Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel i et nystartet Aps. uden en kr. på lommen!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino.

Jeg blevet tilbudt at gå med ind i et projekt, der skal startes som et ApS. I den forbindelse skal jeg have fundet ud af hvordan jeg bedst kan komme ind i det nye selskab. Problemet er at jeg er nyuddannet og ikke har penge til at sætte i virksomheden. Pt. ser det ud til at der vil komme 2 andre partnere ind i selskabet, der hver især har deres eget holdingselskab. De har anbefalet mig at starte et holdingselskab for mig selv, som derefter kommer til at eje min andel i forretningen.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg bedst sikre mig min ejerandel i det nye selskab:

1. Jeg låner privat 80.000 kr. til at skyde ind i et holdingselskab. Derefter låner mit holdingselskab de 80.000 kr. tilbage til samme person?

2. Det første stykke tid, er det planen at holde så mange penge som muligt i det nye ApS. Kan jeg få udbetalt min "løn" som ejerandele i til mit holdingselskab og derefter løbende trække penge ud til at tilbage betale mit lån?

3. En helt tredje og bedre mulighed.

Det skal understreges at det ikke er et problem at skaffe penge nok til at starte et ApS. De andre partnere er således ligeglade med om de får kontanter ind i virksomheden, eller om jeg ”arbejder min ejerandel af” Mit spørgsmål handler om hvordan jeg billigst kan slippe af sted med at få mine 30 % af det nye ApS

Fra Horsens
Tilmeldt 16. Sep 10
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære selv :)

Mit umiddelbare bud ville være, at du ikke behøver at starte et holding selvskab, men af du derimod i kontrakten omkring Aps'et som i udarbejder med en advokat eller revisor, hvori der står din andel opgjort, således kan du arbejde dig til en procent sats af virksomheden, f.eks ved at udarbejde en kontrakt hvori der står om hvordan du opnår andel af firmaet.
Det er mit bud på det, jeg ville dog mest forholde mig til de revisionskyndige herinde der er mere end behjælpelige :) ..
Desuden ved jeg ikke hvordan det finansielt virker med, at dit holding firma overtager lånet. For lånes det af dig privat, kan det ikke bare overtages af et firma, af hvad jeg ved.

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

1, Du må ikke låne penge fra dit holdingselskab = ulovligt anpartshaverlån,, Den andenvej er det helt ok,,

--- 3 den bedste mulighed er at forrente de 80 tkr, i selskabet og så sørge for at i tjener penge så du kan trække en løn ud til dig selv,, 

du kan jo sagtens få en ejerandel personligt i jeres fælles aps -- men jeg vil klart anbefale at benytte dit eget selskab som etmellemled der sikrer DIG PERSONLIGT imod kreditorer ifald atnoget går galt.

God vind med projektet

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke komme med 80.000,- for at få din ejerandel.

Du skal blot komme med en værdi der svarer til 30% af anparterne, det kan være penge, arbejdskraft eller noget så simpelt som et godt domæne eller en god idé.

Du behøver ikke et Holding selskab men det er godt at have! Overskuddet, når det laves et overskud, kan flyttes skattefrit til dit holdingselskab, således at du kan foretage investeringer eller blot lade overskuddet stå. Det er først når du "hæver" pengene til privat brug at du skal betale skat.

God vind.

/Morten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)