Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter ved enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folk.

Jeg står som privatperson, og har fået en lille forretning kørende. For hver krone jeg har i udgifter tjener jeg to kroner lige pt, hvis man kan stille det op sådan. Problemet er bare at den krone jeg har i udgift betaler jeg moms af da jeg jo er privatperson. Jeg har snakket med virksomheden jeg har udgifter ved, og de siger at hvis jeg får et CVR-nr. kan jeg undgå at betale moms hos dem (en virksomhed som ikke befinder sig i DK, men befinder sig i EU) - Der er jo mange penge at spare hvis jeg kan undgå at betale moms af min udgift.

Derfor begyndte jeg at kigge lidt på virksomhedsformen Enkeltmandsvirksomhed. Jeg har derfor fået nogle spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på:

1. Får man som enkeltmandsvirksomhed et CVR-nr.?

2. Hvilke udgifter er der ved at have en enkeltmandsvirksomhed? Skal jeg have en revisor til at kigge mit regnskab igennem? Jeg har regnet mig frem til at jeg årligt vil få en omsætning på ca. 45.000 kr.

3. Får jeg besked om hvornår jeg skal indberette de forskellige ting, fx. moms eller overskud/underskud til SKAT? Fordi jeg ved ikke helt hvornår, og hvad jeg skal indberette, men hvis jeg får en besked om at jeg skal indberette et eller andet, skal jeg nok få styr på hvad det er jeg skal indberette. Det vil bare være surt at stå med en regning fordi jeg ikke har indberettet til tiden. Hvis jeg ikke får en "huske besked" fra myndighederne, har i så et godt link til et sted hvor jeg kan læse om alt det som skal indberettes, og hvornår man skal indberette det?

4. Kan det betale sig at oprette en enkeltmandsvirksomhed, bare for at spare moms, og altså få en større indtjening?

På forhånd tak for Jeres tid.

Med venlig hilsen

Joachim

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Du skal selv ansøge om et cvr. nr.. - din forventede  omsætning ligger lige under grænsen på p.t. 50 tkr. Men for at du kan fradrage købsmomsen

af evt. indkøb vil jeg da anbefale at du bliver momsregistreret.

2 Du kan selv lave dit regnskab - (især hvis der ikke er komplicerede ting som blandede aktiver, afskrivninger, fri dit og dat.... (overvej NØJE om det er noget der giver dig en positiv - indtægt at begynde på et "fradragscirkus" især hvis du skal have en revisor + bogføring på.. Eksempel - du tænker

Du køber 2 kopper kaffe og et stykke kage til dig og en kunde pris 50 kr... skal du nu have en proff til at bogføre bonèn en revisor til at tjekke at omk. er afholdt og med hvem -- så er det vist billigere at - betale selv af egen lomme.

3 Du kan ved tilmelding til cvr. regiostret oplyse din mailadr. så kommer der reminders løbende. Lønindkomst er "de penge du trækker på firmakontoen" til dig selv --- ALTID brug overførsler via netbank så du har et transaktins spor..

4 du kan som udgangspunkt ikke "spare moms" -- Merværdien du skaber ved dit arbejde skal momses .  medmindre du er i en momsfritaget branche som primært består af bedemænd og healtcare.... Smile

MVH

RR

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim.

Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål så godt jeg kan, der findes formentlig mere kvalificerede svar fra andre aminoer :)

1) Ja du får et CVR-nr

2) Som udgangspunkt behøver du ikke have en revisor til at lave dit regnskab, dette kan du selv lave og der findes hjælpe programmer som mange aminoer kan anbefale

3) Ja du får en email når det er tid til at indberette moms hos skat.dk og det er endda muligt at tilmelde sig et gratis "starter" kursus hos skat.dk som ville være en god ide at smutte på.

4) Som du siger forventer du ikke at sælge mere end for 45.000 kr. Men hva hvis det udvikler sig? Regner du med at tjene flere penge på sigt, for så skal du jo have registreret virksomhed alligevel? Hvis jeg var dig ville jeg gøre det, da det samtidig virker mere troværdigt med et CVR-nr.

Håber det gav lidt svar på dine spørgsmål.

God vind :)

/Martin

Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for Jeres svar Rasmus og Martin.

1. Tak for svarene, så er det på plads.

2. Okay, jeg tror godt jeg selv kan lave bogføring osv. (indkomster og udgifter er ret overskueligt). Men jeg tænker på om man ikke skal have en revisor til at kigge regnskabet igennem og godkende det? Det ved jeg i hvert fald der er nogle virksomheder der skal, men det er måske fordi min omsætning er så lav? Og hvad er en evt. grænsen for dette?

3. Tak for svaret, jeg må huske at tilmelde min e-mail-adresse, og vil prøve at hoppe på sådan et starter kursus.

4. @Rasmus: Jeg snakkede med den udenlandske virksomhed, som jeg har mine udgifter hos, og som jeg forstår det de siger, kan jeg nøjes med at betale fx 0,8 kr i stedet for 1 kr for deres produkt hvis jeg har CVR-nr. Det må da betyde at jeg har sparet den moms?

@Martin: Ja du har ret i at det kan udvikle sig, og gør det måske også. Tror det er en god idé med et CVR-nr.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joachim

Tag et kig på https://billysbilling.dk/ - Det er dansk udviklet, og danmarks bedste bogføringsproblem, med et sprog som alle kan forstå. Det har reddet mig meget!

En Amino bruger der står bag, Toke Kruse. Flink Fyr.

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen

Du køber vare af udenlandsk virksomhed  (der øjensynlig opkræver dig DK moms - fordi du er privatkunde --unden cvrnr..)

100 kr incl. moms

80 Kr. er din indkøbspris ex moms..     (nu står der 20 kr. udgående moms -betalt moms)

du sælger varen for 200.- (dvs. 160 ex. moms)  nu står der 40 kr som er indgående Moms. som du skal betale til skat - minus de 20 kr. ---- lig du skal betale 20kr. til skat af den handel...

alternativt:

alternativt.. du køber for 100 kr. du sælger for 200 kr. = du har tjent

100 kr  (MERVÆRDI) som du skal betale moms af ! -- 20 kr....

du kan jo ikke købe varen uden moms = med cvr. og sælge dem igen - uden moms som privat ??

Håber ikke eksemplerne er helt SORTE øhh mærkelige ?

Tilmeldt 1. Jun 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen problemer i at få cvr nr som enkelt mands ejet. Og som tidligere beskrevet får du automatisk mail fra told / skat når der skal foretages indberetninger. Moms er hhv d. 30.3 - 30.6 - 30.9 - 30.12. Med betaling hhv d. 10.5 - 10.8 - 10.11 og 10.2. Jeg vil anbefale at følge kalender året som årsregnskab men det er et individuelt ønske. Man kan altid få / betale en revisor til at gennem gå det. Jeg vil anbefale at få revisor til at lave årsregnskabet - så kan du selv lave resten ( hvis det er :) ) husk også skatten. Der er nok delte meninger om den hvordan og hvorledes men jeg fastsatte min skat på forhånd og betalte hver md. Dog er du undtaget at betale i hhv juli og dec md. Når så selvangivelse og års opgørelse kommer kan du jo også her få hjælp fra revisor. Men det er ikke nødvendigt med personligt ejet at have revisor med. Men husk hvis du skal importere fra udlandet skal du påføre import moms eller Export. ( hvis du skal sælge til udlandet ) og husk evt km penge hvis der er behov for dette.

Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen Rasmus.

Jeg forstår udmærket dine eksempler. Ja jeg kan godt se at jeg skal betale moms af den merværdi jeg får.

Tak for dit svar imfashion. Jeg vil prøve at give mig i kast med at oprette et enkeltmandsvirksomhed så.

Tak for alle svarene.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)