Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR som 16-årig på blot en måned!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Tråden her er lidt "jubii"-agtig - men også for at dele min erfaring med andre og stille et lille spørgsmål.

Jeg er 16 år, og jeg startede for et par måneder siden så småt op med en lille virksomhed, der sælger hjemmesider. Starten var god, jeg fik hurtigt kunder, og derfor fik jeg også interesse for at få et CVR nummer. Jeg læste lidt om det på nettet, og gang på gang blev man mødt af andres erfaringer om, at det "stort set er umuligt og tager meget lang tid". Jeg prøvede dog alligevel, startede med at sende en mail til statsforvaltningen og kort efter fik jeg et brev, hvorefter jeg sendte en ansøgning tilbage. Jeg prøvede at besvare spørgsmålene så detaljeret som muligt og prøvede at lyde overbevisende, men samtidig være realistisk. Det har tilsyneladende givet pote - for netop her for et par minutter siden kunne jeg åbne et brev med teksten:

"Statsforvaltningen kan godkende det ansøgte."

Dermed behøver det altså IKKE at være svært! Knap en måned tog det sammenlagt - og helt uden problemer! Mine forældre underskrev en friholdelsesattest, hvilket jeg tror også er en stor del af det - så sidder du som umyndig og gerne vil have et CVR, så prøv! Skriv en god ansøgning, få en friholdelsesattest og lyd engageret - så er jeg sikker på du får succes med det. Smile

Slutteligt vil jeg lige spørge, om nogle af jer kloge hoveder ved, hvad next step er - skal jeg blot ansøge om CVR, som man normalt ville gøre? :-) Er der nogle der har spørgsmål nu eller senere, så skriv endelig her i tråden eller i en PM.

Med venlig hilsen

Christian

EDIT: Lige en tilføjelse. Jeg kom til at tænke på, at jeg har nogle projekter kørende pt. med privatpersoner. Inden CVR vil de jo ikke skulle betale moms, men efter det skal de. Hvordan skal dette håndteres? Skal jeg lave en aftale om forudbetaling af projektet inden jeg får CVR?

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Mange gange tillykke!

Jeg er selv 15 år og fik også tilladelse tidligere i år. Faktisk også kun efter en måneds ventetid.

Christian Bundgaard:
Slutteligt vil jeg lige spørge, om nogle af jer kloge hoveder ved, hvad next step er - skal jeg blot ansøge om CVR, som man normalt ville gøre? :-)

Du skal udfylde CVR-ansøgningen fra Virk.dk og i stedet for at indsende den elektronisk, skal du printe den ud og sende den sammen med en kopi af din tilladelse fra Statsforvaltningen - til Erhvervsstyrelsen.

Mvh.

Mads Gliemann

Fra Solrød
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillykke :-)
Kan du ikke vente med at sende dem en faktura til projektet et afsluttet også har du forhåbentlig fået dit Cvr nr og kan sende den en faktura med moms.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - det skal jo helst være uden moms indtil videre, da det er prissat uden forbehold for moms :-)

Jeg tror dog blot, jeg venter med at søge om det indtil de er færdige :)

Mht. ansøgning, skal man så printe det ud? Kan de ikke have lagt noget ind i NemID? ;)

Fra Solrød
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg fik mit Cvr nr var det kun med nemid, ikke noget med at printe. Det var online det hele, nemt og enkelt.

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:
Mht. ansøgning, skal man så printe det ud? Kan de ikke have lagt noget ind i NemID?

Da jeg fik min tilladelse oplyste Statsforvaltningen, at man er nødt til at printe både CVR-ansøgningen + en kopi af tilladelsen ud og sende den via post. Man kunne ikke gøre det elektronisk via Virk.dk. ;)

Mvh.

Mads Gliemann

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm... der står ikke noget på mit brev mht. at man skal printe - så tror jeg vil prøve først med NemID.

Nu snakken er igang, vil jeg (endnu engang) lige have bekræftet en ting for at være helt sikker. Der kommer nogle påstande, som I kan kommentere på, hvorvidt det er rigtigt eller ej.

- Indkøb/regninger kan trækkes fra i moms og skat. Jeg ved godt, der er undtagelser, men her tænker jeg på: computere, printere, abbonnementer på flexer, billys billing og amino, markedsføringsprodukter m.m. (Alt er relevant og "bruges til at tjene penge")

- Køber jeg fx en computer eller en printer, som jeg vurderer vil bruges 50/50 i firma/privat, kan jeg trække halvdelen fra i moms, halvdelen fra i skat. 

----> Hvordan håndteres dette regnskabsmæssigt?

EDIT: Og noget helt andet. Kan man nemt have flere CVR numre eller er det mest praktisk med et? Nu tænker jeg på, hvis jeg senere hen starter andre små virksomheder. Det kunne jo være, det ville være en fordel og have et overordnet.

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:

Hmm... der står ikke noget på mit brev mht. at man skal printe - så tror jeg vil prøve først med NemID.

Der stod heller ikke noget omkring det, i det brev jeg modtag. Jeg snakkede personligt med en af sagsbehandlerne fra Statsforvaltningen, der oplyste mig omkring netop dette. Man vil få afslag, hvis man ansøger med NemID på Virk.dk, når man er under 18. Virk.dk får ikke noget info omkring hvorvidt CVR-ansøgeren har fået dispensation fra Statsforvaltningen eller ej. Hvis jeg var dig, ville jeg sende den med posten hurtigst. Ellers skal du først ansøge elektronisk og vente på svar som højest sandsynligt bliver et afslag. Derefter skal du så sende den med posten, som også tager tid og så vente på svar igen. Hvis du bare starter med at sende det med posten, får du CVR-nummeret hurtigere ;)

Christian Bundgaard:
EDIT: Og noget helt andet. Kan man nemt have flere CVR numre eller er det mest praktisk med et? Nu tænker jeg på, hvis jeg senere hen starter andre små virksomheder. Det kunne jo være, det ville være en fordel og have et overordnet.

Jeg har selv et overordnet firmanavn (MHG Business). Jeg har fundet det mest praktisk at gøre sådan. På den måde skal man ikke til at starte en ny virksomhed, hver gang man starter et nyt projekt :)

Mvh.

Mads Gliemann

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar! Men jeg sender den bare med brev så. Af praktiske årsager må jeg dog nok lige vente en uges tid, så der ikke kommer bøvl mht. aftalte priser med nogle kunder.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:

Hej - det skal jo helst være uden moms indtil videre, da det er prissat uden forbehold for moms :-)

Jeg tror dog blot, jeg venter med at søge om det indtil de er færdige :)

Mht. ansøgning, skal man så printe det ud? Kan de ikke have lagt noget ind i NemID? ;)

Du kan jo sagtens handle som privatperson EFTER at du har fået et CVR-nummer... Så længe du ikke skriver dit CVR-nummer og firmanavn på fakturaen. Om det er den rigtige måde at gøre det på vil jeg ikke udtale mig om. Hvis du regner med at omsætte for mere end 50.000 i din virksomhed skal du jo svare moms :)

Jeg fik ikke fat i om din kunde var en virksomhed? I så fald ændrer momsen jo ikke på prisen, da de jo selv trækker den fra.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)