Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil være selvstændig - men hvor skal jeg begynde?!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Bla(c)k Graphics Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undskylder på forhånd da der sikkert er blevet spurgt om noget lignende en del gange (jeg vil bare ikke være ubehøvlet at bryde ind i andres tråde), og takker for tålmodigheden :)

Jeg går for anden gang med lysten til at starte min egen virksomhed. Jeg er 23 og snart uddannet mediegrafiker, og jeg vil derfor gerne kunne sælge mine ydelser på en ordentlig måde når jeg er færdig. Når jeg nu ikke kan få et fritidsjob må jeg jo skabe mit eget.

Men jeg synes det er helt uoverskueligt hvor man skal starte. Jeg går ud fra at jeg skal have et CVR-nummer - som jeg ikke er helt sikker på hvad jeg skal gøre med? Kan jeg godt anskaffe et nummer, selvom jeg måske først kommer rigtig i gang om et halvt år?  Altså: gør det noget at have et CVR-nummer 'liggende' uden at bruge det til noget med det samme?

Hvad skal jeg så? Jeg skal skrive sådan en virksomhedsplan går jeg ud fra. Det virker ikke som det største af mine problemer. Det jeg er mest i tvivl om er alle penge-tingene. Moms, SKAT og den slags. Jeg regner ikke med at tjene ret meget, så jeg kommer ikke over de der 50.000 (var det vist) der havde betydning for noget med momsregistrering.

Jeg var til en form for opstartsmøde hos SKAT sidst jeg forsøgte at komme i gang, men det virkede bare så uoverskueligt med alle de tal og regler at jeg droppede det Confused

Hvordan kan alt det her gøres mest simpelt?!

Fra Risskov
Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

CVR-nummer og momsregistrering hænger sammen :-)

Hvis du ikke forventer en omsætning over 50.000 er momsregistrering ikke lov, men forventer du dog en sådan omsætning, SKAL du registreres.

Selvom du ikke forventer en omsætning på 50.000 kr, kan man frivilligt lade sig registrere (kan der være mange grunde til). 

Så snart du er momsregistreret/får cvr-nummer, skal man naturligvis opkræve moms af sine ydelser, dog kan du også trække moms fra diverse udgifter i virksomheden.

Hvert kvartal gøres momsregnskabet op (ved lav omsætning bliver dette lavet om til hvert halve år) og når året omme, og dit årsregnskab er klart. så indberetter du dit overskud/underskud på din udvidet selvangivelse

Fra Odense
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Bla(c)k Graphics Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar :) !!

Jeg forventer bestemt ikke en omsætning over 50.000. Hvis jeg lader mig momsregistrere vil jeg så f.eks. kunne trække moms fra ting indkøbt til virksomhedsbrug (en programpakke fra Adobe CS f.eks. være relevant)?

Christian Rimmer:
Hvert kvartal gøres momsregnskabet op (ved lav omsætning bliver dette lavet om til hvert halve år) og når året omme, og dit årsregnskab er klart. så indberetter du dit overskud/underskud på din udvidet selvangivelse.

Er det nødvendigt at føre regnskab, hvis der ikke har været hverken udgifter eller indtjening (altså hvis jeg ikke er kommet i gang endnu)?

Jeg fandt så denne film på SKAT og tænkte "yay! mine bønner er hørt :D " men da jeg havde set delen om enkeltmandsvirksomhed følte jeg mig ikke rigtig klogere.. Nærmere modsat.

Fra Roskilde
Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 76
Fra  Beskytter.dk Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lea,

En venlig sjæl som hedder Susan Vestergaard, har udarbejdet en super lækker iværksætter-guide, som du med fordel kan læse!
http://www.amino.dk/forums/t/122087.aspx
Det ser ud som om at du godt kunne bruge lidt mere grundlæggende viden om hvad det kræver at starte en virksomhed, hvad der skal ske og sådan nogle ting.
Men jeg synes bestemt at du skal prøve kræfter med det! :-)

Held og lykke!


Mvh
Rasmus 

Fra Odense
Tilmeldt 9. Jun 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Bla(c)k Graphics Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk :D !! Tusinde tak. Lige hvad jeg har siddet og ledt efter hele dagen Yes

Jeg vil kigge på det med det samme.

Fra Vanløse
Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Fra  RiseFilm Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lea 

Jeg kan læse at du har fået rigeligt med inputs i forhold til de skattemæssige aspekter af en enkeltmandsvirksomhed så det vil jeg ikke omtale, men blot sige at økonomi og regnskabssager ikke må taget modet fra dig. Det kan man i sidste ende betale sig fra – eller læse sig til.

Du spørger hvor du skal begynde?

 

I dit tilfælde er mit råd at du fortsætter med at holde fokus på det kreative. Stil dig selv nogle spørgsmål i den forbindelse: 
Hvad består dit produkt af? Hvad er din ydelse? Hvad kan du? – noget som andre ikke kan, hvor adskiller du dig fra andre?

I dit tilfælde befinder du dig i den grafiske verden. 
Dernæst er en hjemmeside, visitkort etc. gode redskaber i en markedsføringssammenhæng.

Men vigtigst af alt er dit netværk. Din evne til at brede dit produkt ud til andre, som i sidste ende betaler dig for dit produkt. Deri ligger også en slags ”ofring” hvilket vil sige at du nok må indse at skulle arbejde gratis i starten, før folk kender til dig og dit produkt.

Jeg selv arbejdede meget gratis de første par år for at skabe mig et netværk, og det tror jeg der er mange som kender til. I hvert fald at udbyde sig til en lavere pris i starten. 

Med hensyn til en eventuel forretningsplan er mit råd at du dropper en sådan plan og bare fokuserer på at komme i gang.
Planer har det med at ændre sig, og ligeså med en forretningsplan. Til gengæld vil jeg råde dig til at lave en ”økonomiplan” der skitserer hvor meget kapital du kan skyde ind i dine projekter.

 

Vh.

Mikkel

RiseFilm 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)