Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag til bogføring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har et par spørgsmål til grundlæggende bogføring.

Jeg bruger Summasummarum.

Kan jeg bruge et kontoudtog fra banken som bilag til flere forskellige posteringer? F.eks. kan jeg importere bankens poster fra de sidste 14 dage og printe et kontoudtog som bilag. I så fald skal det stykke papir have ét bilagsnr. eller skal hver post have et bilagsnr?

 

Det næste er muligvis specifikt for Summa, men jeg prøver her.

Når jeg handler hos mine kreditorer på kredit får jeg mange forskellige fakturaer, som jeg taster via kreditormodulet. En gang om måneden får jeg et kontoudtog fra kreditoren med et indbetalingskort. Når jeg betaler den regning, betaler jeg flere fakturaer på een gang. Hvordan udligner jeg det i Summa?

 

Mvh

Jens Friis Madsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du skal ha original bilag med som bilag, ikke kun kontoudtog fra banken.
De fakturaer du modtager med kredit, kan du bogfører debet omk og kredit status kreditorer øvrige
Når du betaler så debet kreditorer øvrige og debet bank

Jeg bruger ikke selv kreditor modulet men hvis du kører med det og opretter kreditor og "kreditfaktura" ville jeg tro systemet gjorde samme
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg bruger også orignalbilag i de tilfælde der er nogle. Men jeg har også nogle kladdeposter som jeg ikke har bilag til. F.eks. debitorindbetalinger. Jeg får en mail i banken med en advisering som jeg kan printe og bruge  som bilag, men idag har jeg fået en advisering med 2 indbetalinger på. Så har jeg 2 kladdeposter, men kun et bilag. Hvordan håndterer jeg det?

De fakturaer jeg taster bliver krediteret statuskonto kreditorer, ubetalte regninger. Hvis jeg prøver at debitere denne konto vil Summa have et(og kun et) fakturanr. at udligne. Jeg vil gerne udligne flere fakturaer.

 

Mvh

Jens Friis Madsen

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så fandt jeg en løsning på det sidste spørgsmål.

Hvis man i kassekladden krediterer banken uden modkonto og, under samme dato og bilagsnr. udligner de enkelte fakturaer så kører det.

 

Jeg har nu læst flere steder at jeg kan bruge udtoget fra banken som bilag til indbetalinger.

Nu er mit spørgsmål så hvordan jeg gør det rent praktisk?

 

Mvh

Jens Friis Madsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som bilag for indbetalinger har du jo ikke andet end bankens udtog - bare du sørger for at de udligner de korrekte fakturaer fra dig. 

Det du ikke må er ikke at bogføre f.eks. en faktura, og så kun bogføre det hele ud fra bankens udtog

Jeg forstår det som, at du har indtastet faktura i summa - og så burde jo jo i kassekladden kunne klikke på feltet FAKTURA og så skulle du gerne få de ubetalte fakturaer at se som numre, og så vælge det nummer som din indbetaling svarer til, og udligne den med bank som modpost

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)