så giver en rabat på 2% godskrevet på næste ordre, hvis der betales indenfor 3 dage, på den måde "giver" du kunden noget for at betale tidligt.

    Hvis det er varer for et lille beløb kan måden med rabatten virke pjattet så lad dette komme an på fakturabeløbet.

    Med hensyn til rykkergebyrer så er det vigtigt at du har nævnt dette i dine salgs- og leveringsbetingelser som du selvfølgelig trykker bag på alle dine fakturaer, så er du ihvertfald dækket ind på den front og så kan kunden ikke sige at han ikke har fået det oplyst.

    Men igen: Choose Your battles carefully !

     

    Amino-karma 17.787
    Tilmeldt 27. sep 10
    Indlæg ialt: 4.595

    Nyide
    Fra Lukmitfirmanu
    Skrevet 12-06-2012 kl. 15:34

    Dejlige brugbar svar alle sammen! Tror bare jeg lader den lægge. Synes bare godt nok det er frækt!!

    Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

    Side 1 ud af 1 (8 indlæg)

    RSS-feed
     
    Administration & Finansiering er venligst sponseret af:

    Besøg vores andre hjemmesider :