Hej Amino folk. Jeg står som privatperson, og har fået en lille forretning kørende. For hver krone jeg har i udgifter tjener jeg to kroner lige pt, hvis man kan stille det op sådan. Problemet er bare at den krone jeg har i udgift betaler jeg moms af da jeg jo er privatperson. Jeg har snakket med virksomheden jeg har udgifter ved, og de siger at hvis jeg får et CVR-nr. kan jeg undgå at betale moms hos dem (en virksomhed som ikke befinder sig i DK, men befinder sig i EU) - Der er jo mange penge at spare hvis jeg kan undgå at betale moms af min udgift. Derfor begyndte jeg at kigge lidt på virksomhedsformen Enkeltmandsvirksomhed. Jeg har derfor fået nogle spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på: 1. Får man som enkeltmandsvirksomhed et CVR-nr.? 2. Hvilke udgifter er der ved at have en enkeltmandsvirksomhed? Skal jeg have en revisor til at kigge mit regnskab igennem? Jeg har regnet mig frem til at jeg årligt vil få en omsætning på ca. 45.000 kr. 3. Får jeg besked om hvornår jeg skal indberette de forskellige ting, fx. moms eller overskud/underskud til SKAT? Fordi jeg ved ikke helt hvornår, og hvad jeg skal indberette, men hvis jeg får en besked om at jeg skal indberette et eller andet, skal jeg nok få styr på hvad det er jeg skal indberette. Det vil bare være surt at stå med en regning fordi jeg ikke har indberettet til tiden. Hvis jeg ikke får en "huske besked" fra myndighederne, har i så et godt link til et sted hvor jeg kan læse om alt det som skal indberettes, og hvornår man skal indberette det? 4. Kan det betale sig at oprette en enkeltmandsvirksomhed, bare for at spare moms, og altså få en større indtjening? På forhånd tak for Jeres tid. Med venlig hilsen Joachim |
1 Du skal selv ansøge om et cvr. nr.. - din forventede omsætning ligger lige under grænsen på p.t. 50 tkr. Men for at du kan fradrage købsmomsen
af evt. indkøb vil jeg da anbefale at du bliver momsregistreret.
2 Du kan selv lave dit regnskab - (især hvis der ikke er komplicerede ting som blandede aktiver, afskrivninger, fri dit og dat.... (overvej NØJE om det er noget der giver dig en positiv - indtægt at begynde på et "fradragscirkus" især hvis du skal have en revisor + bogføring på.. Eksempel - du tænker
Du køber 2 kopper kaffe og et stykke kage til dig og en kunde pris 50 kr... skal du nu have en proff til at bogføre bonèn en revisor til at tjekke at omk. er afholdt og med hvem -- så er det vist billigere at - betale selv af egen lomme.
3 Du kan ved tilmelding til cvr. regiostret oplyse din mailadr. så kommer der reminders løbende. Lønindkomst er "de penge du trækker på firmakontoen" til dig selv --- ALTID brug overførsler via netbank så du har et transaktins spor..
4 du kan som udgangspunkt ikke "spare moms" -- Merværdien du skaber ved dit arbejde skal momses . medmindre du er i en momsfritaget branche som primært består af bedemænd og healtcare....
MVH
RR